Gdynia stawia na ekologiczny transport publiczny
Gdynia inwestuje w nowoczesną, zeroemisyjną komunikację miejską. Już w 2026 roku po ulicach miasta kursować będą 9 nowych trolejbusów Solaris Trollino 12 i 11 elektrycznych autobusów przegubowych Solaris Urbino 18 Electric. Oficjalne podpisanie umów na zakup 17 z nich odbyło się 21 maja 2025 r. w siedzibie PKT Gdynia.
Zakup pojazdów w całości sfinansowano z Krajowego Planu Odbudowy, dzięki środkom z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Miasto nie poniesie żadnych kosztów z budżetu. Dodatkowo uzyskano 50% dofinansowania na budowę infrastruktury ładowania dla elektrobusów.
CZYTAJ TEŻ: Gdynia: Sześć nowych trolejbusów wyjedzie na ulice miasta
Nowe trolejbusy w Gdyni i rozbudowa linii 28
PKT Gdynia zainwestuje ponad 35 mln zł w 9 trolejbusów Solaris Trollino 12 z nowoczesnym napędem bateryjnym 91 kWh, umożliwiającym przejazd do 50 km bez sieci trakcyjnej. Trolejbusy zostaną skierowane na linię 28, której trasa zostanie wydłużona do szpitala w Redłowie. To zapewni lepszy dostęp mieszkańców m.in. do zabudowy przy ul. Legionów.
Nowa trasa zwiększy liczbę wozokilometrów o 23% i podniesie częstotliwość kursowania:
- co 15 minut w szczycie,
- co 20 minut poza szczytem,
- co 30 minut w niedziele i wieczory.

11 elektrobusów Solaris dla PKA i PKM
Gdynia zakupiła także 11 elektrycznych autobusów Solaris Urbino 18 electric:
- 8 pojazdów trafi do PKA Gdynia za niemal 34 mln zł – obsłużą linie 194 i sezonową G do gdańskiego ZOO,
- 3 autobusy trafią do PKM Gdynia – będą kursować na linii 147.
Elektrobusy mają akumulatory o pojemności 400 kWh, co pozwala im pokonać nawet 200 km na jednym ładowaniu. Będą ładowane zarówno w zajezdniach (plug-in), jak i na przystankach końcowych (pantografy). System ładowania będzie działać m.in. na Karwinach i trasie linii 194 oraz G.
Jakie korzyści dla mieszkańców dla mieszkańców Gdyni?
Nowe pojazdy zastąpią najstarszą część taboru z lat 2006–2013. Inwestycja znacząco podniesie komfort podróży, a także przyczyni się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń w mieście.
– To Gdynia była pionierem wprowadzania trolejbusów Solaris i nadal wyznacza kierunek rozwoju komunikacji miejskiej – zaznaczył Andrzej Sienkiewicz, dyrektor sprzedaży Solaris Bus & Coach.
Zmiany od 2026 roku
Wszystkie nowe pojazdy mają zostać dostarczone i wprowadzone do użytku w 2026 roku. Wtedy też wejdą w życie zmiany tras oraz rozkładów jazdy, które mają ułatwić mieszkańcom codzienne podróże po Gdyni i okolicach.
Napisz komentarz
Komentarze