Dlaczego modernizacja linii Trójmiasto-Słupsk to rewolucja dla regionu?
Pomorze od lat czekało na godną infrastrukturę kolejową. Linia nr 202 to strategiczna trasa łącząca województwo pomorskie z zachodniopomorskim, kluczowa zarówno dla pasażerów, jak i transportu towarowego. Do tej pory pozostawiała wiele do życzenia – dziurawe perony, stare tory, prędkość maksymalna – ledwie 120 km/h.
Teraz wszystko się zmienia. Od dwóch lat trwają już prace między Lęborkiem a Słupskiem, a podpisanie nowej umowy z firmą ZUE z Krakowa oznacza, że w kolejce stoi odcinek Gdynia Chylonia-Lębork. Wartość kontraktu? Pokaźne 2,6 miliarda złotych netto (3,2 miliarda złotych brutto). Zakończenie robót zaplanowano na koniec 2029 roku.
Co dokładnie powstanie?
Skala prac robi wrażenie. To nie będzie kosmetyczny lifting, tylko gruntowna przebudowa infrastruktury. Oto główne punkty:
Nowoczesne i dostępne perony
Przebudowanych zostanie aż 14 stacji i przystanków – od Gdyni Chyloni, przez Rumię, Redę, Wejherowo, Luzino, aż po Lębork. Wszystkie perony będą dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.
Nowe przystanki w powiecie wejherowskim
Powstanie aż 5 nowych przystanków:
- Rumia Biała Rzeka,
- Reda Gniewowska,
- Wejherowo Wschodnie,
- Wejherowo Bolszewo
- oraz Gościcino Zielony Dwór.
A to nie koniec dobrych wieści dla regionu – niedawno, bo 10 grudnia, Wejherowo otworzyło węzeł drogowy Zryw (Śmiechowo), który wraz z nowymi przystankami SKM tworzy nowoczesny węzeł integracyjny.
Więcej torów = większa przepustowość
Na odcinkach Gdynia Chylonia-Rumia oraz Wejherowo-Lębork pojawi się drugi tor, a między Rumią a Wejherowem powstaną dwa tory aglomeracyjne jako przedłużenie linii nr 250, z której dziś korzystają składy PKP SKM.
Bezpieczeństwo i bezkolizyjne połączenia
Przebudowane zostaną: 55 kilometrów torów, sieć trakcyjna oraz 73 obiekty inżynieryjne – mosty, wiadukty, przejścia podziemne. Najważniejsze jednak, że zniknie 12 przejazdów kolejowo-drogowych, które zastąpią bezkolizyjne wiadukty. Lokalne Centrum Sterowania w Wejherowie zadba o nowoczesne zarządzanie ruchem.
Pociągi do 160 km/h. Słupsk bliżej Trójmiasta niż kiedykolwiek
Po zakończeniu wszystkich prac na całej trasie Gdynia Chylonia-Słupsk czas przejazdu najszybszych pociągów pasażerskich skróci się o około 15 minut. Składy pasażerskie będą jeździć z prędkością do 160 km/h (obecnie maksymalnie 120 km/h), a pociągi towarowe przyspieszą do 120 km/h (obecnie 70 km/h).
To jeszcze nie koniec. Docelowo linia ma być przygotowana pod prędkość 200 km/h, co wymaga jednak dodatkowej rozbudowy w ramach zabudowy systemu ETCS/ERTMS.
Co więcej, linia nr 202 znajduje się na trasie zapewniającej kolejowy dostęp do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino. To strategiczna inwestycja, która pokazuje, że Pomorze myśli o przyszłości.
Kolej na Pomorzu 2025. Przyszłość zaczyna się dziś
Nowoczesna kolej to nie tylko krótszy czas dojazdu do pracy czy nad morze. To także:
- mniejszy ruch samochodowy,
- czystsze powietrze,
- większe bezpieczeństwo,
- silniejsza gospodarka regionu.
Pomorze konsekwentnie buduje infrastrukturę XXI wieku, łącząc rozwój portów, transport towarowy i energetykę. 2,6 miliarda złotych na kolej to inwestycja, która realnie zmieni jakość życia mieszkańców.
A Ty jak oceniasz te inwestycje? Czy uważasz, że kolej z Trójmiasta do Słupska powinna być jeszcze szybsza? Daj znać w komentarzach! I koniecznie udostępnij ten artykuł znajomym!

























Napisz komentarz
Komentarze