Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Makurat Serwis Audi w Gdańsku

Apetyt na Pomorskie. Wartościowa kasza po okresie niełaski powraca na pomorskie stoły

Kasza została nieco zapomniana, a na pewno jest niedoceniana w naszej kuchni. Szkoda, bo to bardzo wartościowy, zdrowy produkt. Nie można przecenić jej walorów zdrowotnych i smakowych – uważa Kamila Kamrowska, finalistka programu MasterChef 2021
Apetyt na Pomorskie. Wartościowa kasza po okresie niełaski powraca na pomorskie stoły

Autor: Pixabay

Apetyt na Pomorskie

Dlaczego kasze są wartościowe pod względem odżywczym? Średnio 100 g suchej kaszy dostarcza 344 kcal i zawiera 69,3 g węglowodanów, w tym 5,9 g błonnika, oraz 12,6 g białka i 3,1 g tłuszczu. Na uwagę zasługują takie składniki mineralne, jak: magnez oraz cynk. Kasza jest także dobrym źródłem witamin z grupy B – tiaminy, ryboflawiny, niacyny i folianów.

O walorach kasz przekonana jest Kamila Kamrowska, finalistka MasterChefa z Subków
(powiat tczewski). - Uważam, że kasze, na szczęście, wracają do łask, głównie przez swoje bogactwo zdrowia - mówi. - Mają cały wachlarz wartości odżywczych dla naszego organizmu. Wyróżniamy kasze: jęczmienną, pęczak, kuskus, która też jest bardzo fajna i łatwa w przygotowaniu, kaszę gryczaną, do której niektórzy może muszą się trochę bardziej przekonać – paloną i niepaloną. To jest ta ciemna - drobna. Doskonale nadaje się jako dodatek do mięsa, do różnego rodzaju sosów, zrazów itd.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Kuchnia pomorska, podobnie jak cała kultura, to obszar styku i przenikania wielu kultur i tradycji

Kasze od pewnego czasu są również w trendach zdrowego żywienia. Bardzo łatwo jest zrobić sałatkę na ich bazie. Można ją przygotować jako lunch do pracy – wystarczy dodać jakichś świeżych warzyw. Kasze mają wiele zalet, są same w sobie naturalnym składnikiem bez chemicznych wspomagaczy. Gotujemy kaszę i dodajemy do niej tak naprawdę to, co chcemy. Dobrze jest dodawać do kaszy mnóstwo ziół, typu pietruszka, koper, mięta, wymieszane z oliwą i polać danie takim dresingiem.

O walorach kasz przekonana jest Kamila Kamrowska z Subków, finalistka MasterChefa. Przekonywała do nich mieszkańców Peplina podczas warsztatów z gotowania, jakie prowadziła

- Ja w swoim domu bardzo często używam różnego rodzaju kasze – mówi Kamila Kamrowska. - Uwielbiam kaszę kuskus. Można ją bardzo łatwo przyrządzić. Wystarczy wsypać ją do miski i zalać wrzątkiem w proporcjach 1:1 i pozostawić pod przykryciem 4-5 minut. Należy oczywiście pamiętać, że przed gotowaniem każdej kaszy, czy ryżu należy je przepłukać zimną wodą. W 20 minut mamy gotowe całe pożywne danie. To świetna baza do różnych potraw.

Kasze nadają się też do przygotowania na słodko.

- Można do tego użyć kaszę jaglaną, czy kaszę mannę z dodatkiem owoców, z dodatkiem syropu klonowego, miodu czy erytrytolu – naturalnego zamiennika cukru. Ja lubię z dodatkiem truskawek i mięty dla orzeźwienia. Tych możliwości jest naprawdę dużo – przekonuje Kamila Kamrowska.

ZOBACZ TEŻ: Warsztaty kulinarne z półfinalistką MasterChefa Kamilą Kamrowską w Pelplinie

Pani Kamila sugeruje, aby nie gotować kaszy w woreczkach. - Zawsze gotuję samą kaszę, bez woreczków – podkreśla. - Nie jest nam potrzebny, jako dodatek plastik. Wystarczy opłukać kaszę – wysypać z woreczka bezpośrednio na wrzątek. Kasza wchłonie całą wodę i można będzie komponować całe danie nie tracąc jej wspaniałych właściwości zdrowotnych. Zamieszać i pozostawić na kilka minut.

