Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku przeprowadził w ubiegłym roku całkowitą wymianę starego mostu na DW 517. Poprzedni nie nadawał się ani do remontu, ani do modernizacji.
Nowy most między Sztumem a Starym Targiem już otwarty
Tymczasem na tej szosie w trakcie ostatnich lat dokonano wymiany nawierzchni na całej długości, od Sztumu, przez Mleczewo, do Starego Targu. To dogodny skrót dla transportu ciężarowego, droga wykorzystywana przez wiele pojazdów rolniczych, służąca też do komunikacji pasażerskiej. Dodajmy, że w Mleczewie znajduje się przystanek kolejowy na głównej linii Gdynia-Warszawa. Most należało więc koniecznie wymienić.
Prace kosztowały 1,85 mln złotych i zostały sfinansowane z budżetu województwa pomorskiego. Most został oddany do użytku w ostatnich dniach roku 2024.
Kanał Juranda powstał w Średniowieczu
Gwoli ciekawostki – nowy most przebiega nad kanałem Młynówka Malborska, nazywanym potocznie kanałem Juranda. Wykonano go jeszcze w epoce Średniowiecza staraniem zakonu krzyżackiego. Służył doprowadzeniu do zamku w Malborku wody pitnej z jeziora Dąbrówka, poruszał też kilka młynów, stąd nazwa. Do dziś kanał jest czynny, choć, oczywiście, nie spełnia już zakładanej roli.
W okolicach nieodległych od Starego Targu Jurkowic znajduje się natomiast unikalna budowla hydrotechniczna – akwedukt pozwalający na „skrzyżowanie” dwóch cieków wodnych na innych poziomach. Czynny bez zarzutu do dziś.
Kanał Juranda silnie meandruje, w samym Starym Targu są aż trzy mosty na głównej ulicy tej miejscowości.
Napisz komentarz
Komentarze