Dwa nowe stanowiska nalewania paliw do cystern kolejowych w Dębogórzu
Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych (PERN) prowadzi w całym kraju specjalistyczne bazy, gdzie odbywa się m.in. nalewanie paliw do cystern oraz magazynowanie produktów naftowych. To system o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa oraz funkcjonowania gospodarki. Baza PERN nr 21 w Dębogórzu dysponowała dotąd 6 stanowiskami do nalewu cystern kolejowych, teraz ich liczba wzrosła do 8. Oznacza to zwiększenie przepustowości bazy o 4 tys. m szesc. na dobę.
CZYTAJ TEŻ: Nowoczesny prom z Gdańska zatankowany skroplonym gazem
– PERN konsekwentnie rozbudowuje swoją infrastrukturę, odpowiadając na wyzwania zmieniającego się rynku paliwowego oraz wymagania związane z budowaniem odporności na wszelkie zdarzenia mogące zakłócić bezpieczeństwo energetyczne - mówi Daniel Świętochowski, prezes zarządu PERN S.A.. - W obliczu niestabilnej sytuacji geopolitycznej podejmujemy strategiczne inwestycje, które wzmacniają niezależność energetyczną Polski i zapewniają sprawne dostawy paliw dla naszych klientów.
Zmiany na rynku paliw po sankcjach wobec Rosji
Ogromny wpływ na zmiany kierunków importu oleju napędowego miały wojna w Ukrainie oraz sankcje nałożone na Rosję. Przed rokiem 2023 ponad 30 proc. oleju napędowego sprowadzano właśnie z Rosji. W I kwartale roku bieżącego ten rodzaj paliwa importowano głównie z Niemiec, Litwy oraz USA, ponadto z Finlandii, Holandii czy Szwecji. Kluczowe są w tej sytuacji inwestycje umożliwiające sprawny rozładunek zbiornikowców wchodzących do polskich portów, następnie szybką dystrybucję paliw do klientów. Do tych działań należy rozbudowa nalewni kolejowej w Dębogórzu. Umowę w tej sprawie podpisano jeszcze w roku 2023 między PERN oraz Zarządem Morskiego Portu Gdynia S.A.
Trzy nowe zbiorniki paliwowe w budowie
W tej samej bazie PERN w Dębogórzu budowane są trzy nowe zbiorniki do magazynowania produktów naftowych łącznie z infrastrukturą towarzyszącą. Każdy zbiornik będzie mieścił 50 tys. m szesc. Przechowywane będą w nich tzw. zapasy interwencyjne, zwłaszcza w kontekście trwającej w Porcie Gdynia rozbudowy Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych, mającej umożliwić w przyszłości obsługę tankowców o nośności przekraczającej 100 tys. ton. Na wszystkich zbiornikach zmontowano już konstrukcje stalowe, inwestycja powinna być zakończona jeszcze w roku 2025.
























Napisz komentarz
Komentarze