Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Ziaja kosmetyki kokos i pomarańcza

Więcej pieniędzy na PKM Południe. Gdańsk dołoży ponad 220 mln złotych

Kwotą ponad 221 milinów złotych Gdańsk zamierza dofinansować budowę PKM Południe. Pieniądze zostaną zabezpieczone na wkład własny inwestycji - radni przegłosowali zmianę w Wieloletnie Prognozie Finansowej podczas czwartkowej sesji Rady Miasta.
Więcej pieniędzy na PKM Południe. Gdańsk dołoży ponad 220 mln złotych

Autor: mat. prasowe

Ponad 220 mln złotych  dodatkowo na PKM z budżetu Gdańska  

- To największy projekt infrastrukturalny i urbanistyczny w historii Gdańska – mówił Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki jeszcze przed sesją Rady Miasta. - Dlaczego robimy to w tym momencie? Jesień jest kluczowa dla pozyskania środków zewnętrznych. Centralny Urząd Projektów Transportowych poinformował, że do grudnia tego roku jest przedłużona procedura pozyskania środków z  programu Feniks, rozważamy aplikowanie do programu o dofinansowanie.

Pełne koszty przedsięwzięcia PKM Południe to ponad 2 miliardy złotych,  wsparcie dotacyjne jest niezbędne, aby pozyskać pełne dofinansowanie na dwa odcinki. 

PKM Południe: budowa dwóch odcinków   

  • Pierwszy etap to budowa nowej linii kolejowej na odcinku od włączenia się w istniejącą linię kolejową od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście do pętli Łostowice – Świętokrzyska. W ten etap włączona jest rozbudowa funkcji przesiadkowych węzła integracyjnego. 
  • Drugi odcinek to budowa nowej linii kolejowej od Łostowice – Świętokrzyska w kierunku Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta do węzła komunikacyjnego Gdańsk – Kowale, wraz z budową tego węzła. Długość odcinków ma razem wynosić 7 kilometrów. 221,5 mln zł zostanie podzielone na 60 mln zł na rok 2028 i 161,4 mln zł na rok 2029. Tymi kwotami zostanie podwyższony kapitał zakładowym spółki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej SA

- Projekt budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na tym odcinku, to tak naprawdę przedłużenie SKM-ki do Kowal. Będzie to transport, który w krótkim czasie dowiezie nie tylko mieszkańców południowych dzielnic, ale też mieszkańców sąsiedniej gminy, zarówno do Gdańska Głównego, Wrzeszcza, Oliwy, Sopotu czy Gdyni – mówił Cezary Śpiewak-Dowbór, szef klubu KO w gdańskiej Radzie Miasta. - To epokowy projekt i myślę, że śmiało można powiedzieć, że jest to przykład, gdzie zgoda buduje. Buduje dobra współpraca samorządu na poziomie miasta, na poziomie województwa oraz współpraca z rządem.

PRZECZYTAJ TEŻ  PKM Południe może powstać do 2030 roku. Na razie wybrano projektanta

Dokumentacja dla nowych dróg

Równolegle z dokumentacją projektową dla kolei powstanie dokumentacja dla dwóch nowych dróg: 

  • ulicy Nowej Sandomierskiej (stanowiącej przekroczenie magistrali kolejowej E-65 i Traktu św. Wojciecha) 
  • oraz drugiego etapu ulicy Nowej Świętokrzyskiej. 

Na początku 2026 r. Gdańsk planuje złożyć wniosek o dofinansowanie budowy ulicy Nowej Sandomierskiej w konkursie ogłoszonym przez PKP PLK SA, ujętym w Krajowym Programie Kolejowym (Etap II). Limit dofinansowania wynosi 60 mln zł. 

- Południe Gdańska to najbardziej dynamicznie rozwijający się rejon miasta. Potrzebuje bardzo dobrego transportu publicznego, co zapewni nam właśnie PKM Południe. – mówi radna Kamila Błaszczyk. - Nawet niewielkie zdarzenia mogą wpłynąć, że w tym rejonie miasta pojawiają się korki samochodowe, a PKM Południe będzie dla mieszkańców dobrą, komfortową i szybką alternatywą w dotarciu do szkoły, miejsca pracy czy do centrum miasta.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
no dobry pan... 28.09.2024 17:45
Dlaczego region ma ponownie robić Gdańskowi prezent. Tym bardziej, że nie bardzo go chce? Dlaczego zaczyna się od najtrudniejszego i najbardziej kosztownego wariantu? Tak skomplikowanego ze praktycznie uniemożliwionego przez decyzje Adamowicza? Chyba tylko po to, aby uzasadnić wysoki koszt dokumentacji, która natychmiast wyląduje w szufladzie, bo na realizacje praktycznie nie ma szans. To takie samorządowe "perpetum mobile", jedną ręką blokować i psuć a druga pracowicie i kosztownie naprawiać.

Reklama
Reklama
Reklama