Obwodnica Starogardu Gdańskiego – kto ją wybuduje?
Z wyborem wykonawcy obwodnicy Starogardu Gdańsku zaczynają się podobne problemy, jak z wyłonieniem wykonawcy prac przy Moście Tczewskim. W przypadku obu tych niezwykle ważnych inwestycji, rozstrzygnięcia przetargu zostały zaskarżone przez uczestników tych postępowań. Kiedy w pierwszej połowie sierpnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyłoniła wykonawcę 16-kilometrowej obwodnicy - firmę Budimex - wydawało się, że to już krótka prosta do podpisania umowy z wykonawcą i rozpoczęcie konkretnych prac. Tak się jednak nie stało.
W maju Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że 16-kilometrowy odcinek obwodnicy Starogardu Gdańskiego, w ciągu drogi krajowej nr 22, wykona Unibep z Bielska Podlaskiego. Jej ofertę na kwotę 407 939 365,19 zł uznano za najkorzystniejszą spośród dwunastu ofert, jakie wpłynęły w przetargu.
Jednak po informacji GDDKiA o wyborze oferty Unibep wpłynęły odwołania od trzech wykonawców. Wówczas sprawa po raz pierwszy trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej i ta wyrokiem z 21 lipca zobowiązała GDDKiA do ponownego badania i oceny ofert. Jednocześnie odrzucono wówczas dwie najtańsze oferty, konsorcjum firm Fabe Polska i Mosty Łódź oraz tę najkorzystniejszą przy pierwszym wyborze złożoną przez Unibep, gdyż nie spełniały one wymogów przetargu.
Podpisanie umowy z wykonawcą (ponownie przeanalizowano oferty) GDDKiA planowała na przełomie III I IV kwartału 2025 r. Tym razem najkorzystniejszą, zdaniem komisji przetargowej, na kwotę ponad 441 mln zł, ofertę złożył warszawski Budimex.
CZYTAJ TEŻ: Obwodnica Starogardu Gdańskiego. Budimex z najkorzystniejszą ofertą po odrzuceniu konkurencji
Wszystko jednak wskazuje na to, że ten termin przesunie się na przyszły rok. Powodem jest protest firmy Mirbud ze Skierniewic względem procedury przetargowej.
Teraz ponownie trzeba poczekać na decyzję KIO.
Jak będzie wyglądać obwodnica Starogardu Gdańskiego?
Budowa obwodnicy Starogardu Gdańskiego ma powstać w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Droga ta będzie miała:
- jedną jezdnię,
- po jednym pasie w obu kierunkach
- i dodatkowy pas do wyprzedzania, występujący naprzemiennie w obu kierunkach (tzw. układ pasów 2+1).
Z siecią dróg publicznych połączona będzie poprzez ronda turbinowe. Powstaną także obiekty inżynierskie, takie jak: wiadukty drogowe i mosty.
Trasa będzie wyposażona w infrastrukturę ochrony środowiska:
- przejścia dla zwierząt,
- przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym,
- ekrany akustyczne,
- nasadzenia zieleni izolacyjnej,
- systemy podczyszczające wody opadowe z jezdni,
- zbiorniki retencyjne i infiltracyjne.
Termin zakończenia inwestycji
Budowa obwodnicy Starogardu Gdańskiego ma zakończyć się w połowie 2029 roku. W województwie pomorskim w ramach programu 100 obwodnic powstaną także:
- obwodnica Człuchowa,
- obwodnica Sztumu,
- obwodnica Słupska,
- obwodnica Kobylnicy.
























Napisz komentarz
Komentarze