Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Ziaja kosmetyki kokos i pomarańcza
Reklama

Gdańsk: Blok olejowy w rafinerii prawie gotowy. Byliśmy na placu budowy

Dwa kominy o całkowitej masie ponad 20 ton i wysokości przekraczającej 43 metry każdy – to ostatnie duże elementy, które zostaną zamontowane na terenie największej inwestycji Grupy Orlen w Gdańsku. Hydrokrakingowy Blok Olejowy, czyli tzw. HBO, bo o nim mowa, jest już gotowy w 70 procentach. Ma pozwolić wyprodukować gdańskiej rafinerii rocznie 400 tysięcy ton olejów bazowych, wykorzystywanych do produkcji smarów i olejów silnikowych.
Kliknij aby odtworzyć

– Kolejne etapy prac, zaplanowane na 2024 rok, to zakończenie budowy nowej stacji elektrycznej (i adaptacja istniejącej) oraz montaż ich wyposażenia, wykonanie instalacji elektrycznych, automatyki i sterowania oraz izolacji cieplnej rurociągów. Pierwsze prace rozruchowe w obiektach Projektu HBO powinny rozpocząć się jeszcze w tym roku. Gotowość do rozruchu technologicznego instalacji głównej zaplanowano na IV kwartał 2025 roku, a do połowy 2026 roku instalacja ma osiągnąć pełną zdolność operacyjną – wylicza Piotr Szczucki, kierownik projektu w Dziale Realizacji Projektu HBO Orlen.

W gdańskiej rafinerii powstaje HBO. Jakie produkty będą wytwarzane?

Tymczasem ta sztandarowa inwestycja w gdańskiej rafinerii Orlenu została już zrealizowana w ponad 70 procentach. Ma ona umożliwić wytwarzanie na miejscu wysokiej jakości olejów bazowych grupy II, których Grupa Orlen dotychczas nie produkowała. Jako półprodukty, po połączeniu z dodatkami uszlachetniającymi, będą one stawały się gotowymi środkami smarnymi, np. olejami silnikowymi, ale też przemysłowymi – wykorzystywanymi, np., w maszynach i urządzeniach, m.in. w zakładach rafineryjnych, chemicznych, górnictwie czy elektroenergetyce. Inne produkty Hydrokrakingowego Bloku Olejowego użytek znajdą z procesie produkcji benzyny i oleju napędowego, a instalacja HBO ma również istotnie poprawić efektywność przerobu ropy naftowej.

Warto zaznaczyć, że gdański Projekt HBO, realizowany nakładem ponad 1,8 mld zł, jest jedną z kluczowych inwestycji Grupy Orlen i zarazem największą inwestycją na terenie rafinerii w Gdańsku. Równolegle, nakładem ponad 0,5 mld zł, Grupa Orlen inwestuje też we wzmocnienie bezpieczeństwa i pewności dostaw produktów z i do rafinerii w Gdańsku, realizując na jej terenie projekt Morskiego Terminala na Martwej Wiśle. Dzięki niemu możliwe będą załadunek na statki ponad miliona ton produktów rafineryjnych rocznie – w tym olejów bazowych grupy II i paliw żeglugowych, oraz przyjmowanie do rafinerii półproduktów oraz biododatków i komponentów paliw.

rafineria, HBO, Orlen, Gdańsk 2024

Na jakim etapie jest budowa HBO w Gdańsku?

– Budowa instalacji i obiektów Projektu HBO w Gdańsku rozpoczęła się w sierpniu 2022 roku. Od tamtej pory wykonano: palowanie i fundamenty, instalacje sieci podziemnych oraz wszystkie konstrukcje żelbetowe i większość stalowych. Posadowiono też główne aparaty i urządzenia. Największe i najcięższe z nich to: kolumna destylacji próżniowej o wysokości prawie 40 m i ciężarze 109 ton, z której będą odbierane finalne produkty – oleje bazowe, oraz dwa reaktory o ciężarze 212 i 153 ton, służące do odparafinowania katalitycznego oraz hydrorafinacji, celem uzyskania odpornego na utlenianie, stabilnego produktu. W sierpniu 2023 roku aparaty dotarły drogą morską do Gdańska, a następnie przypłynęły barkami z gdańskiego portu do nabrzeża rafinerii, skąd zostały przetransportowane na teren budowy z wykorzystaniem zdalnie sterowanych, samobieżnych podwozi. Ponadto, w grudniu 2023 roku rozpoczął się – i trwa nadal – montaż rurociągów na wszystkich placach budowy Projektu HBO – informuje Grupa Orlen.

– Posadowiono już najważniejsze urządzenia instalacji podstawowej i wybudowano zbiorniki magazynowe. Trwa montaż dwóch pieców technologicznych. Na szczycie każdego z nich instalowane są kominy odprowadzania spalin. Ze względu na znaczne rozmiary i masę, kominy są montowane w częściach (odpowiednio: 7 i 6 części o wadze od 4,2 do 17,1 tony), z wykorzystaniem żurawia o udźwigu 200 ton. To już ostatni montaż wielkogabarytowych elementów – dodaje Grupa Orlen.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama