Karol Nawrocki w Gdyni: Morze Bałtyckie jest wielkim potencjałem
Prezydent Karol Nawrocki podkreślił, że projekt „Tak! Dla Polskich Portów”, który niebawem trafi do Marszałka Sejmu, jest realizacją zobowiązań z okresu kampanii wyborczej. Zaznaczył, że jego plan 21 postulatów będzie konsekwentnie realizowany przez najbliższe 5 lat.
– I tak jak w czasie kampanii wyborczej mówiłem: „Tak! Dla CPK” – ten projekt ustawy jest już w pracach legislacyjnych polskiego Sejmu – tak samo głośno dzisiaj z Gdyni mówię: „Tak! Dla polskich portów”, więc jest to kolejny punkt, który będę realizował jako prezydent RP – podkreślił Karol Nawrocki.
Drodzy Państwo, choć to truizm i wiedzą o tym ludzie doskonale (...), Morze Bałtyckie jest wielkim potencjałem państwa polskiego. Potencjałem gospodarczym, militarnym i wojskowym, chociaż jest także wielkim wyzwaniem w zakresie bezpieczeństwa. Efektywność korzystania z możliwości Morza Bałtyckiego jest zobowiązaniem nas wszystkich (...) i musi się spotkać z troską prezydenta Polski.
Karol Nawrocki / prezydent RP
Karol Nawrocki nawiązał do perspektywy rozwoju do roku 2030, stwierdzając, że teraz musimy już myśleć o dalszych planach – do 2035 roku.
– Właśnie tego dotyczy projekt podpisanej dziś ustawy – tłumaczył prezydent. – Jest próbą strategicznego, szerszego spojrzenia na polską gospodarkę morską, na zadania jakie stają przed państwem polskim, ale też próbą zdyscyplinowania, zobligowania rządu, żeby dokończył inwestycje, które zostały rozpoczęte jeszcze za czasów Zjednoczonej Prawicy. Mobilizowania, ale też dania możliwości polskiemu rządowi rozwiązywania pewnych problemów, które pojawiają się wokół wielu inwestycji.
– Jest to ustawa skierowana nie przeciwko komukolwiek, ale strategiczne spojrzenie na konieczność zajęcia się także kwestiami infrastruktury portowej – dodał Karol Nawrocki.
Polskie porty kluczem do bezpieczeństwa energetycznego i militarnego
Prezydent RP podkreślił rangę handlu za pośrednictwem portów. Wspomniał o 60 mld zł płynących z tej sfery gospodarki, zaznaczając, że 2024 rok był jedynym, kiedy wymiana handlowa była niższa niż w roku poprzednim.
– Nie zmienia to w niczym faktu, że musimy dokładać wszelkich sił, aby rozwijać infrastrukturę portową – zaznaczył Karol Nawrocki. – Bez gazoportu w Świnoujściu, bez Naftoportu w Gdańsku nie moglibyśmy zabezpieczyć bezpieczeństwa energetycznego, ale i uniezależnić się od surowców z Federacji Rosyjskiej.
Dodał także, że Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni jest bardzo dobrym przykładem dla współpracy wojskowej. Przez porty sprzęt wojskowy trafia nie tylko do polskich sojuszników, ale i do Wojska Polskiego.
„Tak! Dla Polskich Portów”. Lista kluczowych przedsięwzięć
Projekt prezydencki wskazuje konkretne inwestycje, które mają zostać zrealizowane w najbliższych latach. Katalog ten pozostaje otwarty, dając rządowi możliwość uzupełnienia go o nowe inicjatywy. Na liście priorytetów znalazły się:
- Budowa głębokowodnego terminala w Świnoujściu.
- Modernizacja Odrzańskiej Drogi Wodnej.
- Uruchomienie terminala zbożowego w Gdańsku i budowa nowego terminala zbożowego (agroportu) w Szczecinie.
- Budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni.
- Budowa Drogi Czerwonej w Gdyni.
- Budowa terminala FSRU na Zatoce Gdańskiej.
- Budowa głębokowodnego stanowiska przeładunku paliw płynnych w porcie w Gdańsku.
- Budowa terminala instalacyjnego T5 w Gdańsku.
- Budowa alternatywnego dojazdu kolejowego do portu w Gdańsku wraz z nowym mostem przez Martwą Wisłę.
Spotkanie z żołnierzami US Army
Po podpisaniu projektu ustawy Karol Nawrocki spotkał się z żołnierzami US Army. Kancelaria Prezydenta podaje, że 598. Brygada Transportowa integruje i synchronizuje strategiczne rozmieszczenie oraz dystrybucję sił naziemnych, w celu przemieszczania, rozmieszczania i utrzymania Sił Zbrojnych na rzecz dowództwa USA w Europie (USEUCOM) oraz Afryce (USAFRICOM). W Porcie Gdynia regularnie pojawiają się transporty amerykańskiego sprzętu wojskowego w ramach ćwiczeń i wzmacniania obecności wojsk NATO w regionie.
Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni. Co o nim wiemy?
Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) w Gdyni jest jednym z największych terminali w rejonie Bałtyku i jednym z wiodących terminali kontenerowych w Polsce. To czołowy polski specjalistyczny terminal przystosowany do obsługi ładunków skonteneryzowanych w różnych relacjach transportowych.
























Napisz komentarz
Komentarze