Podpisano umowę na budowę drugiego odcinka drogi do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” w gminie Choczewo
Wartość umowy wynosi prawie 200 mln zł.
– Odcinek DW213-węzeł Łęczyce na drodze ekspresowej S6 będzie realizowany w systemie projektuj i buduj – wyjaśnia Mateusz Brożyna, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA. – Oznacza to, że wykonawca w pierwszej kolejności zrealizuje prace projektowe, uzyska decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a następnie rozpocznie prace w terenie. Ich zakończenie planowane jest w II kwartale 2029 r.

Dwa odcinki, jedna strategiczna trasa
Budowę drogi do elektrowni jądrowej o długości ok. 26 km podzielono na dwa zadania:
- od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 (ok. 11 km)
- oraz od DW213 do węzła Łęczyce na S6 (ok. 15 km).
GDDKiA w kwietniu tego roku podpisała umowę na pierwszy odcinek drogi do elektrowni jądrowej. Odpowiada za niego konsorcjum firm Polimex Infrastruktura, Polimex Mostostal i Mosty Łódź. Wartość umowy wynosi ponad 177 mln zł.
– W ramach obecnie powstającej S6 Leśnice-Bożepole Wielkie, wykonany zostanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce – dodaje rzecznik. – Droga o przekroju 1x2 w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego) projektowana jest po nowym śladzie i będzie łączyć S6 z elektrownią.
Korzyści dla mieszkańców i turystów
Jak podkreśla Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, budowa drogi krajowej do elektrowni jądrowej to ważna inwestycja nie tylko z perspektywy strategicznej, ale również z punktu widzenia mieszkańców tamtejszych terenów. Nowa trasa:
- zwiększy przepustowość układu komunikacyjnego,
- odciąży sieć dróg lokalnych,
- a dodatkowo skróci czas przejazdu między Trójmiastem a nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo.
Inwestycja ma też poprawić bezpieczeństwo oraz komfort podróżnych. Będzie miała również kluczowe znaczenie w sezonie turystycznym, stanowiąc alternatywę dojazdu nad Bałtyk.
Nowa droga poprawi także bezpieczeństwo wszystkich użytkowników oraz zmniejszy negatywne oddziaływanie transportu na otoczenie, w tym na warunki życia lokalnej społeczności (m.in. obniżenie poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport).
– Dodatkowo nawierzchnia będzie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś – podkreśla Mateusz Brożyna.
Inwestycja wspierana przez rząd
O randze budowanej trasy świadczy choćby fakt, że droga krajowa do elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino została ujęta w uchwale Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim”.

























Napisz komentarz
Komentarze