Port Gdańsk inwestuje w rozwój. Nowe umowy na modernizację i budowę terminali przeładunkowych
Oznacza to inaugurację dwóch kluczowych inwestycji: budowy Gdańskiego Agro Terminalu (GAT) i modernizacji nabrzeża Wiślanego.
Modernizacja Nabrzeża Wiślanego. Kluczowa inwestycja Portu Gdańsk
Kontrakt na kompleksową przebudowę nabrzeża Wiślanego zawarto pomiędzy Zarządem Morskiego Portu Gdańsk a Korporacją Budowlaną Doraco. Wartość inwestycji to 351 mln zł brutto, a zakończenie prac przewidziano na drugi kwartał 2028 roku.
Budujemy odporność Portu Gdańsk poprzez inwestycje. To nasza odpowiedź na dynamiczne otoczenie gospodarcze, zmieniające się potrzeby partnerów i konieczność przystosowania się do wymogów nowoczesnej logistyki. Modernizacja Nabrzeża Wiślanego to przykład inwestycji, która nie tylko zwiększa efektywność przeładunkową i efektywność logistyczną operacji portowych, ale także przygotowuje naszą infrastrukturę pod zastosowanie zielonych technologii. To strategiczny kierunek, który wzmacnia naszą pozycję jako nowoczesnego węzła transportowego na Morzu Bałtyckim i w Europie Środkowo-Wschodniej.
Dorota Pyć / prezes Portu Gdańsk
W ramach inwestycji realizowane będą trzy zadania. Pierwsze to rozbudowa nabrzeża Wiślanego, gdzie działają m.in. Port Gdański Eksploatacja i Krajowa Grupa Spożywcza, obejmie 920 m nabrzeża, umożliwiając obsługę statków o nośności do 100 tys. ton oraz pogłębienie dna do 12 m. Powstaną też nowa nawierzchnia, oświetlenie, sieci techniczne, tory kolejowe i zasilanie dla żurawi. To część większego projektu pn. „Poprawa infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T”, współfinansowanego w 85 proc. ze środków UE (CEF 2). Obejmuje on modernizację czterech nabrzeży o łącznej długości ok. 2 km – Rudowego III, Bytomskiego i Węglowego, oraz Wiślanego.

Drugie zadanie to przebudowa układu drogowo-kolejowego dla terminalu cukrowego przy ul. Chodackiego. Inwestycja umożliwi rozładunek kontenerów z cukrem, magazynowanie i załadunek statków, a także obejmie budowę trafostacji, wag portowych i układu kolejowego z elementami sterowania ruchem.
Trzecim elementem będzie przebudowa układu komunikacyjnego oraz budowa placu manewrowego przy skrzyżowaniu ulic Chodackiego, Handlowej i Starowiślnej. Celem jest tu poprawa bezpieczeństwa i wydajności przeładunków. Powstaną także wartownia, nowa sieć gazowa i organizacja ruchu.
Gdański Agro Terminal. Nowoczesny terminal przeładunkowy w Porcie Gdańsk
Tego samego dnia, w poniedziałek, 7 lipca, podpisano też drugą umowę – na realizację pierwszego etapu Gdańskiego Agro Terminalu. GAT to strategiczna inwestycja na lata 2025-2028, odpowiadająca na zapotrzebowanie rynku rolno-spożywczego oraz dywersyfikację eksportu.
Umowa została zawarta pomiędzy spółkami: Port Gdański Eksploatacja (PGE) z Grupy Kapitałowej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk a firmą Premium Quality Care.
Będzie realizowana etapowo. Całkowity koszt inwestycji to 240 mln zł brutto, z czego największą część stanowią nakłady na technologię (38 proc.) i prace budowlane (33 proc.). Projekt będzie realizowany ze środków własnych PGE, po zatwierdzeniu przez Radę Nadzorczą i WZA Portu Gdańsk, oraz zabezpieczeniu finansowania na poziomie co najmniej 200 mln zł. Obecnie trwa procedura wyboru wykonawcy Studium Wykonalności dla II etapu projektu, którego szacowany koszt wynosi 350 tys. zł netto.
Na nabrzeżu Szczecińskim powstanie jeden duży magazyn płaski o pow. 7 tys. m kw. i pojemności 30 tys. ton (realizacja: 2025-2026). Kolejny etap to budowa kompleksu stalowych silosów płaskodennych o łącznej pojemności 100 tys. ton na nabrzeżu Wiślanym (realizacja: 2026-2028). Ale to nie koniec – powstanie też nowoczesna instalacja do załadunku i rozładunku statków o wydajności 1000 ton/h, a całość zostanie zintegrowana z infrastrukturą kolejową, drogową oraz przeładunkową portu.
Jestem przekonany, że zarówno remont nabrzeża, jak i przygotowanie całej infrastruktury drogowej i kolejowej oraz budowa magazynów i następnie silosów w kolejnych etapach, pozwoli na jeszcze większe możliwości przeładunkowe portu w Gdańsku i będzie on kluczowy z punktu widzenia przeładunków w tej części Wybrzeża.
Arkadiusz Marchewka / wiceminister infrastruktury
Docelowo terminal będzie dysponował łącznie 160 tys. ton powierzchni magazynowej i zdolnością przeładunkową do 3 mln ton rocznie. To ponad czterokrotnie więcej niż jego obecna przepustowość – dziś wynosząca 35 tys. ton pojemności magazynów i 0,7 mln ton realizowanych przeładunków zbóż rocznie.
– Gdański Agro Terminal poprawi konkurencyjność Portu Gdańsk, zwiększając możliwości operacyjne, elastyczność logistyki i efektywność załadunku. Wpisuje się on w długofalową strategię wzmacniania pozycji Polski jako lidera w zakresie eksportu zbóż – podsumowuje Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk.
Andrzej Kuźmicz, prezes PGE przyznał, że GAT projektowany jest z myślą o zmiennych warunkach rynkowych, klimatycznych i geopolitycznych. To inwestycja strategiczna, która zwiększy odporność operacyjną Portu Gdańsk.
Inwestycje w infrastrukturę portową to korzyści dla Portu Gdańsk i Bałtyku
Oba projekty – GAT i modernizacja nabrzeża Wiślanego – są ze sobą ściśle powiązane. Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, obecny podczas podpisania umów, podkreślił ich znaczenie.
– Tego typu inwestycje są bardzo potrzebne, uzasadnione i jako rząd będziemy wspierać wszelkiego rodzaju inicjatywy, które będą zwiększać potencjał polskich portów morskich. Trzymam mocno kciuki za wykonawców i liczę na to, że za tych kilkanaście miesięcy będziemy mogli już zobaczyć efekty prac, by port w Gdańsku mógł odnotować jeszcze większe przeładunki – podsumował Arkadiusz Marchewka.
Dzięki przemyślanemu harmonogramowi, który zakłada zakończenie obu inwestycji w 2028 roku, Port Gdańsk w najbliższych latach nie tylko zwiększy swoje możliwości operacyjne, ale także stanie się liderem nowoczesnej, zrównoważonej infrastruktury portowej w Europie Środkowo-Wschodniej.
























Napisz komentarz
Komentarze