Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

Podpisano umowę na budowę drugiego odcinka drogi do elektrowni

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę drugiego odcinka drogi krajowej do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” w gminie Choczewo. Inwestycja obejmuje odcinek o długości około 15 km, biegnący od drogi wojewódzkiej nr 213 do węzła Łęczyce na trasie ekspresowej S6. Za realizację prac odpowiada konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones. Wartość kontraktu to prawie 200 mln złotych.
budowa drogi, zdjęcie ilustracyjne
Podpisano umowę na budowę drugiego odcinka drogi do elektrowni jądrowej

Autor: Canva | Zdjęcie ilustracyjne

Podpisano umowę na budowę drugiego odcinka drogi do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” w gminie Choczewo

Wartość umowy wynosi prawie 200 mln zł

– Odcinek DW213-węzeł Łęczyce na drodze ekspresowej S6 będzie realizowany w systemie projektuj i buduj – wyjaśnia Mateusz Brożyna, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA. – Oznacza to, że wykonawca w pierwszej kolejności zrealizuje prace projektowe, uzyska decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a następnie rozpocznie prace w terenie. Ich zakończenie planowane jest w II kwartale 2029 r.

mapa z lokalizacją drugiego odcinka DK do PEJ
Mapa z lokalizacją drugiego odcinka DK do PEJ (źródło: GDDKiA)

Dwa odcinki, jedna strategiczna trasa

Budowę drogi do elektrowni jądrowej o długości ok. 26 km podzielono na dwa zadania: 

  • od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 (ok. 11 km)
  • oraz od DW213 do węzła Łęczyce na S6 (ok. 15 km). 

GDDKiA w kwietniu tego roku podpisała umowę na pierwszy odcinek drogi do elektrowni jądrowej. Odpowiada za niego konsorcjum firm Polimex Infrastruktura, Polimex Mostostal i Mosty Łódź. Wartość umowy wynosi ponad 177 mln zł.

– W ramach obecnie powstającej S6 Leśnice-Bożepole Wielkie, wykonany zostanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce – dodaje rzecznik. – Droga o przekroju 1x2 w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego) projektowana jest po nowym śladzie i będzie łączyć S6 z elektrownią. 

Korzyści dla mieszkańców i turystów

Jak podkreśla Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, budowa drogi krajowej do elektrowni jądrowej to ważna inwestycja nie tylko z perspektywy strategicznej, ale również z punktu widzenia mieszkańców tamtejszych terenów. Nowa trasa: 

  • zwiększy przepustowość układu komunikacyjnego,
  • odciąży sieć dróg lokalnych,
  • a dodatkowo skróci czas przejazdu między Trójmiastem a nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo.

Inwestycja ma też poprawić bezpieczeństwo oraz komfort podróżnych. Będzie miała również kluczowe znaczenie w sezonie turystycznym, stanowiąc alternatywę dojazdu nad Bałtyk.

Nowa droga poprawi także bezpieczeństwo wszystkich użytkowników oraz zmniejszy negatywne oddziaływanie transportu na otoczenie, w tym na warunki życia lokalnej społeczności (m.in. obniżenie poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport). 

– Dodatkowo nawierzchnia będzie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś – podkreśla Mateusz Brożyna.

Inwestycja wspierana przez rząd

O randze budowanej trasy świadczy choćby fakt, że droga krajowa do elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino została ujęta w uchwale Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim”.


 program grantowy Journalismfund Europe „Pluralistyczne Media dla Demokracji”
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama
Reklama