Szybsze pociągi i sprawniejszy transport do Portu Gdynia
Modernizacja linii kolejowej nr 201 łączącej województwo kujawsko-pomorskie z Pomorzem to jedna z największych inwestycji realizowanych obecnie przez PLK. Głównym celem tego projektu jest nie tylko podniesienie jakości podróży, ale również zapewnienie sprawnego transportu towarów do i z portu morskiego w Gdyni. Będzie to możliwe dzięki dobudowie drugiego toru oraz elektryfikacji całej trasy.
Ostatni przetarg ogłoszony. Co zmieni się na odcinku Lipowa Tucholska-Kościerzyna?
Ogłoszony właśnie przetarg dotyczy modernizacji prawie 40-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 201 między Lipową Tucholską a Kościerzyną. Zakres prac obejmuje:
- budowę drugiego toru i elektryfikację linii,
- przebudowę peronów na stacji Szałamaje oraz przystankach: Wojtal, Olpuch i Podleś,
- stworzenie nowego przystanku Szenajda w gminie Kościerzyna, co zwiększy dostęp tej części województwa pomorskiego do kolei,
- budowę nowych łącznic kolejowych: Czarna Woda-Łąg Południowy i Szałamaje-Łąg, z linią kolejową nr 203 Tczew-Kostrzyn, a także instalację nowoczesnych, komputerowych systemów sterowania ruchem w ramach zadania pn. „Prace na linii kolejowej nr 203 na odcinku Tczew-Czersk”,
- zwiększenie bezpieczeństwa na 14 przejazdach kolejowo-drogowych poprzez montaż nowych rogatek i sygnalizatorów,
- modernizację 28 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów, wiaduktów i przepustów.
Podpisanie umowy z wykonawcą prac planowane jest na trzeci kwartał 2026 roku, a zakończenie robót budowlanych – do końca 2029 roku. Realizacja inwestycji będzie możliwa dzięki środkom z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027 w wysokości 85 proc.

Równoległe prace na odcinku Wierzchucin-Lipowa Tucholska
Jednocześnie trwa postępowanie przetargowe na modernizację 27-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 201 między Wierzchucinem a Lipową Tucholską. Tam również dobudowany zostanie drugi tor i powstanie sieć trakcyjna. Podróżni zyskają nowe, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się perony na stacjach: Wierzchucin, Zielonka Pomorska, Małe Gacno, Zarośle, Rosochatka oraz Lipowa Tucholska.
Na tym fragmencie trasy nr 201 szczególny nacisk położono na bezpieczeństwo. Cztery przejazdy kolejowo-drogowe (Wierzchucin – dwa obiekty, Lipowa oraz droga powiatowa Tleń-Tuchola) zostaną zastąpione skrzyżowaniami dwupoziomowymi, a dziewięć innych otrzyma nowe rogatki i sygnalizatory świetlne. Prace na tym odcinku mają być realizowane w latach 2026-2029. Inwestycja ta również jest dofinansowana w wysokości 85 proc. ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027.
Efekt inwestycji: krótsze podróże i prędkość do 160 km/h
Remont historycznej „Węglówki” przyniesie wymierne korzyści. Po zakończeniu wszystkich prac, planowanym na 2031 rok, pociągi osiągną znacznie wyższe prędkości:
- na odcinku Maksymilianowo-Kościerzyna: do 160 km/h dla pociągów pasażerskich i do 120 km/h dla pociągów towarowych,
- na odcinku Kościerzyna-Gdynia Główna: do 140 km/h dla pociągów pasażerskich i do 100 km/h dla pociągów towarowych.
Znacząco skróci się również czas podróży – o około 20 minut między Maksymilianowem a Kościerzyną oraz o około 14 minut na trasie z Kościerzyny do Gdyni.

























Napisz komentarz
Komentarze