Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

Terminal gazowy FSRU w Zatoce Gdańskiej wzmocni Pomorze, Polskę i Europę

Budowany w Zatoce Gdańskiej pierwszy w Polsce terminal FSRU to projekt, który zmienia energetyczne znaczenie Pomorza. Dzięki temu nowoczesnemu, pływającemu terminalowi LNG Polska zyska niezależny punkt odbioru gazu, pozwalający na sprowadzanie tego paliwa z dowolnego kierunku na świecie. Pływający gazoport realizowany przez GAZ-SYSTEM będzie mógł odbierać ponad 6 mld m³ gazu rocznie. Jego realizacja odbywa się zgodnie z harmonogramem, a rozpoczęcie działalności planowane jest na pierwszy kwartał 2028 roku. To duży krok w stronę bezpieczeństwa energetycznego Polski i całej Europy Środkowej.
budowa lądowej części terminalu FSRU
Pomimo złożoności projektu i konieczności prowadzenia prac jednocześnie na lądzie, morzu i w stoczni, wszystkie kluczowe działania postępują zgodnie z harmonogramem. Część lądowa przekroczyła półmetek, a na trasie gazociągu Gdańsk-Gustorzyn wykonano już ponad połowę robót liniowych

Autor: GAZ-SYSTEM

Pomorskie centrum energetyczne dla Europy

FSRU to pływająca jednostka, która odbiera skroplony LNG z tankowców, magazynuje go i zamienia z powrotem w gaz. Wokół niej powstaje kompletna infrastruktura morska: nabrzeże, instalacje technologiczne oraz gazociąg podmorski, który połączy terminal z lądem, a także infrastruktura lądowa, w tym około 250 km nowych gazociągów z Gdańska do Gustorzyna. Powstająca w Zatoce Gdańskiej nowa brama energetyczna Europy pozwoli kierować gaz zarówno do polskiej sieci przesyłowej, jak i do państw regionu, co zwiększy odporność Europy Środkowej na kryzysy energetyczne.

Plaża w Górkach Zachodnich będzie dostępna

Realizacja inwestycji odbywa się przy stałym dialogu z mieszkańcami i samorządami. W wielu lokalizacjach wybudowano drogi technologiczne, które odciążają lokalny ruch, a prace budowlane prowadzone są tak, aby miejsca rekreacyjne, w tym plaża w Górkach Zachodnich, pozostały dostępne.

Część morska inwestycji to unikatowe w skali kraju przedsięwzięcie inżynieryjne. Gazociąg podmorski zostanie poprowadzony w mikrotunelu pod lasem, wydmami i plażą w Górkach Zachodnich, a dalej pod dnem Bałtyku. Dzięki temu teren zostanie zachowany w niemal nienaruszonym stanie. Co więcej, fragment wybrzeża zostanie wzmocniony piaskiem pochodzącym z prac pogłębiarskich, co zwiększy odporność linii brzegowej na sztormy. Technologie bezwykopowe minimalizują hałas i ingerencję w krajobraz, co jest szczególnie ważne na terenach cennych przyrodniczo, ale również na terenach rekreacyjnych.

budowa terminalu gazowego FSRU
(fot. GAZ-SYSTEM)

Rozwój regionu dzięki polskim firmom

Program FSRU to również ważny impuls dla gospodarki zarówno na Pomorzu, jak i w skali krajowej. Aż 90 procent prac części lądowej realizują polskie przedsiębiorstwa, które otrzymały zamówienia warte około 1,8 mld zł. W części morskiej aż 70 procent prac wykonują polskie przedsiębiorstwa, w tym firmy działające na Pomorzu. Oznacza to nowe miejsca pracy, wzrost zamówień dla lokalnego biznesu oraz rozwój kompetencji w sektorze offshore.

Dodatkowo po zakończeniu budowy samorządy zyskają także stałe wpływy z podatku od nieruchomości wynoszące 2 procent wartości infrastruktury przesyłowej znajdującej się na danym terenie. Środki te gminy będą mogły przeznaczyć na inwestycje publiczne – od modernizacji dróg po infrastrukturę społeczną. Pomorze umocni swoją pozycję jako kluczowy region energetyczny kraju. GAZ-SYSTEM dodatkowo wspiera także lokalne działania edukacyjne i środowiskowe poprzez system grantów.

Zaawansowanie prac – postęp na wszystkich etapach

Pomimo złożoności projektu i konieczności prowadzenia prac jednocześnie na lądzie, morzu i w stoczni, wszystkie kluczowe działania postępują zgodnie z harmonogramem. Część lądowa przekroczyła półmetek, a na trasie gazociągu Gdańsk-Gustorzyn wykonano już ponad połowę robót liniowych. Przygotowania morskie są już mocno zaawansowane: dno zostało oczyszczone i przebadane, wydobyto 2,25 mln m³ urobku. W specjalistycznych hutach produkowane są komponenty stalowe na potrzeby budowy nabrzeża, a wiosną 2026 roku planowany jest montaż pali kotwiących oraz ruszy drążenie mikrotunelu dla gazociągu łączącego część morską z lądową. Równolegle w koreańskiej stoczni Hyundai Heavy Industries trwa budowa jednostki FSRU – efektywna dzięki współpracy polskiego GAZ-SYSTEMU, japońskiego armatora i południowokoreańskich inżynierów.

część lądowa programu FSRU
(źródło: GAZ-SYSTEM)

Pomorskie w sercu europejskiej energetyki

Inwestycja w FSRU to nie tylko impuls gospodarczy i infrastrukturalny. To także wzmocnienie znaczenia Pomorza na mapie Europy. Terminal w Gdańsku stanie się jednym z kluczowych punktów odbioru LNG w tej części kontynentu, zwiększając elastyczność i bezpieczeństwo dostaw nie tylko do Polski, ale także do państw sąsiednich. Dodatkowo konstrukcja gdańskiego terminalu zaprojektowana jest w taki sposób, aby umożliwić w przyszłości dostawienie drugiej jednostki regazyfikacyjnej, tworząc podwaliny do budowy w Polsce prężnie działającego hubu gazowego na Europę Środkową.

Pomorze zyskuje tym samym rolę kluczowego ogniwa europejskiego systemu energetycznego.


Komisja Europejska w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) przyznała dofinansowanie części morskiej Programu FSRU na badanie dna morskiego, opracowanie specyfikacji technicznej, inwentaryzację środowiskową, przeprowadzenie prac projektowych, projekt FEED (Front End Engineering Design), projekt budowlany i wykonawczy oraz uzyskanie niezbędnych decyzji i pozwoleń administracyjnych – z pozwoleniem na budowę włącznie. Maksymalna wysokość przyznanego wsparcia wynosi ok. 19,6 mln euro.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
ReklamaNewsletter Zawsze Pomorze - zapisz się
Reklama