Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

Nowy rozdział w historii Portu Gdańsk. Ruszają strategiczne inwestycje

W Porcie Gdańsk rusza budowa nowego stanowiska przeładunkowego paliw płynnych. To inwestycja o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa energetycznego i gospodarczego Polski. Sprawdź szczegóły!
podpisanie umowy na rozbudowę Naftoportu w Porcie Gdańsk
Port Gdańsk rozwija infrastrukturę – nowe stanowisko przeładunkowe w Naftoporcie i rozbudowa kolei wzmocnią bezpieczeństwo energetyczne Polski

Autor: Port Gdańsk

Rozbudowa infrastruktury kolejowej. Klucz do rozwoju Portu Gdańsk

Ale to nie koniec kluczowych dla rozwoju Portu Gdańsk decyzji. W piątek, 14 listopada dwie spółki z udziałem Skarbu Państwa: PLK oraz Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, podpisały porozumienie dotyczące rozbudowy infrastruktury kolejowej prowadzącej do terminali głębokowodnych. Oba przedsięwzięcia wzmacniają pozycję Portu Gdańsk jako kluczowego centrum energetycznego i logistycznego regionu. 

Nowe stanowisko „W” w Naftoporcie. Inwestycja na miarę XXI wieku

Terminal Naftoportu – spółki z Grupy Kapitałowej PERN, odpowiadający za ponad połowę wszystkich przeładunków w Porcie Gdańsk – wchodzi w kolejny etap rozwoju. Podpisano właśnie umowę z generalnym wykonawcą – firmą Doraco – na budowę nowego stanowiska do przeładunku paliw płynnych – stanowiska „W”. Inwestycja obejmuje m.in. powstanie: 

  • nabrzeża,
  • estakad rurowych,
  • dróg dojazdowych
  • i nowoczesnych systemów zabezpieczeń środowiskowych.

Po zakończeniu prac – planowanych na drugą połowę 2028 r. – przepustowość Naftoportu wzrośnie do 49 mln ton rocznie. Nowe stanowisko będzie mogło obsługiwać największe tankowce świata (VLCC). Możliwa stanie się równoczesna obsługa czterech zbiornikowców, co skróci cykle przeładunkowe i zapewni terminalowi większą elastyczność operacyjną. 

  • W 2024 r. Naftoport osiągnął rekordowe wyniki – 489 obsłużonych tankowców i 39 mln ton przeładunków ropy i paliw. 

Znaczenie inwestycji dla bezpieczeństwa energetycznego Polski

Znaczenie tej inwestycji wykracza daleko poza rozbudowę lokalnej infrastruktury. To odpowiedź na potrzeby: dywersyfikacji dostaw, wzmocnienia niezależności energetycznej i odporności gospodarki na geopolityczne zawirowania.

– Terminal, który już dziś stanowi kluczowy element infrastruktury energetycznej kraju, zwiększy swoje możliwości przeładunkowe. Tych dodatkowych zdolności potrzebujemy, szczególnie w kontekście wydarzeń sprzed trzech lat – wojny w Ukrainie i odcięcia dostaw surowców ze Wschodu – podkreślił podczas konferencji, podczas której podpisano umowę na rozbudowę Naftoportu, Wojciech Wrochna, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej, wiceminister w resorcie energii. – Ta inwestycja zwiększy odporność państwa i przełoży się na poczucie bezpieczeństwa każdego obywatela.

Również wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka zwrócił uwagę, że rozbudowa Naftoportu wpisuje się w szeroki projekt wzmacniania energetycznej pozycji Polski.

Polska staje się hubem energetycznym na Bałtyku. Jeśli spojrzymy na rejon Zatoki Gdańskiej, widzimy kolejne strategiczne projekty – terminal FSRU, terminal instalacyjny offshore i infrastrukturę dla pierwszej elektrowni jądrowej.

Arkadiusz Marchewka / wiceminister infrastruktury

Port Gdańsk jako energetyczne centrum regionu Morza Bałtyckiego 

W ocenie władz Portu Gdańsk, nowe stanowisko to dowód konsekwentnie realizowanej strategii wzmacniania niezależności energetycznej kraju.

Dokładnie pół wieku po oddaniu do eksploatacji bazy paliw płynnych w Porcie Północnym – jednej z najważniejszych inwestycji w powojennej historii polskiej gospodarki – rusza kolejny strategiczny projekt. Budowa stanowiska „W” to inwestycja, która umacnia Polskę jako niezależne i bezpieczne państwo. Zapewni dywersyfikację dostaw surowców, zwiększy naszą odporność na zawirowania geopolityczne i wzmocni rolę Portu Gdańsk jako energetycznego serca regionu Morza Bałtyckiego. Tworzymy infrastrukturę, która nie tylko odpowiada na wyzwania teraźniejszości, ale jest również przygotowana na przyszłość – na nowe rodzaje paliw i na transformację energetyczną, która czeka nas w kolejnych dekadach.

Dorota Pyć / prezes Portu Gdańsk

Kolej na porty

Polskie Linie Kolejowe i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk 14 listopada podpisali porozumienie dotyczące rozbudowy kolejowego dostępu do terminali głębokowodnych na wyspie Stogi. Dziś cały ruch z tej części portu odbywa się jednym mostem.

– Podpisane porozumienie między zarządcą narodowej sieci linii kolejowych a Portem Gdańsk to przykład udanej współpracy i rozsądnego planowania inwestycji infrastrukturalnych, niezbędnych dla transportu ładunków – mówił podczas wydarzenia Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.

Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk, wielokrotnie podkreślała potrzebę budowy drugiego mostu lub tunelu prowadzącego na wyspę portową. To właśnie tam zlokalizowane są specjalistyczne terminale głębokowodne, które odpowiadają za ponad 80 proc. przeładunków w porcie. Funkcjonowanie obiektów takich jak: Naftoport, Gaspol czy Port Północny, ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego kraju, natomiast działalność Baltic Hub stanowi strategiczny filar rozwoju gospodarczego i logistycznego Polski, umacniając pozycję Gdańska jako jednego z najważniejszych portów na Bałtyku.

– Rozbudowujący się dynamicznie Port Gdańsk potrzebuje nowej infrastruktury kolejowej – dodatkowych torów, bocznic i zwiększonej przepustowości stacji Port Północny. Obecna sieć już dziś staje się czynnikiem ograniczającym nasz rozwój. Porty bowiem nie mogą rozwijać się w oderwaniu od sieci kolejowej. Dlatego rozwój połączeń intermodalnych jest jednym z filarów naszej strategii, którą właśnie opracowujemy – wyjaśnia Dorota Pyć

  • W 2024 r. Port Gdańsk obsłużył ponad 357 tys. wagonów, co jednoznacznie wskazuje na konieczność zwiększenia przepustowości. 

Realizacja inwestycji poprzez budowę alternatywnej infrastruktury dostępowej do Portu Gdańsk, w tym nowych mostów lub tuneli, przyczyni się do usprawnienia ruchu kolejowego zarówno na terenie Portu Gdańsk, jak i jego zapleczu. Inwestycja będzie obejmować budowę lub modernizację infrastruktury portowej oraz dostępowej do gdańskiego portu.

Efekty gospodarcze strategicznych inwestycji w Porcie Gdańsk

Oba przedsięwzięcia to nie tylko rozwój infrastruktury, ale również konkretne efekty gospodarcze:

  • nowe miejsca pracy,
  • kontrakty dla polskich firm hydrotechnicznych i budowlanych,
  • wzmocnienie konkurencyjności polskiej logistyki.
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
ReklamaNewsletter Zawsze Pomorze - zapisz się
Reklama