Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
ReklamaHossa Wiczlino Gdynia

Opowieści Gdańskich Ogrodów. Nowy cykl wideo. Odcinek I – Ogród Oliwski

Pośród gdańskiej zieleni szczególne znaczenie oraz wartość prezentuje Ogród Oliwski. Jest to dziedzictwo gdańskie, polskie i europejskie. Dlatego tym filmem wideo prezentujemy nowy cykl o przeszłości i teraźniejszości gdańskich parków i ogrodów.
Opowieści Gdańskich Ogrodów, dr Witold Paweł Burkiewicz

Autor: Robert Rozmus | Zawsze Pomorze

To produkcja przygotowana przez zespół tygodnika "Zawsze Pomorze". Scenariusz programu przygotował dr Witold Paweł Burkiewicz. Jest on cenionym w Europie znawcą dziejów sztuki i kompozycji ogrodowej, profesorem Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Barcelonie i scenografem przestrzeni.

W 12 odcinkach zaprezentuje on i opowie o wyjątkowych walorach, znaczeniu dawnej gdańskiej zieleni, ale także o wybitnych twórcach oraz postaciach, które na przestrzeni wieków tworzyły "zielony" genius loci Gdańska.

CZYTAJ RÓWNIEŻ:  Opowieści Gdańskich Ogrodów. Nowy cykl wideo

Początkiem dzisiejszego parku był przyklasztorny ogród założony przez cystersów. Wówczas Park Oliwski był ogrodem barokowym, służącym opatowi Rybińskiemu oraz jego gościom. W 2. połowie XVIII w. możni ludzie rywalizowali ze sobą na ogrody, które potrafiły być droższe niż pałace. Ogród Rybińskiego był ogrodem poważnym, z kolei ogród opata Karola Hohenzollerna - zabawnym, rokokowym, z inskrypcjami, menażerią z drewna czy rzeźbami. Następnie przychodzi wiek XIX, z zachwytem nad roślinami egzotycznymi. Znikają elementy zabawowe, a ówczesny inspektor ogrodu tworzy wspaniałą kolekcję dendrologiczną. Następnie, w 1910 r., botanik Erich Wocke tworzy na terenie nieistniejącego już wtedy labiryntu barokowego, ogród alpejski z ponad 500 gatunkami roślin. Jak widać, w dzisiejszym ogrodzie nałożone są na siebie warstwy z różnych epok i tak powinno pozostać.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
ReklamaHossa Wiczlino Gdynia
ReklamaPomorskie dla Ciebie - czytaj pomorskie EU
Reklama Kampania 1,5 % Fundacja Uśmiech dziecka