Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Ziaja kosmetyki kokos i pomarańcza
Reklama

Potężna kara od UOKiK dla gdańskiej spółki Wakacje.pl

UOKiK nałożył ponad 1 mln zł kary na portal wakacje.pl. Pośrednika ukarano za wprowadzanie klientów w błąd przez prezentowanie nieaktualnych lub niepełnych cen za usługi turystyczne. Gdańska spółka nie zgadza się z decyzją UOKiK. Przekonuje, że zawsze prezentowała ceny, zgodnie z danymi otrzymywanymi od biur podróży i nigdy nie wpływała na ich poziom.

Autor: Wakacje.pl | material prasowy

1 mln zł kary od UOKiK dla Wakacje.pl

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na zarejestrowaną w Gdańsku spółkę Wakacje.pl karę w wysokości 1 060 138 zł. Według kontrolerów UOKiK, klienci portalu nie otrzymywali wiarygodnych i porównywalnych informacji o cenach wycieczek, mimo, że wyszukiwarki na stronie wakacje.pl miały za zadanie umożliwić porównanie ofert bez konieczności analizy i weryfikacji każdej propozycji z osobna. Z monitoringu serwisu przeprowadzonego w toku postępowania wynikało, że problem dotyczył co najmniej 40 proc. ofert. Konsumenci mieli być wprowadzani w błąd, co mogło skutkować podejmowaniem przez nich błędnych decyzji zakupowych. 

ZOBACZ TEŻ: Potężna kara UOKik dla Vectry! Firma musi zapłacić 22 mln zł

- Na stronach internetowych i w wyszukiwarkach ofert powinny być pokazywane aktualne i kompletne ceny, tak by konsument nie musiał weryfikować, jaki jest rzeczywisty koszt wycieczki w celu podjęcia najkorzystniejszej dla niego decyzji zakupowej - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. - Przedsiębiorca prowadzący serwis internetowy, który umożliwia wyszukiwanie i sortowanie ofert z uwzględnieniem wysokości cen, odpowiada za przejrzyste ich prezentowanie, dlatego zgodnie z prawem musi mieć pewność, że cena zawiera wszystkie obowiązkowe opłaty i podawać je na każdym etapie, gdy informuje o koszcie wyjazdu. Nie można oczekiwać, że konsument będzie podchodził z podejrzliwością do przekazywanych mu informacji, tak samo jak nie można doprowadzać do sytuacji, aby wyszukiwarka ofert wprowadzała konsumentów w błąd.

Przedsiębiorca prowadzący serwis internetowy, który umożliwia wyszukiwanie i sortowanie ofert z uwzględnieniem wysokości cen, odpowiada za przejrzyste ich prezentowanie, dlatego zgodnie z prawem musi mieć pewność, że cena zawiera wszystkie obowiązkowe opłaty i podawać je na każdym etapie, gdy informuje o koszcie wyjazdu. Nie można oczekiwać, że konsument będzie podchodził z podejrzliwością do przekazywanych mu informacji, tak samo jak nie można doprowadzać do sytuacji, aby wyszukiwarka ofert wprowadzała konsumentów w błąd.

Tomasz Chróstny / prezes UOKiK

Zarząd Wakacje.pl zapowiada odwołanie

Decyzja jest nieprawomocna. Z jej treścią oraz nałożoną karą nie zgadza się zarząd gdańskiej spółki. W oświadczeniu opublikowanym na portalu wyjaśnia, że klienci dowiadywali się o cenach przesłanych pośrednikowi przez biura podróży i nie było jego celem wprowadzanie kogokolwiek w błąd.

– W tym postępowaniu zostaliśmy obarczeni odpowiedzialnością za coś, na co nie mamy wpływu. Nie ma takiej czynności, którą Wakacje.pl mogłyby samodzielnie wykonać, żeby zlikwidować te rozbieżności – mówi Dariusz Górzny, prezes Wakacje.pl.

CZYTAJ TAKŻE: Ratował życie, dostał mandat. GZDiZ rozumie, ale kary nie anuluje

W tym postępowaniu zostaliśmy obarczeni odpowiedzialnością za coś, na co nie mamy wpływu. Nie ma takiej czynności, którą Wakacje.pl mogłyby samodzielnie wykonać, żeby zlikwidować te rozbieżności

Dariusz Górzny / prezes Wakacje.pl

Do decyzji UOKiK odniosły się także niektóre biura podróży.

– Ceny prezentowane w systemach rezerwacyjnych ulegają ciągłej zmianie ze względu na dynamikę wypełnień miejsc w hotelach i samolotach. Z uwagi na ilość danych proces aktualizowania cen w systemach wymaga określonego czasu i nie zawsze może się odbyć w czasie rzeczywistym. Zawsze jednak, w momencie zakładania rezerwacji, system potwierdza aktualną cenę. Klient zawiera umowę świadomie, znając dokładną cenę imprezy i co ona zawiera. Wszyscy chcemy je prezentować klientom uczciwie i transparentnie, wykorzystując przy tym wszelkie możliwości technologiczne – mówi Janusz Śmigielski, wiceprezes Grecos Holidays.

Wakacje.pl zapowiedziały odwołanie od decyzji UOKiK oraz podjęcie dalszych kroków prawnych.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama