Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

Nowoczesny prom Jantar Unity rozpoczął próby morskie

Nowy prom Jantar Unity, budowany w Gdańskiej Stoczni Remontowej dla nowego armatora POLSCA Baltic Ferries, w poniedziałek, 15 września rozpoczął próby morskie. Nowy statek zwraca uwagę malowaniem burt i nadbudówek, wyróżnia się też nowoczesnym napędem. Jednostka powinien wejść do służby na początku 2026 roku.
prom Jantar Unity na próbach morskich
Prom Jantar Unity na próbach morskich

Autor: Robert Rozmus | Zawsze Pomorze

Próby morskie i testy nowego promu Jantar Unity

Prom Jantar Unity zakończył już próby mechanizmów i wyposażenia realizowane w warunkach stoczniowych (inaczej nazywane próbami na uwięzi), mógł więc w poniedziałek, 15 września rozpocząć etap prób w morzu. Są one konieczne dla maksymalnego sprawdzenia jednostki, po nich nastąpi usuwanie wykrytych usterek.

Wejście do służby nowego promu Jantar Unity przewidywane jest na początku przyszłego roku.

prom Jantar Unity na próbach morskich

Specyfikacja techniczna promu Jantar Unity

Nowa jednostka należy do statków typu ro-pax, czyli dostosowanych do przewozu pasażerów oraz ładunków na zasadzie roll on-roll off

  • Statek ma długość 195,6 m,
  • szerokość 32,2 m,
  • będzie mógł zabrać na pokłady ładunki o długości 4100 m (tak obrazowana jest linia ładunkowa statków ro-ro),
  • do tego posiada 400 miejsc dla pasażerów,
  • załoga będzie stosunkowo nieliczna – 50 osób.

Prom napędzany będzie czterema silnikami zasilanymi gazem ziemnym LNG ze wspomaganiem bateryjnym, których moc przenoszona będzie na 2 pędniki azymutalne. Prędkość eksploatacyjna statku sięgać będzie 19 węzłów. Wysoką manewrowość w portach zapewnią 2 stery strumieniowe na dziobie. 

Budowa serii promów w Gdańskiej Stoczni Remontowej

Gdańska Stocznia Remontowa buduje trzy promy – niewykluczone jest zamówienie czwartego statku, taka opcja została zapisana w kontrakcie. 

Drugą jednostkę z tej serii już zwodowano i przechodzi teraz prace wyposażeniowe. Powinna wejść do służby w 2027 roku

Rok później pierwszych pasażerów i naczepy z ładunkiem powinien przyjąć trzeci prom, którego wodowanie jest przewidywane na przełomie tego roku.

POLSCA Baltic Ferries. Nowy polski operator promowy

Wszystkie trzy promy będą pływać w barwach nowego armatora – POLSCA Baltic Ferries, który powstał za sprawą trzech polskich przedsiębiorstw: 

  • Polskiej Żeglugi Morskiej (operator Unity Line),
  • Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (operator Polferries)
  • oraz EuroAfrica.
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
ReklamaNewsletter Zawsze Pomorze - zapisz się
Reklama