Z nadzieją przeczytałem relację ze spotkania, zorganizowanego z inicjatywy Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego, z prezesem koncernu Orlen S.A. Ireneuszem Fąfarą. Zainteresowało mnie nie to, że obiecywał utrzymanie siedziby Energi S.A. w Gdańsku (dla mnie to oczywista oczywistość!), a zdecydowanie bardziej ucieszyła mnie deklaracja, że Energa S.A. będzie centrum zarządzania częścią energetyczną koncernu, o dużej samodzielności i decyzyjności. Jestem przekonany, że stała presja wywierana na Orlen i jego prezesa przyniosła wreszcie, przynajmniej częściowe, spełnienie oczekiwań samorządowych władz regionu. Oczywiście idealną sytuacją byłoby wyzwolenie Energi S.A. z toksycznego orlenowskiego uścisku właścicielskiego, ale sprytnie zadłużono gdańskie przedsiębiorstwo wobec firmy Orlen S.A. i obecnie wszyscy rozkładają ręce przekonując, że z tym nic nie da się zrobić.
CZYTAJ TAKŻE: Zbigniew Canowiecki: Robimy, nie gadamy
Kluczowym wyzwaniem rozwojowym regionu jest oczywiście gospodarka morska. Stały dodatek „Zawsze Morska” to sukcesywny dopływ informacji z tej niezwykle dynamicznie rozwijającej się gałęzi naszej gospodarki narodowej i regionalnej. Niestety, polskie duże stocznie produkcyjne w większości realizują kontrakty na zlecenie inwestorów i armatorów zagranicznych. Rozwój polskich portów i stoczni dostrzegły jednak południowokoreańskie koncerny, które chcą zainwestować w nasz przemysł stoczniowy. Szkoda tylko, że pomimo różnego rodzaju apeli nie decydujemy się jako Polska sami zainwestować w budowę polskiej floty offshorowej (do budowy, serwisowania i ochrony morskich farm wiatrowych) oraz statków do przewozu paliw płynnych i gazu na potrzeby naszego kraju. Może w wyniku aktualnej sytuacji zagrożenia naszego bezpieczeństwa chociaż morski sektor obronny otrzyma liczące się wsparcie, zarówno w zakresie rozbudowy i unowocześnienia portów jak i zamówień rządowych na budowę kolejnych okrętów wojennych.
Dzięki publikacjom tygodnika coraz śmielej przebija się również do naszej świadomości projekt „Kaszubia” lub jak niektórzy go nazywają „Zielony Okręg Przemysłowy Kaszubia”. Jest to program strategicznego rozwoju regionu w wielu dziedzinach gospodarczych, energetyce, transporcie oraz w zakresie rozbudowy infrastruktury komunikacyjnej i sektora obronnego. Oczywiście istotnym elementem tego planu, wspieranego przez Ministerstwo Obrony Narodowej, jest budowa Drogi Czerwonej, czyli przedłużenia obwodnicy do Portu Gdynia oraz droga ekspresowa Via Pomerania będąca korytarzem transportowym od Ustki przez Słupsk, Bytów, Chojnice i dalej do Bydgoszczy i Konina. Dla kompleksowej realizacji projektu „Kaszubia” najważniejsze będzie powiązanie lokalnej gospodarki z sektorem obronnym i wykorzystanie potencjału pomorskich uczelni i środowisk naukowych.
Dziennikarze tygodnika poświęcają także wiele uwagi problemom zwykłych ludzi, nie zapominając jednak o osobowościach naszego regionu. Na okładce ostatniego, bardzo starannie edytorsko przygotowanego, wychodzącego co dwa miesiące, Magazynu tygodnika „Zawsze Pomorze” możemy zobaczyć wyjątkowo romantyczne zdjęcie naszego wybitnego pisarza prof. Stefana Chwina z Małżonką i przeczytać o najważniejszych momentach Jego życia.
























Napisz komentarz
Komentarze