Zakres zadania obejmuje budowę wielofunkcyjnego dworca autobusowego po zachodniej stronie torów kolejowych wraz z zapleczem socjalnym oraz miejscem obsługi podróżnych udostępnionym dla przewoźników międzynarodowych i regionalnych, oraz dojazdem dla aut i rowerów.
Budowa węzła komunikacyjnego w Słupsku. W przyszłości tunel pod torami
Na terenie dworca autobusowego przewidziano budowę budynku wielofunkcyjnego, wykorzystując do tego celu oryginalne elementy dawnej ekspozytury kolejowej, z zachowaniem dawnej elewacji budynku od strony dworca PKP. W planach są plac manewrowo-postojowy dla autobusów, przystanki z peronami dla pasażerów oraz dwa parkingi dla samochodów osobowych. Docelowo dworzec autobusowy zostanie połączony z dworcem PKP przy ul. Kołłątaja poprzez tunel dla pieszych pod torami kolejowymi. Zostanie on wybudowany przez PKP PLK, natomiast inwestycja miejska będzie dowiązywać się do części kolejowej, tworząc funkcjonalną całość.
![](https://static2.zawszepomorze.pl/data/wysiwig/sites/default/files/2021-11/budowa-wezla-2.jpg)
Na części terenu dworca autobusowego, przyległej do placu manewrowego, znajdzie się parking dla samochodów osobowych. Parking obejmuje 52 standardowe miejsca postojowe oraz 16 powiększonych miejsc specjalnych, w tym dla osób z niepełnosprawnościami, taxi, a także miejsca postoju krótkotrwałego typu „kiss&ride”. Kolejny parking powstaje w pobliżu budynku Państwowej Straży Pożarnej.
Rafał Jeka / Wydział zarządzania funduszami Urzędu Miejskiego w Słupsku
Przy dworcu zaplanowano parking rowerowy „bike&ride” na 56 miejsc z samoobsługową stacją naprawy rowerów i elektrycznym kompresorem rowerowym.
Budowa węzła komunikacyjnego w Słupsku. Będzie modernizacja systemu informacji pasażerskiej
W pierwszym etapie dojazd do dworca autobusowego będzie możliwy jedynie od strony istniejącej ul. Towarowej. W kolejnych przewidziano budowę nowego odcinka ulicy, określonego roboczą nazwą Nowa Towarowa, o długości ok. 322 m, który pozwoli na objazd wokół terenu Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej nr 2.
![](https://static2.zawszepomorze.pl/data/wysiwig/sites/default/files/2021-11/budowa-wezla-1.jpg)
– Po relokowaniu przez PKP torów odstawczych, w kolejnym etapie inwestycji możliwe będą przedłużenie początkowego odcinka ul. Nowej Towarowej w kierunku alei 3 Maja oraz połączenie z rondem im. ks. bpa Ignacego Jeża. W pierwszym etapie wykonany zostanie zaślepiony wylot jezdni z placu dworcowego we wspomnianych kierunkach – dodaje Rafał Jeka.
Powstaniu węzła towarzyszyć będzie modernizacja i rozbudowa istniejącego systemu informacji pasażerskiej, polegająca na montażu 32 nowych tablic, w tym 16 w lokalizacjach, w których dotychczas ich nie było, oraz na wymianie na nowe 16 istniejących tablic. Tablice odzyskane w ramach modernizacji systemu informacyjnego zostaną zamontowane w nowych lokalizacjach.
Budowa powinna zakończyć się do połowy 2023 r. Koszt inwestycji to niespełna 29 mln zł i jest on współfinansowany ze środków unijnych.
Napisz komentarz
Komentarze