Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Ziaja kosmetyki kokos i pomarańcza
Reklama

Modernizacja węzła kolejowego Portu Gdynia. Na jakim etapie są prace?

Firma Budimex, odpowiedzialna za przebudowę węzła kolejowego Portu Gdynia, przekazała do eksploatacji okręg nastawczy P1. Koniec kontraktu wraz z certyfikatami i odbiorami przewiduje się na koniec sierpnia 2023 roku. Inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe.
modernizacja węzła kolejowego Portu Gdynia
(fot. Budimex)

Kolejne prace w ramach realizacji kontraktu „Poprawa dostępu kolejowego do Portu Morskiego w Gdyni” zakończone. Celami remontu, prowadzonego od 2019 roku, są poprawa przepustowości strategicznego węzła kolejowego i zwiększenie ilości transportowanych ładunków. W środę, 10 sierpnia firma Budimex przekazała do eksploatacji okręg nastawczy P1.

– Zakończone prace znacznie poprawiły dostęp do nabrzeży portowych (Holenderskie, Szwedzkie, Śląskie i Francuskie), co ma kluczowe znaczenie dla usprawnienia transportu kolejowego w porcie Gdynia – informuje rzecznik prasowy Budimex Michał Wrzosek.

Budimex odpowiada m.in. za przebudowę stacji kolejowej Port Gdynia wraz z rejonami przedportowymi i infrastrukturą towarzyszącą, oraz za usprawnienie powiązanych linii kolejowych.

modernizacja węzła kolejowego Portu Gdynia
(fot. Budimex)

–  Dla ruchu kolejowego udostępniliśmy dodatkowo 21 torów i 30 rozjazdów wraz z kompletną infrastrukturą elektroenergetyczną, teletechniczną, odwodnieniową i sanitarną. Do eksploatacji oddano również układy drogowe wraz z przejazdami kolejowo-drogowymi – przekazuje dyrektor budownictwa kolejowego Budimex Maciej Olek. – Całość układów torowych została włączona do sterowania komputerowego oddanej wcześniej nastawni P1. Przebudowany zakres okręgu nastawczego P1 stanowi obszarowo 1/3 całości stacji Port Gdynia. Jest to milowy krok na drodze do zakończenia tej kluczowej, z punktu widzenia dostępności do portu, inwestycji.

Cały plan inwestycyjny obejmuje:

  • modernizację 115 km torów
  • oraz zelektryfikowanie dojazdów do bram portu,
  • przebudowane zostaną:
    • 13 km dróg,
    • 29 przejazdów kolejowo-drogowych
    • oraz most kolejowy.
modernizacja węzła kolejowego Portu Gdynia
(fot. Budimex)

Komunikację ułatwić mają także dwa nowe wiadukty kolejowe. W ramach kontraktu, powstaną również:

  • budynek Lokalnego Centrum Sterowania,
  • budynek biurowy PKP Cargo,
  • dwie nastawnie kolejowe, wyremontowane zostaną trzy już istniejące.

Całkowity koszt inwestycji wynosi 1,5 mld zł netto. Realizacja współfinansowana jest ze środków unijnych instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe.

Termin zakończenia kontraktu wraz z certyfikacjami i odbiorami wyznaczony jest na 31 sierpnia 2023 roku.

modernizacja węzła kolejowego Portu Gdynia
(fot. Budimex)


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama