Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

Słupsk: Wyniki egzaminów ósmoklasisty do poprawki

Jak poprawić wyniki egzaminów ósmoklasisty w Słupsku? Te są nie tylko poniżej średniej krajowej, ale i wojewódzkiej. Władze tego miasta przyznają, że wpływ na niezadowalające rezultaty ma wiele czynników. To chociażby brak motywacji uczniów, zadań domowych i niskie zaangażowanie rodziców.
egzamin ósmoklasisty
Słupsk wprowadził program naprawczy dla edukacji. Chce poprawić wyniki

Autor: Kinga Kalenik | Zawsze Pomorze | Zdjęcie ilustracyjne

Średni ogólnopolski wynik ósmoklasistów na egzaminach w 2024 roku wyniósł:

  • 61 proc. z języka polskiego,
  • 52 proc. z matematyki
  • i 66 proc. z języka angielskiego.

Wyniki egzaminu ósmoklasisty 2024 na Pomorzu

Wyniki w województwie pomorskim były bardzo zbliżone. Tu uczniowie (w zaokrągleniu) zdobyli kolejno:

  • 59 proc.,
  • 51 proc.
  • i 66 proc.

Powodów do zadowolenia nie mają jednak uczniowie ze Słupska. Co prawda, nie wypadli oni najgorzej w skali całego województwa pomorskiego, ale, biorąc pod uwagę możliwości i wielkość miasta, na pewno ich osiągnięcia są poniżej oczekiwań. Zresztą, przyznają to sami włodarze Słupska.

Niskie wyniki egzaminów ósmoklasisty 2024 w Słupsku

średnie wyniki egzaminu ósmoklasisy 2024 z matematyki
Średnie wyniki egzaminu ósmoklasisty 2024 z matematyki. W Słupsku wyniosły one 41,7 proc. (źródło: wyniki.edu.pl)
  • W Słupsku średni wynik z języka polskiego był poniżej 53 proc.,
  • a z matematyki wyniósł niecałe 42 proc.,
  • jedynie wyniki z języka angielskiego były zbliżone do średnich wojewódzkich (65,5 proc.).
średnie wyniki egzaminu ósmoklasisty 2024 z języka polskiego
Średnie wyniki egzaminu ósmoklasisty 2024 z języka polskiego. W Słupsku wyniosły one niecałe 53 proc. (źródło: wyniki.edu.pl)

Uwagę na słabe wyniki uczniów ze Słupska po raz kolejny zwrócił radny Bogusław Dobkowski

– Już w lipcu 2024 roku zapytałem o to, czy nasze władze przeanalizują wyniki szkół na podstawie egzaminu ósmoklasisty. Otrzymałem odpowiedź, że to prawda, iż wyniki są niezadowalające i w związku z tym planowane są dokonanie analizy przyczyn, wdrożenie programu wsparcia dla uczniów i nauczycieli, oraz podjęcie działań mających na celu poprawę jakości nauczania – przyznaje radny Bogusław Dobkowski

Czekałem cierpliwie pół roku na analizę, program oraz kontynuację działań, tylko jakich? W planie pracy Komisji Edukacji na 2025 rok ich jednak nie zauważyłem. Komisja ma 24 zadania z zakresu sportu, kultury, i chwała im za to, ale nic nie ma o edukacji.

Bogusław Dobkowski / radny miasta Słupska

Radny Dobkowski – i na pewno nie tylko on – chciałby dowiedzieć się, jakie są przyczyny niskiego poziomu kształcenia w Słupsku. Obawia się też, że obniżenie poziomu w szkołach podstawowych zagrozi z czasem poziomowi w szkołach ponadpodstawowych.

Dlaczego Słupsk ma niskie wyniki z egzaminu ósmoklasisty?

W Słupsku uważają, że na niższe od wojewódzkich i krajowych wyniki uczniów z egzaminu ósmoklasisty w szkołach prowadzonych przez miasto złożyło się wiele czynników.

