Trójmiejska Encyklopedia Muzyczna wykonuje naprawdę mrówczą pracę. Selekcjonuje, zbiera, opisuje, dokumentuje. Wszystko po to, aby pokazać, że lokalna scena miała i ma się dobrze. Faktycznie, nie możemy narzekać. Wciąż jednak wydaje się, że jest ona nadto hermetyczna, przez co trudno jest wypłynąć na szerokie wody. Aczkolwiek niektórym się to udaje.
Najlepszą płytą 2024 roku wybrano „Toń” duetu Antonina Car x Niczos. Była to jedna z ostatnich płyt, ponieważ ukazała się w listopadzie. Mimo to okazała się bezkonkurencyjna. „Toń” przedstawia historię płynącą między snem a rzeczywistością - to opowieść o miłości, stracie i dziewczynie zmagającej się z cierpieniem i tęsknotą. Duet odważnie łączy tradycyjne elementy z nowoczesnym, eksperymentalnym brzmieniem, zachowując przy tym prostotę muzyki ludowej oraz jej narracyjny charakter.
Na drugim miejscu znalazł się „The Cinnamon Show” nowej formacji Macieja Milewskiego, czyli Cinnamon Gum. To chyba jego najlepszy projekt jak do tej pory. Spójny muzycznie, wizualnie, brzmieniowo. Tu się wszystko zgadza. Absolutna petarda, która sprawdzi się zarówno na koncertach, domówkach, imprezach, ale też jako przyjemna muzyka tła. Zespół przenosi nas do amerykańskiej rzeczywistości lat 70., gdzie pięknie wybrzmiewały mieszanki soulu i funku.
Podium zamyka Hatti Vatti z krążkiem „Zeit”. Trójmiejski instrumentalista zebrał ekipę utalentowanych lokalnych muzyków i powrócił po siedmiu latach z nowym materiałem. Niesamowita jakość i spójność biją z tego albumu. A do tego pulsujące elektroakustyczne brzmienie, zabawa metrum, dużo tętniącego życiem rytmu, który jednak nie porywa nas do tańca, lecz bawi się z nami, raz przyjemnie kołysząc, innym wywołując niepokój. Smaczku całości dodaje, że to pierwsza w historii polska płyta wydana w belgijskim R&S Records, w którym publikowali chociażby Aphex Twin, Lakker, Biosphere czy James Blake.
W pierwszej dziesiątce znalazły się także płyty takich wykonawców jak Daltonists, Sea Saw czy Sławek Jaskułke. Pełną listę wyróżnionych albumów można znaleźć na stronie Trójmiejskiej Encyklopedii Muzycznej.
























Napisz komentarz
Komentarze