Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

Samoloty NATO czterokrotnie startowały z Malborka, by przechwycić rosyjskie maszyny

Myśliwce Eurofighter Typhoon należące do brytyjskich Royal Air Force, stacjonujące w ramach kontyngentu NATO w Królewie Malborskim, czterokrotnie startowały w trakcie ostatnich siedmiu dni, by przechwycić rosyjskie samoloty nad Bałtykiem. Maszyny nie miały planu lotu i nie komunikowały się z kontrolą. W odpowiedzi NATO uruchomiło procedury misji Air Policing.
Samoloty NATO czterokrotnie startowały z Malborka, by przechwycić rosyjskie maszyny
Brytyjski Typhoon w locie

Autor: RAF

Myśliwce RAF czterokrotnie poderwane nad Bałtykiem

Królewskie Siły Powietrzne - czyli Royal Air Force - poinformowały, że w trakcie siedmiu dni czterokrotnie myśliwce wielozadaniowe Typhoon startowały z 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Królewie Malborskim z zadaniem przechwycenia nieznanych samolotów opuszczających obwód królewiecki i znajdujących się w pobliżu przestrzeni powietrznej państw NATO. 

Rosyjskie Ił-20M i Su-30 Flanker zbliżyły się do przestrzeni NATO

Jak się okazało, trzykrotnie przechwyconym i zidentyfikowanym samolotem był rosyjski Ił-20M, wylatujący z Królewca. Za czwartym razem wykryto i przechwycono parę rosyjskich samolotów myśliwskich Su-30 Flanker, przelatujących w bliskości przestrzeni powietrznej NATO. Po wykonaniu zadania brytyjskie samoloty powróciły na lotnisko w Królewie Malborskim.

CZYTAJ TEŻ: Myśliwce NATO z bazy w Królewie Malborskim poderwane w trybie alarmowym

- Członkowie załóg z eskadry II (Współpracy Armii), wchodzącej w skład 140 Ekspedycyjnego Skrzydła Lotnictwa (EAW), realizują obecnie zadania w ramach wzmocnionej akcji patrolowania przestrzeni powietrznej NATO. (...) Po raz czwarty w ciągu siedmiu dni NATO poderwało do lotu zasoby RAF stacjonujące w Malborku w Polsce. Dzisiejsza misja polegała na przechwyceniu i zidentyfikowaniu nieznanego samolotu opuszczającego przestrzeń powietrzną Kaliningradu. Nie komunikował się, ani nie złożył planu lotu, który jest wymagany na mocy prawa międzynarodowego. Po przechwyceniu eskortowaliśmy samolot, aby chronić cywilny ruch lotniczy w bezpośrednim sąsiedztwie, zanim przekazaliśmy go innej parze samolotów NATO - informuje RAF na swej stronie internetowej.

Rosyjski samolot rozpoznania elektronicznego Ił-20M (fot. RAF)

Misja Air Policing – jak działa ochrona przestrzeni powietrznej NATO?

Brytyjskie samoloty Eurofighter Typhoon oraz szwedzkie maszyny Saab JAS-39 Gripen stacjonują na lotnisku 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Królewie Malborskim w ramach misji Air Policing, polegającej na ochronie przestrzeni powietrznej państw członkowskich NATO. W razie pojawienia się niezidentyfikowanych samolotów z dowództwa paktu w Niemczech nadchodzi rozkaz startu dla pary dyżurnej, możliwe jest także wysłanie do akcji większej liczby maszyn, łącznie z polskimi myśliwcami MiG-29 z 22 BLT.

Czym są Ił-20M i Su-30? Charakterystyka rosyjskich maszyn

Przechwycony nad Bałtykiem samolot Ił-20M to maszyna konstrukcji biura Siergieja Iljuszyna, na bazie znanego samolotu pasażerskiego Ił-18. Służy do prowadzenia rozpoznania radioelektronicznego. Su-30 Flanker to dwusilnikowe samoloty myśliwskie IV generacji.

Samolot myśliwski Saab JAS-39 Gripen lotnictwa Szwecji (fot. Flygvapnet)
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
ReklamaNewsletter Zawsze Pomorze - zapisz się
Reklama