Do tej pory ocena stanu technicznego powłok statku polega na czasochłonnym badaniu tysięcy blach. Naukowcy z Politechniki Gdańskiej zamierzają maksymalnie skrócić ten proces, tworząc system, wykorzystujący ultradźwięki, który pozwoli ocenić m.in. stopień skorodowania konstrukcji statku. Projektem kieruje prof. Beata Zima z Instytutu Budowy Okrętów Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa PG.
Nowa metoda pomiarów
Nasza metoda polega na wysłaniu sygnału ultradźwiękowego, który – niczym kamyk wrzucony do wody - spowoduje powstanie fali, rozchodzącej się w materiale
prof. Beata Zima
Dzięki metodzie rozchodzenia się ultradźwięków w powierzchni powłoki pozwala scharakteryzować całą płytę, a nie tylko jej pojedyncze punkty. Jeśli materiał nie będzie miał żadnych uszczerbków, fale będą rozchodzić się symetrycznie, natomiast w płycie skorodowanej ten kształt zacznie się zaburzać.
ZOBACZ TEŻ Politechnika Gdańska rozpoczyna rekrutację. W ofercie nowe kierunki
Badania: krócej i taniej
Jak podkreśla prof. Beata Zima: urządzenie ma docelowo wesprzeć pracę inspektorów, którzy badają stan statków i poziom ich skorodowania. Wynalazek umożliwi zmniejszenie liczby koniecznych pomiarów, co skróci czas potrzebny do wykonania badania.

– Obecnie inspektor punktowo sprawdza grubość pokrywy – wyjaśnia naukowczyni. - W zależności od wielkości statku, takich pomiarów trzeba wykonać nawet kilkadziesiąt lub kilkaset tysięcy. Tymczasem nadal stanowią one zaledwie zgrubne odwzorowanie rzeczywistej redukcji grubości spowodowanej korozją. W tym czasie okręt przebywa w doku, i nie wykonuje swoich zadań. Dlatego chcemy zaproponować nową metodę pomiaru.
PRZECZYTAJ Naukowcy z Politechniki Gdańskiej zakończyli ważne badania surf-ridingu
Pomoże także jachtom
Opracowywana metoda pomiaru powłok statku – jak podkreśla prof. Zima - może sprawdzić się nie tylko w przypadku płyt metalowych, narażonych na korozję. Fale ultradźwiękowe będzie można wykorzystać również przy konstrukcjach utworzonych z kompozytu, używanego do budowy jachtów.
























Napisz komentarz
Komentarze