Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
ReklamaHossa Wiczlino Gdynia

Rekordowy rok polskich portów morskich! Przeładunki wzrosły o 18 procent

Doskonałe wyniki osiągnęły polskie porty morskie w roku 2022. Tylko w trzech wiodących portach: Gdańsk, Gdynia oraz Szczecin-Świnoujście, przeładowano ponad 133 miliony ton towarów, co, w porównaniu do roku 2021, stanowi wzrost o 18 procent. Port gdański, pod względem ilości przeładunków, zajmuje drugie miejsce na Bałtyku i osiągnął najlepszy wynik w historii polskich portów.
przeładunek węgla w Porcie Gdańsk

Autor: Karol Makurat | Zawsze Pomorze

Przeładunki w polskich portach w górę. Ile towarów przeładowano?

Wyniki przeładunkowe polskich portów morskich w roku 2022 opublikował resort infrastruktury. Trzy wiodące porty: Gdańsk, Gdynia oraz zespół portowy Szczecin-Świnoujście, zanotowały wolumen przeładunków na poziomie 133,2 mln ton, co oznacza wzrost o 18 procent w porównaniu do roku poprzedniego.

– Wyniki przeładunkowe jasno pokazują, w jak dobrej kondycji znajdują się polskie porty. Na te sukcesy wpływ mają również zrealizowane w ostatnich latach inwestycje, które przyczyniły się do rozwoju tego sektora i zwiększenia możliwości przeładunkowych – ocenił Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.

Marek Gróbarczyk, konferencja wynikowa polskich portów 2022

Port Gdańsk drugi na Bałtyku

Drugie miejsce na Bałtyku pod względem przeładunków zajmuje port w Gdańsku, który jeszcze nigdy nie obsłużył takich ilości ładunków.

  • W ubiegłym roku przeładowano ich 68,2 mln ton. „Rok do roku” oznacza to wzrost o 28 procent, natomiast na przestrzeni ostatniej dekady – aż o 170 procent.

Ten ostatni wskaźnik pokazuje, że Gdańsk notuje najbardziej dynamiczny rozwój na Morzu Bałtyckim.

PRZECZYTAJ TEŻ: Rekordowy wynik polskich portów!

Zespół portów Szczecin-Świnoujście

Niewiele ustępuje Gdańskowi zespół portowy Szczecin-Świnoujście.

  • W roku 2022 przez nabrzeża i terminale przeszło tam 36,8 mln ton ładunków. To wzrost, w porównaniu do poprzedniego roku, o 11 procent, natomiast w porównaniu do roku 2011 – o 72 procent.

Port Gdynia

  • Port Gdynia w roku ubiegłym przeładował 28,2 mln ton ładunków. Tu wzrost „rok do roku” wynosi 5,6 procent.

Jakie inwestycje zrealizowano w portach w 2022 roku?

Co dalej? Perspektywy najbliższych lat są dobre, to za sprawą realizowanych inwestycji w portach morskich. 

  • W Porcie Gdańsk zakończono projekt pn. „Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym”.

Prace kosztowały ponad 595 mln zł.

  • Zakończono modernizację toru wodnego w zespole Szczecin-Świnoujście.

Kosztem 1,9 miliarda złotych tor pogłębiono do 12,5 m, co umożliwi bezproblemowe dopływanie większych statków.

PRZECZYTAJ TEŻ: Nowy-stary dzierżawca terminala kontenerowego w Porcie Gdynia

  • W Porcie Gdynia natomiast podpisany został kontrakt na 30-letnią dzierżawę terminalu kontenerowego.

Ponadto zrealizowano szereg prac poprawiających efektywność transportu kolejowego obsługującego porty morskie.

  • Największa obecnie realizowana inwestycja dotyczy portu w Elblągu, do którego prowadzić będzie droga wodna, znajdująca się jeszcze w budowie.

Gotowy jest kanał żeglugowy przez przekop Mierzei Wiślanej, natomiast nadal prowadzone są prace przy torze wodnym na Zalewie Wiślanym oraz rzece Elbląg.

PRZECZYTAJ TEŻ: Trwa pogłębianie toru wodnego do portu w Elblągu


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
ReklamaHossa Wiczlino Gdynia
ReklamaPomorskie dla Ciebie - czytaj pomorskie EU
Reklama Kampania 1,5 % Fundacja Uśmiech dziecka