– Zgodnie ze stanowiskami dyrektorów szkół, do głównych przyczyn problemów edukacyjnych należą m.in. niskie zaangażowanie i brak współpracy rodziców w procesie uczenia się uczniów, brak motywacji samych uczniów, wprowadzenie zakazu oceniania prac domowych czy też problemy rodzinne i brak domowego wsparcia – uważa Beata Chrzanowska, zastępczyni prezydent Słupska.

Jak podkreśla, brak współpracy pomiędzy szkołą a rodzicami utrudnia skuteczne wspieranie uczniów w ich rozwoju. Zdaniem Chrzanowskiej, szkoły w Słupsku oferują szeroki wachlarz pomocy, m.in. poprzez zajęcia wyrównawcze, ale uczniowie nie są zainteresowani dodatkowymi formami nauki, co utrudnia wyrównywanie zaległości i osiąganie lepszych wyników.

– Decyzja o wprowadzeniu zakazu oceniania prac domowych sprawiła, że trudniej jest zmotywować uczniów do powtarzania i utrwalania materiału w domu. Brak konsekwencji za niewykonywanie zadań dodatkowych osłabia nawyk samodzielnej nauki i systematycznej pracy – uważa zastępczyni prezydent Słupska.

Jej zadaniem, problemy te nawarstwiają się m.in. w rodzinach dysfunkcyjnych, gdzie uczniowie nie otrzymują w domach odpowiedniego wsparcia w nauce, a to wpływa negatywnie na ich frekwencję na lekcjach oraz ogranicza możliwość wykonywania dodatkowych ćwiczeń w domu.

Słupsk chce poprawić wyniki ósmoklasistów. Wprowadzono działania naprawcze

W Słupsku wprowadzono już różne działania, mające na celu wsparcie uczniów i nauczycieli.

  • Program naprawczy „Całościowy rozwój szkoły” wdrażany jest w Szkole Podstawowej nr 1, Szkole Podstawowej nr 5, Szkole Podstawowej nr 8 i Szkole Podstawowej nr 9.

Obejmuje on doskonalenie warsztatu pracy nauczycieli i dyrektorów, oraz poprawę relacji między nauczycielami a uczniami. Wprowadzono m.in.: 

  • obowiązkowe zeszyty ćwiczeń z matematyki, wspierające utrwalanie zdobytej wiedzy i rozwijanie umiejętności praktycznych,
  • oraz dodatkowe zajęcia z matematyki i języka polskiego, prowadzone w ramach godzin dyrektorskich,
  • we współpracy z Politechniką Warszawską realizowany jest też program wspierający edukację matematyczną, z użyciem narzędzia AI zeszyt.online, w jego ramach planowane jest też organizowanie dodatkowych zajęć z matematyki dla uczniów klas VII,
  • są też dodatkowe zajęcia wyrównawcze i dydaktyczne, w tym z matematyki,
  • do tego prowadzone są zajęcia wyrównawcze w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

– Nie ograniczamy się do doświadczeń tylko w naszym regionie. Dyrektorzy i liderzy edukacji szkół prowadzonych przez miasto uczestniczyli w wizytach studyjnych w Radowie Małym, Warszawie, Łodzi, a także w Londynie i Berlinie, aby czerpać inspiracje z najlepszych praktyk. Zdajemy sobie sprawę, że wyniki egzaminów to tylko jedno z wielu narzędzi oceny jakości edukacji. Dlatego koncentrujemy się na długofalowej poprawie całego systemu edukacyjnego, aby każdy uczeń miał równe szanse na sukces – mówi Beata Chrzanowska

Wierzymy, że nasza praca będzie miała pozytywny wpływ na rozwój uczniów. Poprawa ich wyników nie jest jedynie celem, ale również procesem, który wymaga zaangażowania całej społeczności szkolnej – nauczycieli, uczniów, rodziców oraz lokalnych instytucji. Jesteśmy przekonani, że podejmowane przez nas działania przyniosą wymierne efekty w przyszłości.

Beata Chrzanowska / zastępczyni prezydent Słupska

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Asia 10.07.2025 19:05
Niskie zaangażowanie rodziców czyli co ??za mało korepetycji ,może to jest powód ,egzamin ósmoklasisty to nie tylko ocena ucznia ,ale też nauczyciela który ma za zadanie do tego egzaminu przygotować

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama
Reklama