Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

Wykorzystają ultradźwięki do zbadania, czy statku nie zżera korozja

Naukowcy z Politechniki Gdańskiej dostali dofinansowanie na prace nad prototypem systemu, dzięki któremu będzie można monitorować stan techniczny statków za pomocą ultradźwięków.
Wykorzystają ultradźwięki do zbadania, czy statku nie zżera korozja

Autor: ilustracyjne/pixabay

Do tej pory ocena stanu technicznego powłok statku polega na czasochłonnym badaniu tysięcy blach. Naukowcy z Politechniki Gdańskiej zamierzają maksymalnie skrócić ten proces, tworząc system, wykorzystujący ultradźwięki, który pozwoli ocenić m.in. stopień skorodowania konstrukcji statku. Projektem kieruje prof. Beata Zima z Instytutu Budowy Okrętów Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa PG.

Nowa metoda pomiarów

Nasza metoda polega na wysłaniu sygnału ultradźwiękowego, który – niczym kamyk wrzucony do wody - spowoduje powstanie fali, rozchodzącej się w materiale
prof. Beata Zima 

Dzięki metodzie rozchodzenia się ultradźwięków w powierzchni powłoki pozwala scharakteryzować całą płytę, a nie tylko jej pojedyncze punkty. Jeśli materiał nie będzie miał żadnych uszczerbków, fale będą rozchodzić się symetrycznie, natomiast w płycie skorodowanej ten kształt zacznie się zaburzać.

ZOBACZ TEŻ Politechnika Gdańska rozpoczyna rekrutację. W ofercie nowe kierunki

Badania: krócej i taniej

Jak podkreśla prof. Beata Zima: urządzenie ma docelowo wesprzeć pracę inspektorów, którzy badają stan statków i poziom ich skorodowania. Wynalazek umożliwi zmniejszenie liczby koniecznych pomiarów, co skróci czas potrzebny do wykonania badania.

Prof. Beata Zima z Instytutu Budowy Okrętów Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa PG (fot. PG)

– Obecnie inspektor punktowo sprawdza grubość pokrywy – wyjaśnia naukowczyni. - W zależności od wielkości statku, takich pomiarów trzeba wykonać nawet kilkadziesiąt lub kilkaset tysięcy. Tymczasem nadal stanowią one zaledwie zgrubne odwzorowanie rzeczywistej redukcji grubości spowodowanej korozją. W tym czasie okręt przebywa w doku, i nie wykonuje swoich zadań. Dlatego chcemy zaproponować nową metodę pomiaru.

PRZECZYTAJ Naukowcy z Politechniki Gdańskiej zakończyli ważne badania surf-ridingu

Pomoże także jachtom

Opracowywana metoda pomiaru powłok statku – jak podkreśla prof. Zima - może sprawdzić się nie tylko w przypadku płyt metalowych, narażonych na korozję. Fale ultradźwiękowe będzie można wykorzystać również przy konstrukcjach utworzonych z kompozytu, używanego do budowy jachtów.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

metoda stosowana powszechnie 07.06.2025 23:44
...i od dawna... Co w tym nowego?

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
ReklamaNewsletter Zawsze Pomorze - zapisz się
Reklama