Jakub Szczęsny. Polskie Projekty Polscy Projektanci - Muzeum Miasta Gdyni, 02.07.2023 r. - 02.06.2024 r.
Czy dizajn ma wpływ na nas samych, na społeczeństwo, którego jesteśmy częścią? Czy projektując przestrzeń, zwłaszcza przestrzeń publiczną, można projektować relacje, zmieniać myślenie odbiorców i czynić ich bardziej świadomymi obywatelami? Na każde z tych pytań odpowiedzi można szukać na nowej wystawie organizowanej w Muzeum Miasta Gdyni. Na bohatera najnowszej wystawy w cyklu „Polskie Projekty Polscy Projektanci”, Muzeum Miasta Gdyni wybrało Jakuba Szczęsnego. Organizatorzy podkreślają, że nie mieli wątpliwości, że jego wszechstronna twórczość pozwoli pogłębić zagadnienie, które postawili w tym roku w centrum uwagi – dizajn i społeczeństwo. Na wystawie zobaczyć będzie można, w jaki sposób architektura przenika się z dizajnem oraz co ciekawego może powstać na ich styku. Twórcy przyglądają się bliżej mikrodomom, szczególnie popularnym w czasie pandemii. Pytają, czy faktycznie jako społeczeństwo potrzebujemy wciąż więcej i więcej przestrzeni. A może warto, dla wspólnego dobra, powiedzieć „nie” nadmiernej konsumpcji? Organizatorzy zestawiają ze sobą unikatowy Dom Kereta i powtarzalne (choć możliwe do dostosowania do indywidualnych potrzeb) mikrodomki modułowe, by poruszyć temat minimalizmu i ograniczenia jako istotnych społecznie wartości. Dzięki temu pojawia się ciekawe napięcie między architekturą i dizajnem – instalacjami Jakuba Szczęsnego w przestrzeni publicznej, które są w zamyśle architekturą w działaniu, rodzajem performansu. Wszystko po to, by zwrócić uwagę na społeczny wymiar projektowania.
Schronienie: dobrostan – Muzeum Narodowe w Gdańsku, 26.10.2023 r. – 1.09.2024 r.
Schronienie to przestrzeń spokoju i harmonii. Miejsce bezpieczne i wspólne, gościnne i przyjazne. Gniazdo, o które dbamy, azyl, którym się opiekujemy. Schronieniem jest nasz dom, rodzina, najbliższa wspólnota, otaczająca nas natura, nasza planeta. Schronieniem jest nasze ciało. Tutaj pojawia się naturalne pytanie: jak ochronić schronienie? Wystawa „Schronienie: dobrostan” jest podsumowaniem dwuletniego międzynarodowego projektu artystyczno-edukacyjnego „Schronienie – klimat, migracje, dziedzictwo”. Jest to próba utworzenia otwartej i kreatywnej przestrzeni, która łączy świat kultury ze światem natury, świat ludzi ze światem istot nie-ludzkich – roślin i zwierząt, świat nauki ze światem sztuki. To opowieść o dziedzictwie kulturowym i naturalnym oraz o zmianach klimatycznych i poszukiwaniu metod reagowania na nie, opartych na wiedzy dawnych pokoleń, współczesnej nauce, sztuce i edukacji. To także opowieść o tym, co nas łączy w wielokulturowym świecie, o spotkaniu przy wspólnym stole. Sercem projektu jest interdyscyplinarna twórcza współpraca. Scenariusz wystawy powstał dzięki współpracy z partnerami projektu z Norwegii, Islandii i Polski oraz wsparciu merytorycznemu badaczek z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Do stworzenia wystawy zaproszono grono międzynarodowych ekspertów/ekspertek z zakresu ekologii, antropologii kultury i etnografii, edukatorów/edukatorek z miejskiego Teatru Miniatura, projektantów ze studia architektoniczno-badawczego Centrala, a także artystów/artystki norweskich – z Trøndelag Bildende Kunstnere (TBK) z Trondheim, niemieckich i polskich.
Dominika Gierszewska W oczach mi się tli od nowa – Gdańska Galeria Miejska - 13.10.2023 r. – 10.12.2023 r.
Wielu teoretyków sztuki podkreśla, że to, co odróżnia twórców od widzów, to umiejętność obserwacji. Każdego dnia, w trakcie spacerów, lektury, czy obserwowania przyrody, artyści potrafią znaleźć w otaczającej ich przestrzeni fascynujące fragmenty. Właśnie dlatego tak trudno jest określić, co było ich inspiracją. Natchnienie spływa zewsząd. Serdecznie polecamy wystawę Dominiki Gieraszewskiej w Gdańskiej Galerii Miejskiej. Wykorzystując instalacje wykonane z obiektów ready made oraz poezję, artystka pokazuje efekt swoich obserwacji z otaczającego ją pejzażu oraz bada mechanizmy indywidualnego postrzegania. Skupia naszą uwagę na wybranych, nieoczywistych elementach tego, co dostrzega podczas spacerów czy podróży. Niczym flaner obserwujący miejskie pasaże. Wprowadza nas w świat swoich spostrzeżeń, bawiąc się proporcjami i perspektywą, zmniejszając lub powiększając codzienne przedmioty oraz nadając im nowe znaczenia. Tu latarnia uliczna staje się wrogiem zachodów słońca, ślizgawka potworem, a bonzai wielkim lasem. Stworzone przez nią obiekty są metaforą uczuć, jakie wzbudza w niej otaczający świat. Skupiając się na zagadnieniu postrzegania, Gierszewska konfrontuje odbiorców również z problemem braku uwagi, wiecznego rozproszenia wynikającego z nadmiaru bodźców. Wszystkim, którzy mają ochotę spróbować swoich sił w walce z wewnętrznym i zewnętrznym chaosem, a także postawić stopę na pierwszym wersie wiersza Dominiki, zapraszamy do czujności i obserwacji tego, co ich otacza.
Napisz komentarz
Komentarze