Festiwal Monoteatr w Gdańsku 2025. Sześć kobiecych opowieści
W programie festiwalu Monoteatr znajduje się sześć wielokrotnie nagradzanych, wyjątkowych spektakli. Po każdym odbędzie się rozmowa z artystką.
Ewa Ziętek. „Nieostrość widzenia”
- W środę, 24 września o godz. 19.00 na dużej scenie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego festiwal zainauguruje Ewa Ziętek monodramem „Nieostrość widzenia”.
Z pasją tworzy na scenie aktorski portret podwójny składający się z historii Zofii Książek-Bregułowej, aktorki, poetki i łączniczki AK, oraz osobistych doświadczeń. Harmonijnie łącząc humor i powagę, pyta o to, czym jest aktorstwo, jak je uprawiać w czasach niespokojnych i czy da się je łączyć z wyzwaniami codziennego życia.

– Dwie aktorki, dwie artystki, dwie niezwykle kobiety – czytamy w zapowiedzi spektaklu. – Na pierwszym planie Zofia. Jako młoda dziewczyna przyjechała do Warszawy, by zostać aktorką. Tam zastała ją wojna. Brała czynny udział w Powstaniu, podczas którego straciła wzrok. Ranna trafiła do niemieckiej niewoli. Po wojnie poznała przyszłego męża – skrzypka Włodzimierza Bregułę, swoją wielką miłość. Relacja, którą stworzyli, dała Zofii siłę do tego, by, mimo braku wzroku, walczyć o swoje marzenia, wrócić na scenę i pozostać na niej do końca.
Ewa Ziętek jest od 20 lat związana z Teatrem Kwadrat, wcześniej ze stołecznymi teatrami: Narodowym, gdzie zagrała m.in. u Adama Hanuszkiewicza, Teatrem Rozmaitości oraz Teatrem Dramatycznym. Jednym z odkrywców jej talentu aktorskiego był Andrzej Wajda, który obsadził 18-letnią wówczas dziewczynę w roli Panny Młodej w słynnej ekranizacji „Wesela” Wyspiańskiego. W 2021 roku minęło dokładnie 50 lat od tego pierwszego ważnego wydarzenia w życiu zawodowym tej aktorki. Monodram „Nieostrość widzenia” stanowi także osobistą refleksję Ewy Ziętek na temat życiowych wyborów i dokonań zawodowych.
– Ten monodram oparty na prawdziwej historii prześladowało mnóstwo trudności – wyznaje Ewa Ziętek – jeszcze zanim powstał. Zmieniali się reżyserzy, trzy razy przekładana była premiera. W dniu, kiedy miałam zacząć próby z pierwszym reżyserem, pozamykali teatry, zaczęła się pandemia. Drugi reżyser oznajmił, że chyba nie zdąży tego zrobić, w końcu udało się namówić Wawrzyńca Kostrzewskiego. Byłam w pozyskiwaniu ludzi do wystawienia tej historii konsekwentna, walczyłam, choć było niełatwo.
– Ale zdarzały się takie cuda, jak w teatrze w Białymstoku, gdzie, mimo zakończenia spektaklu, publiczność wcale nie chciała wyjść i siedziała jak zaczarowana. Kłaniam się, pierwszy raz, drugi, a oni dalej siedzą… Potem prosili, bym jeszcze opowiedziała coś o mojej bohaterce. Ktoś mi przekazał, że słyszał, jak jedna z oglądających wyznała: „Po tym spektaklu, to ja muszę zmienić swoje życie...”. Czy dla takiego jednego zdania, dla tej jednej osoby nie było warto tak się starać, tak walczyć? Sens zawodu, który wykonuję od tylu lat stał się jeszcze głębszy…– dodaje aktorka.
Jowita Budnik. „Rachela Auerbach, pisma z Getta Warszawskiego”
- W czwartek, 25 września o godz. 19.00, również w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim, wystąpi Jowita Budnik, która w spektaklu „Rachela Auerbach, pisma z Getta Warszawskiego” opowie historię kobiety prowadzącej przez trzy lata kuchnię w getcie warszawskim.
Irena Jun. „Sonata księżycowa”
- W piątek, 26 września o godz. 19.00 w Teatrze w Oknie zobaczymy mistrzowski monodram „Sonata księżycowa” Ireny Jun, który aktorka związana z warszawskim Teatrem Studio gra nieprzerwanie od 58 lat.
Twórczość dwóch greckich poetów: Yannisa Ritsosa i Jorgosa Seferisa, posłużyła Jun do stworzenia teatralnego traktatu o życiu oraz przemijaniu.
Agnieszka Przepiórska. „Simona Kossak”
- W sobotę, 27 września o godz. 13.00 na plenerowej scenie przed Teatrem w Oknie na ul. Długiej Agnieszka Przepiórska wystąpi jako Simona Kossak, kobieta nietuzinkowa, profesorka nauk leśnych wbrew tradycjom swojej znanej artystycznej krakowskiej rodziny, obrończyni przyrody Puszczy Białowieskiej.
Julia Wyszyńska. „Fizyka kwantowa. Czyli rozmowy nigdy nieprzeprowadzone”
- W sobotę, 27 września o godz. 17.00 na scenie Teatru Szekspirowskiego zagości Julia Wyszyńska z monodramem na pograniczu stand-upu „Fizyka kwantowa. Czyli rozmowy nigdy nieprzeprowadzone”.

Jeden wątek spektaklu to autoironiczne rozprawianie się z faktami i mitami o aktorstwie oraz teatrze. Drugi – to kadry z dzieciństwa Julka. Opowieść kobiety aktorki i chłopca łączy wspólny temat – doświadczenie przemocy transmitowanej z pokolenia na pokolenie.
Anna Januszewska. „Matka Putina”
- Ostatnim spektaklem festiwalu pokazywanym w Teatrze w Oknie w sobotę, 27 września o godz. 20.00 będzie „Matka Putina” w surowym i precyzyjnym wykonaniu Anny Januszewskiej, dzięki której historia Wiery Nikołajewny Putiny, podającej się za biologiczną matkę Władimira Putina, brzmi niezwykle prawdopodobnie oraz przejmująco.
Festiwal Monoteatr 2025. Informacje praktyczne
Festiwal Monoteatr organizowany jest od 2016 roku przez Fundację Theatrum Gedanense. Wydarzenia odbędą się na scenach Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego oraz Teatru w Oknie w dniach 24-28 września 2025 roku.
Szczegóły programu, bilety i aktualności: www.ftg.pl.
























Napisz komentarz
Komentarze