Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Postępy na budowie przekopu Mierzei Wiślanej. Kanał żeglugowy będzie otwarty w tym roku

Trwają intensywne prace na budowie przekopu przez Mierzeję Wiślaną w pobliżu Skowronek. W ostatnim czasie prowadzone były dalsze roboty czerpalne i układanie narzutu kamiennego w portach osłonowych na Zatoce Gdańskiej. W samej śluzie przekopu montowano wyposażenie hydrotechniczne. Próby techniczne przechodzi drugi most obrotowy na przekopie. Na Zalewie Wiślanym prowadzone są dalsze prace przy sztucznej wyspie. Wykonawcy potwierdzają, że kanał żeglugowy ma być otwarty jeszcze w bieżącym roku, jak przewiduje harmonogram inwestycji.
Postępy na budowie przekopu Mierzei Wiślanej. Kanał żeglugowy będzie otwarty w tym roku
(fot. NDI | Besix | materiał prasowy)

Konsorcjum firm NDI/Besix - wykonawca inwestycji systematycznie przekazuje informacje o postępach prac przy przekopie Mierzei Wiślanej, który należy do najbardziej spektakularnych projektów realizowanych w ostatnich latach na terenie całego kraju, cieszy się też dużym zainteresowaniem. Samorządowcy z Krynicy Morskiej i Sztutowa potwierdzają, że wiele osób przyjeżdża obejrzeć miejsce połączenia zatoki i zalewu, dostać na miejsce z którego widać równocześnie morze i zalew, powstała wręcz "turystyka przekopowa". 

- Jeśli chodzi o port osłonowy to w części wschodniej trwają roboty czerpalne, wykonywany jest narzut z kamienia łamanego, układanie betonowych elementów „x-block plus” oraz wykonywanie podłoża i warstwy wyrównawczej z betonu, a także nadbudowy – wylicza Jacek Szymański, dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix. – Z kolei w części zachodniej poza analogicznymi zadaniami dodatkowo zasypywana jest grodza oraz układana jest geowłóknina separacyjna.

(fot. NDI | Besix | materiał prasowy)

Do najważniejszych elementów przekopu należy śluza, która w przyszłości umożliwi przepływanie statków  mimo różnicy poziomów wody pomiędzy Zatoką Gdańską i Zalewem Wiślanym. W południowej części kanału żeglugowego zakończono montaż wyposażenia hydrotechnicznego, w części północnej wykonano wszystkie roboty żelbetowe. Montowane są jeszcze elementy odbojowe, trwają prace czerpalne. Gotowe są już pochylnie dla zwierząt, po dwie na każdym brzegu, każda od szerokości 5 m i długości 22 m. W samej śluzie montowane są urządzenia hydrotechniczne, prowadzone prace przy obu bramach śluzy - północnej i południowej. Wkrótce mają ruszyć próby obu bram.

Ruch samochodowy nad przekopem zapewnią dwa obrotowe mosty. Północny jest już użytkowany od lata ubiegłego roku, prace przy moście południowym są daleko zaawansowane. Przejeżdżający drogą po Mierzei Wiślanej już od kilku tygodni mogą oglądać właściwie gotową konstrukcję mostu, jednak trzeba przeprowadzić wszystkie wymagane testy mechanizmu obrotowego.

Istotnym - także budzącym kontrowersje samorządowców i ekologów - elementem całej inwestycji jest sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym, powstająca na bazie urobku wydobywanego z dna. Wyspa będzie miała powierzchnię 181 ha, ma być siedliskiem ptaków, których nie będą tam niepokoić ludzie. Pogrążone zostały niemal wszystkie ścianki szczelne wyspy, wykonano większość ściągów utrzymujących ścianki. 

(fot. NDI | Besix | materiał prasowy)

Przekop oraz tworzące go budowle hydrotechniczne to skomplikowany system urządzeń, mechanizmów oraz instalacji. Wymaga to wykonania licznych prac elektrycznych, sanitarnych, teletechnicznych. W ostatnim czasie trwał m.in. montaż układów przepompowni wód deszczowych w rejonie budynku Kapitanatu. Testowano też nadrzędny system sterowania NSS, integrowano system automatyki mostu północnego oraz południowego, bram śluz oraz zewnętrzne systemy instalowane na terenie przeprawy.

Generalny wykonawca - konsorcjum NDI/Besix podaje, że nowy kanał ma być otwarty jeszcze w tym roku, jak przewiduje harmonogram budowy przekopu. Co dalej? W najbliższym czasie planuje m.in. zakończenie zasypywania grodzy i wykonanie nadbudowy na falochronie zachodnim oraz realizację podłoża i warstwy wyrównawczej na obu falochronach. Już wkrótce mają się też rozpocząć próby ruchowe bram w śluzie.

Warto przypomnieć, że nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga obejmuje blisko 25 km. Sam nowy kanał żeglugowy ma mieć 1 km długości i 5 m głębokości. Cała inwestycja obejmuje realizację portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, także kanału żeglugowego ze śluzą, jej zamknięciami oraz stanowiskami oczekiwania dla statków (z obu stron), budowę nowego układu drogowego wraz z dwoma mostami obrotowymi oraz sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a generalnym wykonawcą konsorcjum firm NDI/Besix.

Wspomniana nowa droga wodna to jedno, prowadzone są także prace przy zapewnieniu odpowiedniego szlaku żeglugowego przez Zalew Wiślany i rzekę Elbląg do portu w Elblągu. W ostatnim czasie podpisano m.in. umowę na dostarczenie pogłębiarki, która będzie utrzymywać odpowiednią głębokość toru wodnego.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama