Prom Ro-Pax NB101 z Gdańskiej Stoczni Remontowej. Zaawansowane testy i pierwsze bunkrowanie LNG
Pierwszy (NB101), zwodowany pod koniec 2023 roku, przechodzi właśnie ostatni etap prób portowych przy nabrzeżu, które poprzedzają próby w morzu. Natomiast drugi (NB102) jest w trakcie wyposażania wnętrz.
Tankowanie promu NB101 skroplonym gazem ziemnym odbyło się w niedzielę, 6 lipca. Prywatna firma energetyczna Elenger, działają ca na rynku bałtycko-fińskim, przeprowadziła operację bunkrowania promu metodą „truck-to-ship”, umożliwiającą elastyczne i bezpieczne zaopatrywanie jednostek pływających w paliwo w portach morskich.
Cieszymy się z tego historycznego kroku na polskim rynku. To efekt wieloletniego doświadczenia naszych specjalistów w dostawach LNG oraz w budowie stacji regazyfikacji. Teraz z powodzeniem przenosimy te kompetencje na rynek bunkrowania.
Marius Kairys / prezes Elenger
Przy pomocy trzech należących do spółki Elenger autocystern, do kriogenicznego zbiornika promu NB101 podano 139 metrów sześc. skroplonego gazu ziemnego. Było to pierwsze tankowanie tej nowo budowanej jednostki, wyposażonej w cztery silniki dwupaliwowe (dual-fuel – LNG/diesel), co docelowo ma ograniczyć emisję dwutlenku węgla o około 25 proc. w porównaniu do tradycyjnych napędów.
Operację poprzedziły drobiazgowe przygotowania. Najpierw wykonano, przetestowano i zdano towarzystwu klasyfikacyjnemu DNV wszystkie układy zasilania, kontroli, wentylacji i bezpieczeństwa, będące integralną częścią systemu LNG. Ponadto poprawność działania silników (odbiorów gazu) została odpowiednio wcześniej przetestowana na paliwie konwencjonalnym.
Sam zbiornik LNG zamontowany na statku poddano wcześniej procesowi osuszania azotem, a następnie schłodzono go do temperatury minus 130 stopni C przy użyciu ciekłego azotu, zgodnie z procedurą dostawcy.
Oprócz wstępnego schłodzenia, sprawdzono szczelność zbiornika oraz instalacji, co pozwoliło potwierdzić gotowość promu do przyjęcia LNG. Podczas bunkrowania przeprowadzono także weryfikację działania systemów bezpieczeństwa zainstalowanych na promie. W trakcie całego procesu na bieżąco monitorowano stan atmosfery w zagrożonych pomieszczeniach, a także kluczowe parametry operacyjne – temperaturę, ciśnienie oraz poziom LNG w zbiorniku gazowym promu.
Próby portowe i testy bezpieczeństwa promu NB101
Prom NB101 przechodzi obecnie próby portowe HAT (Harbour Acceptance Tests) poprzedzające próby morskie tej jednostki. Ich celem jest wstępne sprawdzenie bezpieczeństwa i sprawności kadłuba, systemów okrętowych i wyposażenia promu. Po pomyślnym zakończeniu prób portowych stocznia w porozumieniu z zamawiającym podejmie decyzję o przystąpieniu do prób jednostki w morzu.
Celem podania paliwa było przeprowadzenie drugiej i ostatniej fazy testowania siłowni promu podczas prób portowych HAT, a także prób silników i kotłów.
Ważnym etapem testów promu NB101 były także próby systemu ewakuacyjnego MES przeprowadzone w maju tego roku. Pod tą nazwą kryją się ćwiczenia z zakresu organizacji i warunków ewakuacji pasażerów. Wzięło w nich udział 30 osób, zarówno ze stoczni, jak i przedstawicieli armatora – Polskiej Żeglugi Morskiej.
Do testów posłużył system ewakuacji typu pionowego, czyli rynny, do której podstawiono nadmuchiwaną tratwę ratunkową na wodzie. Prom wyposażony jest w sześć tego rodzaju tratw, o trzech wielkościach (dla 150 osób, 100 osób i 50 osób), po trzy na każdej burcie. W ciągu kilkunastu minut udało się sprawnie ewakuować wszystkich na tratwę, która po zakończeniu testów została zwinięta i wysłana do norweskiego producenta do ponownej certyfikacji.
Postępy w budowie promu Ro-Pax NB102
Drugi prom Ro-Pax NB102 ma już zamontowaną nadbudówkę. Jego kadłub zwodowano 10 grudnia 2024 roku, a w styczniu tego roku przeprowadzono operację montażu nadbudówki.
Bloki te transportowano do stoczni na pontonie, następnie zostały one podczepione do dwóch żurawi pływających – „REM 220” i „Conrad Consul”, które najpierw ustawiały się dziobem do siebie, a następnie podnosiły ładunek na wymaganą wysokość, by, po doholowaniu kadłuba pod niego, ustawić go na docelowej pozycji. Ostatnim etapem było opuszczenie bloku na pokład i cofnięcie jednostki z powrotem do nabrzeża. Operacja wysunięcia budowanego promu odbywała się każdorazowo w asyście holowników.
Po zakończeniu wyposażania promu w całą nadbudówkę NB102 zacumowano do nabrzeża, przy którym realizowane są szeroko zakrojone prace wyposażeniowe.
Produkcja promu NB102 rozpoczęła się jesienią 2023 roku od cięcia pierwszych blach. Kadłub składa się z sześciu osobnych bloków, z których dwa, mieszczące siłownię, zbiornik LNG oraz stery strumieniowe wraz z układem cumowniczo-kotwicznym, zbudowała Gdańska Stocznia Remontowa na swoich dwóch barkach półzanurzalnych, mogących podnieść obiekty ciężkie i wielkogabarytowe o wadze odpowiednio 25 tys. i 24 tys. ton. Pozostałe bloki kadłuba zbudowali podwykonawcy – spółki Marine Projects, Montex, Remontowa Shipbuilding i Holm.
Ekologiczne promy Ro-Pax dla Polskich Promów
W ramach kontraktu podpisanego 26 listopada 2021 roku Gdańska Stocznia Remontowa – jako generalny wykonawca – buduje trzy jednostki Ro-Pax dla spółki Polskie Promy należącej do Skarbu Państwa. Dwie z nich będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jedna będzie użytkowana przez PŻB.
























Napisz komentarz
Komentarze