Zjawisko surf-ridingu może być porównywane do surfowania na desce – podobnie jak sportowiec na desce zjeżdża po fali, tak statek może przyspieszać i ześlizgiwać się z fali. Tak opisują to zdarzenie naukowcy z Politechniki Gdańskiej.
– Surf-riding występuje podczas żeglugi statku na fali nadążającej, czyli nadchodzącej od strony rufy, gdy siła oddziaływania fali jest w stanie przyspieszyć jednostkę na tyle, że zaczyna poruszać się razem z falą. Szczególnie zagrożone wystąpieniem surf-ridingu są statki szybkie i krótkie, głównie jednostki rybackie, pilotówki, łodzie rekreacyjne i ratownicze – szczegółowo tłumaczy prof. Przemysław Krata z PG.
PRZECZYTAJ TEŻ: Wyrzuciłeś do rzeki butelkę? Naukowcy obliczą, kiedy trafi do morza
Powstał zespół badawczy. Prace eksperymentalne podjął mgr inż. Michał Struk, symulacje numeryczne przygotowała mgr inż. Katarzyna Warnke-Olewniczak. Uzyskane wyniki Politechnika określa jako unikatowe na skalę światową. Istnieją już teorie, które z dobrą dokładnością przewidują i pozwalają badać surf-riding na fali regularnej, lecz falowanie morza takie nie jest, układ sił działających na statek wciąż się zmienia.
Istnieje teoria opracowana przez naukowców z Grecji i USA, pozwalająca przewidywać zachowanie statku na fali bichromatycznej. Jej założenia nie zostały jednak sprawdzone w praktyce. Dzięki badaniom prowadzonym przez naukowców z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa PG możliwe stało się ich zweryfikowanie.

– Dotychczas nikt na świecie takich badań nie wykonywał. Liczymy, że ich rezultaty wiele wniosą do zrozumienia surf-ridingu na fali nieregularnej, nasi amerykańscy partnerzy z ONR i ONR Global otrzymają wartościowe wyniki, Instytut Budowy Okrętów Politechniki Gdańskiej powiększy dorobek naukowy na najwyższym poziomie, a doktoranci z sukcesem obronią doktoraty – dodaje prof. Przemysław Krata.
Badania prowadzono na basenie modelowym na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa PG, potem w znacznie większej skali – w Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku. Program badawczy finansowany jest przez amerykańskie instytucje: Office of Naval Research z siedzibą w Waszyngtonie oraz Office of Naval Research Global z oddziałem w Pradze.
Napisz komentarz
Komentarze