Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Hossa nowa oferta Wiszące Ogrody - Osiedle doskonale skomunikowane

Skala cyberoszustw jest przytłaczająca! UOKiK ostrzega

Podszywanie się pod pracowników instytucji, fałszywe SMS-y, e-maile, linki do płatności czy namawianie do instalowania aplikacji – to tylko kilka z szerokiej palety metod stosowanej przez cyberoszustów. To właśnie w ich działalność wymierzona jest nowa kampania społeczna Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pod hasłem „Stracisz dane, stracisz pieniądze!”
Skala cyberoszustw jest przytłaczająca! UOKiK ostrzega

Autor: Canva | Zdjęcie ilustracyjne

Linki do rzekomych płatności przesyłane SMS-ami i e-mailami, wiadomości od fałszywych urzędników podszywających się pod Urząd Skarbowy, państwowe instytucje czy organy aparatu ścigania, aplikacje umożliwiające śledzenie internetowej aktywności albo wręcz przejęcie panowania nad smartfonem lub komputerem. Liczba podobnych zgłoszeń, o których na co dzień informują policjanci rośnie w piorunującym tempie, a cyberprzestrzeń coraz częściej staje się miejscem przestępczej działalności. O różnego rodzaju schematach i technologiach stosowanych przez naciągaczy pisaliśmy wielokrotnie. Dlatego UOKiK ostrzega: „Uważaj! Oszuści nie muszą kraść portfela. Wystarczy, że ukradną Twoje dane”.

ZOBACZ TEŻ: Uwaga na oszustów! Oferują węgiel po preferencyjnej cenie, podając się za pracownika pomocy społecznej

- Skala działań oszustów jest przytłaczająca. Niesie to za sobą bardzo szkodliwe i daleko idące konsekwencje dla całego społeczeństwa - zastrzega Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i dodaje: - Konieczne są intensywne działania informacyjne i edukacyjne na temat oszustw, których ofiarami padają konsumenci, w tym seniorzy. Elektroniczne transakcje i płatności, aplikacje ułatwiające załatwianie spraw stały się już naszą codziennością. Niestety, przestępcy nie pozostają w tyle. Nie muszą już kraść portfela, żeby pozbawić nas środków do życia. Wystarczy, że ukradną nasze dane. Chwyty socjotechniczne mogą osłabić czujność konsumentów. Poczucie zagrożenia, strachu czy presji często uniemożliwia im chłodną ocenę sytuacji. Uważajmy, każdy z nas może znaleźć się na celowniku przestępców.


Jak przestrzega instytucja, skuteczność przestępczych działań zwiększa wykorzystywanie emocji potencjalnych ofiar, ich trudnych czy też zwykłych, życiowych sytuacji. 30-sekundowe spoty kampanii „Stracisz dane, stracisz pieniądze!” od poniedziałku 5 grudnia 2022 roku można zobaczyć i usłyszeć m.in. w publicznej telewizji oraz radiu. Akcja medialna przestrzegać ma przed wybranymi sytuacjami, w których może dojść do wyłudzenia danych i kradzieży pieniędzy z rachunku bankowego.

 

Przykładowe schematy działania oszustów:

  • Niedopłata – to metoda na niedopłatę polega na wysłaniu SMS-a lub e-maila, w którym oszust informuje o rzekomej zaległości w płatnościach i jednocześnie grozi natychmiastowym odcięciem np. prądu, gazu lub telewizji. W wiadomości jest link do płatności. Kliknięcie przekierowuje na fałszywą stronę przypominającą strony pośredników płatności. W ten sposób oszuści zdobywają dane uwierzytelniające.
  • Podszywanie się pod pracownika instytucji - często dochodzi również do sytuacji, w których oszust podaje się np. za pracownika banku i straszy, że zagrożone są pieniądze właściciela rachunku. Następnie prosi o podanie loginu i hasła do konta. Może też namawiać do kliknięcia w link lub zainstalowania aplikacji, która w rzeczywistości będzie umożliwiać śledzenie aktywności i pozyskanie w ten sposób danych do logowania.

O czym należy pamiętać?

  • Nigdy nie podawaj ani nie wysyłaj nikomu loginu i hasła do bankowości internetowej czy aplikacji mobilnej. Prawdziwy pracownik banku nie będzie cię o to pytać.
  • Nigdy nie klikaj w linki przesłane SMS-em. Potwierdź ewentualne istnienie zaległości samodzielnie, kontaktując się np. z dostawcą gazu czy firmą kurierską.
  • W przypadku telefonu od osoby przedstawiającej się jako pracownik banku, rozłącz się, samodzielnie znajdź numer infolinii i potwierdź, czy ktoś do ciebie dzwonił.
  • Nigdy nie instaluj oprogramowania z przesłanych linków ani w trakcie rozmowy telefonicznej, dotyczącej twojego rachunku lub środków na nim zgromadzonych.

Co zrobić w sytuacji, gdy oszustom udało się zdobyć dostęp np. do rachunku płatniczego lub danych karty płatniczej?

  • Jak najszybciej poinformuj swojego dostawcę usług płatniczych, zastrzeż kartę i zmień dane do logowania lub zablokuj rachunek płatniczy. Dzięki temu uniemożliwisz oszustom kradzież środków lub w przypadku, gdy już do niej doszło - zapobiegniesz wykonywaniu dalszych transakcji.
  • Jak najszybciej zgłoś także sprawę policji i poinformuj o tym swojego dostawcę usług płatniczych.

POLECAMY RÓWNIEŻ: Zamiast zarobić na kryptowalutach, stracił 100 tysięcy złotych


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze