Reklama Energa włącza kulturę
Reklama
Reklama

W Gdańsku ruszyła budowa drugiego promu ro-pax

W Gdańskiej Stoczni Remontowej we wtorek, 28 marca ruszyła budowa drugiego promu ro-pax, który będzie czarterowany przez polskich armatorów promowych. Pierwszy jest już na etapie budowy sekcji i scalania gotowych bloków w segmenty. Zostanie oddany do użytku na przełomie 2024 i 2025 roku.
cięcie blach pod budowę drugiego promu ro-pax dla polskich armatorów, Gdańska Stocznia Remontowa

Autor: Ministerstwo Infrastruktury

W GSR ruszyła budowa drugiego promu ro-pax dla polskich armatorów

Prom ro-pax, który powstaje w Gdańskiej Stoczni Remontowej, budowany jest w ramach kontraktu podpisanego pod koniec 2021 r. ze spółką Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa oraz Polska Żegluga Morska. W sumie GSR wybuduje trzy takie jednostki. Dwie pływać będą w spółce Unity Line Grupy PŻM, a jedna – w Polskiej Żegludze Bałtyckiej.

– Wraz z rozpoczętym procesem produkcyjnym drugiego z promów dla polskich armatorów, rozpoczął się też nowy rozdział w historii krajowych stoczni remontowych. Kontrakt, który obecnie jest realizowany, przyniesie wiele korzyści zarówno Gdańskiej Stoczni Remontowej, jak i polskim armatorom. Przedsięwzięcie to sprawia, że cała polska branża promowa i stoczniowa zyskuje silną i ugruntowaną pozycję rynkową, a w konsekwencji, wzmacnia się również rola polskiego przemysłu jako dostawcy niskoemisyjnych nowoczesnych jednostek pływających – mówi wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.


Ro-pax to nowoczesne i ekologiczne promy, napędzane czterema silnikami LNG, zasilanymi skroplonym gazem ziemnym, ze wspomaganiem bateryjnym, co pozwala ograniczać emisję CO2 o około jedną czwartą w stosunku do innych rozwiązań, stosowanych w tego typu jednostkach. Dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie pozwolą na lepsze manewrowanie w portach. Promy będą miały 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaZiaja Sport
Reklama
ReklamaŻyczenia Świąteczne od Radia Gdańsk 2025
Reklama