„Changes”. Wystawa prac z kolekcji British Council – Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA1+2, 25.04.2025-24.08.2025 r.
Jak reagujemy i dostosowujemy się do zmieniającego świata? Jak radzimy sobie z poczuciem niestabilności? Czy pomimo lęku udaje się nam w nich znaleźć inspirację i radość? To tylko niektóre z pytań będących podstawą projektu współtworzonego przez dwie galerie z Polski i Wielkiej Brytanii: The Box w Plymouth i Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA w Gdańsku.

Ekspozycja w Gdańsku przybiera formę wizualnego eseju, dialogu zbudowanego wokół kilku pytań dotyczących zmian zachodzących w społeczeństwie, kulturze, mieście, podejściu do religii, wojny czy natury. Prace Graysona Perry’ego, Marka Wallingera, Rachel Maclean przybliżają nam dyskusje toczące się w brytyjskim społeczeństwie, diagnozują zmieniające się oblicze wyspiarskiej wspólnoty. Poprzez: fotografie Hew Locka, wideo Larry'ego Achampionga, obrazy Lubainy Himid, wideo performance Samsona Kambalu, obiekt Mony Hatoum, stawiane są pytania o konieczność redefinicji starych systemów. Cykl fotograficzny Simona Norfolk wprowadza nas w krajobraz zniszczonego wojną Afganistanu. Kruchość piękna natury staje się tematem jednej z sekcji wystawy. Prezentowana w Nowym Porcie wielowątkowa instalacja wideo Johna Akomfraha przybliża postać Stuarta Halla i jego teorię tożsamości jako wiecznie niedokończonej rozmowy.
„Cały świat jest ogrodem. Ogrody i zieleń w Sopocie w XIX i XX w.” – Muzeum Sopotu, 30.04.2025-14.09.2025 r.
„Cały świat jest ogrodem. Ogrody i zieleń w Sopocie w XIX i XX w.” jest wystawą, na której są prezentowane archiwalne projekty ogrodów, sylwetki ogrodników, interesujące przykłady założeń ogrodowych (m.in. Edwarda i Matyldy Herbstów, Friedricha Wilhelma Junkego, Ernsta Augusta Claaszena, Johanna Bergera). Część wystawy dotyczy także zieleni miejskiej – parków i skwerów.

Do aranżacji ekspozycji wykorzystano plany, projekty, zdjęcia i zielniki. Wystawie towarzyszyć będzie seria spotkań ze specjalistami z zakresu architektury krajobrazu, historii ogrodów i założeń parkowych. Organizatorzy przygotowali także specjalny program edukacyjny skierowany do różnych grup odbiorców, w tym dzieci i młodzieży szkolnej, a także – tradycyjnie – spacery historyczne nawiązujące do tematyki ekspozycji.

„Gościnności” – NOMUS – Nowe Muzeum Sztuki w Gdańsku – 17.05.2025-29.03.2026 r.
Wystawa „Gościnności” to zaproszenie do refleksji nad jednym z najważniejszych pojęć kształtujących współczesną Europę. W obliczu aktualnych wydarzeń związanych z migracją, mobilnością i tożsamością, stawiamy pytanie o prawo gościnności i jego rolę w dzisiejszym społeczeństwie – o to, jak przyjmujemy i traktujemy Innego w przestrzeni, którą uważamy za własną. Gościnność to nie tylko przyjazny gest empatii, lecz także akt polityczny i kulturowy, ujawniający skomplikowane relacje zarówno w wielokulturowych, jak i jednorodnych społeczeństwach. Podejmujemy temat dostosowania przestrzeni społecznych, geograficznych, symbolicznych, takich jak dom, miasto czy kraj, do przyjęcia Innych. Pytamy, kto dysponuje prawem do zajmowania ich po minionych konfliktach, a kto podlega wykluczeniu. Poruszamy zagadnienie granic gościnności i otwartości, poczucia „bycia u siebie” oraz tymczasowości.

Czy gościnność dzisiaj to tylko gest empatii, czy już bezwarunkowa konieczność, by móc współistnieć? Dotyczy to relacji nie tylko międzyludzkich, ale także postawy wobec zwierząt, środowiska i planety. Ekspozycja ma zachęcić do głębokiego przyjrzenia się wzajemnym relacjom sztuki i polityki w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania o społeczne obowiązki i miejsce estetyki w dyskusji o prawie do przynależności. Wybrane dzieła otwierają pole do nowych interpretacji, ukazując gościnność nie tylko jako postawę, ale także jako metaforę – odzwierciedlają współczesne debaty o nacjonalizmach, różnorodności i wzajemnym współistnieniu.


























Napisz komentarz
Komentarze