Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama
Reklama

Nowy węzeł Zryw w Wejherowie otwarty. Miasto czeka na wiadukt pod torami kolejowymi

Mieszkańcy Wejherowa doczekali się uruchomienia węzła Zryw, który umożliwia bezpieczny wjazd i zjazd z drogi wojewódzkiej 468, oraz przebudowy ulic Gryfa Pomorskiego i Necla. To było jedna z największych i najbardziej złożonych inwestycji drogowych w historii miasta. Zadanie realizowano etapami od 2016 roku. Kosztowało ponad 100 mln zł. Do ziszczenia wszystkich marzeń brakuje jeszcze budowy wiaduktu pod torami kolejowymi przez PPK PLK.
otwarcie węzła Zryw w Wejherowie
Oddano do użytku węzeł Zryw w Wejherowie

Autor: Urząd Miejski w Wejherowie

Koszt i zakres inwestycji drogowej w Wejherowie

W Wejherowie mieszkańcy, a szczególnie osoby, które są kierowcami, odetchnęli z ulgą. Dobiegła końca budowa węzła Zryw (Śmiechowo). W mieście nie ukrywają, że to jedna z największych i najważniejszych inwestycji drogowych, która objęła: 

  • budowę węzła Zryw wraz z połączeniem drogi wojewódzkiej,
  • a także przebudowę ulic Gryfa Pomorskiego i Necla.

Całe zadanie realizowane było od 2016 roku i kosztowało 102,3 mln zł, z czego: 

  • budowa węzła wyniosła prawie 87,8 mln zł,
  • a przebudowa ulic Gryfa Pomorskiego i Necla – 14,5 mln zł.

Dofinansowanie zewnętrzne dla tej inwestycji to 32,5 mln zł.

Znaczenie węzła Zryw dla komunikacji w Wejherowie

Dlaczego nowy węzeł Zryw (Śmiechowo) jest tak ważny? To jeden z kluczowych elementów układu komunikacyjnego Wejherowa. Umożliwia: 

  • bezpieczny wjazd i zjazd z drogi wojewódzkiej,
  • obsługę drogową dzielnicy Śmiechowo.
węzeł Zryw, Wejherowo
Oddany do użytku węzeł w Wejherowie (fot. Urząd Miejski w Wejherowie)

Węzeł Zryw jako nowoczesny węzeł integracyjny SKM Wejherowo-Śmiechowo

– Oddajemy do użytku inwestycję, która wieńczy w naszym zakresie jedno z największych i najbardziej złożonych przedsięwzięć infrastrukturalnych w historii Wejherowa. Dzięki budowie węzła drogowego i ulic znacząco polepszy się komunikacja w tej części miasta – powiedział podczas oficjalnego otwarcia węzła prezydent Wejherowa Krzysztof Hildebrandt.

Poprzez budowę dróg dojazdowych i dużych parkingów przy SKM Wejherowo-Śmiechowo zyskujemy nowoczesny węzeł integracyjny, ułatwiający przesiadki na SKM.

Krzysztof Hildebrandt / prezydent Wejherowa 

Wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz, która w Wejherowie przez osiem lat pełniła funkcję zastępcy prezydenta miasta (w latach 2015-2023), podkreśliła podczas otwarcia węzła, że determinacja, współpraca i przekonanie o właściwym kierunku rozwoju miasta pokazały, iż można osiągnąć wiele. 

– Ta inwestycja była niezwykle trudna i pamiętam, jak siedzieliśmy nad tymi projektami, szukając najlepszych rozwiązań. Chciałabym podkreślić, że jedną z najważniejszych części tego węzła jest parking – powiedziała Beata Rutkiewicz, wojewoda pomorska.

Najważniejsze, co możemy zrobić dla naszej metropolii, dla naszego województwa, to spowodowanie, aby transport zbiorowy był tym pierwszym wyborem naszych mieszkańców.

Beata Rutkiewicz / wojewoda pomorska

Znaczenie inwestycji dla regionu pomorskiego

Marszałek Mieczysław Struk nie ma wątpliwości, że ta inwestycja jest istotna nie tylko dla Wejherowa, ale także dla tej części województwa pomorskiego.

– Był to wielki wysiłek dla budżetu miasta, a prezydent musiał ułożyć w hierarchii celów te projekty, które mają odblokować miasto przed ruchem samochodowym. Miasto, które zostało podzielone linią kolejową i wówczas drogą krajową. Prezydent wspólnie ze swoimi współpracownikami systematycznie i konsekwentnie dążyli, aby odblokować przejazdy, i to się udało – powiedział Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Oczywiście brakuje kropki nad „i”, jaką jest przejazd pod linią kolejową. Przyjdzie taki moment, że przejedziemy pod torami, a samorząd w kolejnych etapach będzie uczestniczyć tej inwestycji – powiedział Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Mieczysław Struk / marszałek województwa pomorskiego

Wiadukt pod torami w Wejherowie. Brakujące ogniwo

W Urzędzie Miejskim w Wejherowie nie ukrywają, że czekają jeszcze na budowę wiaduktu pod torami kolejowymi przez PKP PLK, co zapewni połączenie drogi wojewódzkiej z ul. Sikorskiego oraz będzie ostatecznym zakończeniem bezkolizyjnego połączenia w tym rejonie północnej i południowej części Wejherowa. Obecnie trwa procedura wyboru wykonawcy robót.

Wykonawcy inwestycji drogowej w Wejherowie

Za realizację poszczególnych elementów odpowiadały firmy z branży budowlano-drogowej:

  • węzeł Zryw – konsorcjum Polimex Infrastruktura oraz Polimex Mostostal z Warszawy,
  • przebudowa ulic Necla-Gryfa Pomorskiego – Firma Budowlano-Drogowa MTM z Gdyni.

Parametry techniczne węzła Zryw i przebudowanych ulic Necla-Gryfa Pomorskiego

W ramach inwestycji węzeł Zryw (Śmiechowo) oraz przebudowy ul. Necla i ul. Gryfa Pomorskiego powstały m.in.:

  • 6,6 km nowych nawierzchni drogowych,
  • 10 km nowych chodników,
  • 4,1 km nowych ścieżek rowerowych,
  • 14 zatok autobusowych i 5 nowych wiat autobusowych,
  • 335 miejsc postojowych (parking północny od drogi wojewódzkiej, od ul. Sędzickiego), w tym 16 miejsc dla osób z niepełnosprawnościami,
  • 3 zbiorniki retencyjne:
    • podziemny zamknięty na terenie parkingu,
    • zbiornik ziemny retencyjno-infiltracyjny,
    • zbiornik retencyjno-chłonny,
  • 1 wiadukt drogowy o sklepieniu łukowym,
  • 4 ronda,
  • 230 lamp oświetleniowych,
  • nowe nasadzenia: drzewa, krzewy, byliny i trawy ozdobne,
  • pełna dostępność dla osób z niepełnosprawnościami (płyty ostrzegawcze, obniżone krawężniki, dodatkowe miejsca parkingowe).
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaZiaja Sport
Reklama
Reklama
Reklama