Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Budowa okrętu ORP Henryk Zygalski rozpoczęła się w stoczni Remontowa Shipbuilding

Cięcie blach pod budowę okrętu rozpoznania radioelektronicznego ORP Henryk Zygalski dla polskiej Marynarki Wojennej rozpoczęło się w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding SA. Nowy okręt powstaje w ramach programu pod kryptonimem Delfin. To druga jednostka tego typu, budowa pierwszej - ORP Jerzy Różycki rozpoczęła się 27 lipca br.
cięcie blach pod drugi z serii okręt SIGINT

Autor: Karol Makurat | Zawsze Pomorze

Wiele flot wojennych na całym świecie eksploatuje okręty rozpoznania radioelektronicznego SIGINT. Takie jednostki służą do pozyskiwania i analizowania danych na podstawie sygnałów emitowanych przez stacje radiolokacyjne i urządzenia elektroniczne. Polska Marynarka Wojenna posiada obecnie dwa okręty przeznaczone do pozyskiwania danych wywiadowczych: ORP Nawigator i ORP Hydrograf projektu 863, działające w ramach 3 Flotylli Okrętów im. kmdr Bolesława Romanowskiego. Okręty zbudowane zostały blisko 50 lat temu, ich stępki położono w roku 1975. Mimo licznych modernizacji są zużyte i wymagają wymiany. W tym celu zaplanowano zbudowanie dwóch nowych jednostek w ramach programu o kryptonimie Delfin.

Program jest realizowany z udziałem szwedzkiego koncernu Saab. Notabene Szwecja wprowadziła niedawno do służby okręt rozpoznania SIGINT HMS Artemis, którego projekt posłużył do opracowania wersji okrętu dla Polski. Kontrakt na zaprojektowanie, budowę, dostawę i wsparcie logistyczne dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego, podpisano w listopadzie 2022 roku pomiędzy Agencją Uzbrojenia, a koncernem Saab, który zlecił wykonanie tych jednostek polskiej stoczni.

Co ciekawe, ORP Nawigator i ORP Hydrograf zbudowano w Stoczni Północnej im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku, obecnie stoczni Remontowa Shipbuilding. 27 lipca rozpoczęła się budowa ORP Jerzy Różycki, 15 listopada ruszyło cięcie blach pod drugi okręt, ORP Henryk Zygalski. Nazwy jednostek pochodzą od wybitnych polskich matematyków i kryptologów, którzy położyli wielkie zasługi w złamaniu kodu niemieckiej maszyny szyfrującej Enigma.

Urządzenie do plazmowego cięcia blach okrętowych uruchomili wspólnie dyrektor programu Delfin Jörgen Olsson oraz szef Szefostwa Techniki Morskiej w Agencji Uzbrojenia komandor Piotr Skóra. W ramach budowy obu okrętów stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. zbuduje kompletne, gotowe do operowania platformy pływające, wyposażone we wszystkie urządzenia i systemy. Przeprowadzi także niezbędne testy, w tym pełny zakres prób dokowych HAT (ang. Harbour Acceptance Tests) i morskich SAT (ang. Sea Acceptance Tests).


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama