Koszt i zakres inwestycji drogowej w Wejherowie
W Wejherowie mieszkańcy, a szczególnie osoby, które są kierowcami, odetchnęli z ulgą. Dobiegła końca budowa węzła Zryw (Śmiechowo). W mieście nie ukrywają, że to jedna z największych i najważniejszych inwestycji drogowych, która objęła:
- budowę węzła Zryw wraz z połączeniem drogi wojewódzkiej,
- a także przebudowę ulic Gryfa Pomorskiego i Necla.
Całe zadanie realizowane było od 2016 roku i kosztowało 102,3 mln zł, z czego:
- budowa węzła wyniosła prawie 87,8 mln zł,
- a przebudowa ulic Gryfa Pomorskiego i Necla – 14,5 mln zł.
Dofinansowanie zewnętrzne dla tej inwestycji to 32,5 mln zł.
Znaczenie węzła Zryw dla komunikacji w Wejherowie
Dlaczego nowy węzeł Zryw (Śmiechowo) jest tak ważny? To jeden z kluczowych elementów układu komunikacyjnego Wejherowa. Umożliwia:
- bezpieczny wjazd i zjazd z drogi wojewódzkiej,
- obsługę drogową dzielnicy Śmiechowo.

Węzeł Zryw jako nowoczesny węzeł integracyjny SKM Wejherowo-Śmiechowo
– Oddajemy do użytku inwestycję, która wieńczy w naszym zakresie jedno z największych i najbardziej złożonych przedsięwzięć infrastrukturalnych w historii Wejherowa. Dzięki budowie węzła drogowego i ulic znacząco polepszy się komunikacja w tej części miasta – powiedział podczas oficjalnego otwarcia węzła prezydent Wejherowa Krzysztof Hildebrandt.
Poprzez budowę dróg dojazdowych i dużych parkingów przy SKM Wejherowo-Śmiechowo zyskujemy nowoczesny węzeł integracyjny, ułatwiający przesiadki na SKM.
Krzysztof Hildebrandt / prezydent Wejherowa
Wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz, która w Wejherowie przez osiem lat pełniła funkcję zastępcy prezydenta miasta (w latach 2015-2023), podkreśliła podczas otwarcia węzła, że determinacja, współpraca i przekonanie o właściwym kierunku rozwoju miasta pokazały, iż można osiągnąć wiele.
– Ta inwestycja była niezwykle trudna i pamiętam, jak siedzieliśmy nad tymi projektami, szukając najlepszych rozwiązań. Chciałabym podkreślić, że jedną z najważniejszych części tego węzła jest parking – powiedziała Beata Rutkiewicz, wojewoda pomorska.
Najważniejsze, co możemy zrobić dla naszej metropolii, dla naszego województwa, to spowodowanie, aby transport zbiorowy był tym pierwszym wyborem naszych mieszkańców.
Beata Rutkiewicz / wojewoda pomorska
Znaczenie inwestycji dla regionu pomorskiego
Marszałek Mieczysław Struk nie ma wątpliwości, że ta inwestycja jest istotna nie tylko dla Wejherowa, ale także dla tej części województwa pomorskiego.
– Był to wielki wysiłek dla budżetu miasta, a prezydent musiał ułożyć w hierarchii celów te projekty, które mają odblokować miasto przed ruchem samochodowym. Miasto, które zostało podzielone linią kolejową i wówczas drogą krajową. Prezydent wspólnie ze swoimi współpracownikami systematycznie i konsekwentnie dążyli, aby odblokować przejazdy, i to się udało – powiedział Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Oczywiście brakuje kropki nad „i”, jaką jest przejazd pod linią kolejową. Przyjdzie taki moment, że przejedziemy pod torami, a samorząd w kolejnych etapach będzie uczestniczyć tej inwestycji – powiedział Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Mieczysław Struk / marszałek województwa pomorskiego
Wiadukt pod torami w Wejherowie. Brakujące ogniwo
W Urzędzie Miejskim w Wejherowie nie ukrywają, że czekają jeszcze na budowę wiaduktu pod torami kolejowymi przez PKP PLK, co zapewni połączenie drogi wojewódzkiej z ul. Sikorskiego oraz będzie ostatecznym zakończeniem bezkolizyjnego połączenia w tym rejonie północnej i południowej części Wejherowa. Obecnie trwa procedura wyboru wykonawcy robót.
Wykonawcy inwestycji drogowej w Wejherowie
Za realizację poszczególnych elementów odpowiadały firmy z branży budowlano-drogowej:
- węzeł Zryw – konsorcjum Polimex Infrastruktura oraz Polimex Mostostal z Warszawy,
- przebudowa ulic Necla-Gryfa Pomorskiego – Firma Budowlano-Drogowa MTM z Gdyni.
Parametry techniczne węzła Zryw i przebudowanych ulic Necla-Gryfa Pomorskiego
W ramach inwestycji węzeł Zryw (Śmiechowo) oraz przebudowy ul. Necla i ul. Gryfa Pomorskiego powstały m.in.:
- 6,6 km nowych nawierzchni drogowych,
- 10 km nowych chodników,
- 4,1 km nowych ścieżek rowerowych,
- 14 zatok autobusowych i 5 nowych wiat autobusowych,
- 335 miejsc postojowych (parking północny od drogi wojewódzkiej, od ul. Sędzickiego), w tym 16 miejsc dla osób z niepełnosprawnościami,
- 3 zbiorniki retencyjne:
- podziemny zamknięty na terenie parkingu,
- zbiornik ziemny retencyjno-infiltracyjny,
- zbiornik retencyjno-chłonny,
- 1 wiadukt drogowy o sklepieniu łukowym,
- 4 ronda,
- 230 lamp oświetleniowych,
- nowe nasadzenia: drzewa, krzewy, byliny i trawy ozdobne,
- pełna dostępność dla osób z niepełnosprawnościami (płyty ostrzegawcze, obniżone krawężniki, dodatkowe miejsca parkingowe).
























Napisz komentarz
Komentarze