Obwodnica Sztumu znalazła się w rządowym programie 100 takich inwestycji na terenie całego kraju, w ramach 5 obwodnic w województwie pomorskim. Budowa drogowego obejścia miasta, które "zatyka się" z powodu intensywnego ruchu na drodze krajowej nr 55 jest przesądzona, lecz realizacja tak dużej inwestycji wymaga przygotowania. Jednym z jego etapów jest wstępne wskazanie kilku wariantów przebiegu drogi, po czym dokładna analiza oraz konsultacje społeczne.
Takie konsultacje odbyły się w Sztumie. Dyskutowano nad trzema możliwościami budowy obwodnicy. Wariant nazywany zachodnim rozpoczynałby się na wysokości pierwszych zabudowań miasta, przechodziłby wzdłuż jeziora Parleta i łączyłby ponownie z drogą nr 55 na południe od Sztumskiej Wsi. Dwa warianty przewidywały obejście miasta od wschodu. Oba rozpoczynać się miały na wysokości Sztumskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, czyli w pewnym oddaleniu od miasta (choć zabudowa jednorodzinna już się tam pojawia), następnie jeden z nich przebiegałby blisko jeziora Barlewickiego, drugi wysunięty bardziej na wschód. Oba warianty również łączyłyby się z obecną DK 55 w okolicy Sztumskiej Wsi, acz od wschodu.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Budowa zachodniej obwodnicy Chojnic już w 2023 roku
Wybrano do realizacji wariant trzeci, najbardziej na wschód od miasta i najbardziej od niego oddalony. Burmistrz Leszek Tabor określił go jako najbardziej dla miasta i mieszkańców korzystny.
Prace nad dokumentacją projektową już trwają, mają dobiec końca w IV kwartale przyszłego roku. W tzw. międzyczasie realizowane będą też wszystkie wymagane prawem procedury związane z gruntami pod obwodnicę, pozwoleniami itd. Budowa powinna ruszyć w roku 2024.
Napisz komentarz
Komentarze