Jak zauważa finalistka MasterChefa, kasza jest obecnie coraz częściej wykorzystywana do przygotowania posiłków właśnie dzięki krótkiemu czasowi obróbki. Żyjąc w ciągłym pośpiechu to duży walor, a do tego wartości odżywcze i smakowe na pewno powinny przekonać wielu miłośników dobrego, zdrowego, wartościowego jedzenia. Warto także pamiętać, że ugotowaną kaszę można przechowywać w lodówce bez uszczerbku dla jej smaku i wartości przez 2-3 dni. Dodając codzienne kolejne składniki szybko można przygotować nowe danie.

- Przygotowując taki posiłek
, wiemy, co jemy, to zdrowe i fajne – podkreśla pani Kamila. - Nie musimy szukać jakiś niezdrowych rzeczy i zastanawiać się, co możemy zjeść.

Dla naszych Czytelników mamy dwa przepisy, w których głównym skladnikiem jest właśnie kasza.

Kasza bulgur z pieczoną papryką, selerem naciowym, fetą i pistacjami

Składniki:

  • kasza bulgur
  • papryka
  • seler naciowy
  • cebula czerwona
  • cebula biała, czosnek
  • ser feta
  • pistacje
  • sól, pieprz
  • oliwa z oliwek
  • pietruszka

Nastawiamy piekarnik na 200’C, oczyszczoną paprykę układamy na blaszkę, polewamy oliwą, wkładamy do piekarnika na ok. 45 minut. Gotujemy kaszę bulgur. Kroimy seler naciowy, cebulę i czosnek, delikatnie podsmażamy z dodatkiem oliwy i masła. Siekamy czerwoną cebulkę. Gdy papryka jest już gotowa, obieramy ją i kroimy w paseczki. Do głębszej miseczki wsypujemy ugotowaną kaszę, czerwoną cebulkę, podsmażony seler z cebulą i czosnkiem, pokrojoną paprykę, posypujemy pokruszoną fetą i pistacjami oraz dużą ilością posiekanej pietruszki. Skrapiamy oliwą i gotowe 

Kasza kuskus na słodko

Składniki:

  • 1 szklanka kaszy kuskus
  • 300 ml mleka kokosowego
  • miód
  • cynamon
  • truskawki, maliny


Do garnka wlewamy mleko kokosowe, podgrzewamy. Następnie dodajemy kaszę kuskus. Zdejmujemy z ognia i zostawiamy na 10 minut. Po tym czasie kaszę przekładamy do miseczki i mieszamy z łyżeczką cynamonu. Dodajemy miód według uznania i dużo owoców - tutaj maliny i truskawki, ale można użyć innych. Gotowe.

Kasze królowały na polskich stołach przez stulecia

Stanisław Czarniecki, kuchmistrz Lubomirskich z XVII w., pisał w swojej pierwszej książce kucharskiej o kilku rodzajach kasz, których sposób przyrządzania zainspirowałby niejednego współczesnego kucharza. To kasze były popularnym i powszechnie spożywanym składnikiem diety staropolskiej. Wyrabiano je z żyta, jęczmienia, pszenicy, owsa, gryki, grochu, a nawet z soczewicy. Codzienna porcja „jagieł” czy „krup” przez wieki była podstawą wyżywienia naszych przodków.

Staropolska kuchnia, ta wyszukana, jak i ludowa, zna wiele sposobów ich przyrządzania: prażenie i wypiekanie w piecu, gotowanie na sypko lub na gęsto. Z kaszy przygotowywano pożywne posiłki, które jadło się z kwaśnym mlekiem, serem, okraszone skwarkami. Przyrządzano je na słodko lub polewano różnymi sosami i podawano do mięs. 

Kasza jeszcze do niedawna pełniła rolę drugoplanową w naszej kuchni, występując, i to bardzo rzadko, jako dodatek do dania głównego. Obecnie kaszę doceniamy nie tylko pod względem kulinarnym, ale smakowym i zdrowotnym. Regularnie jedząc różne rodzaje kaszy, dostarczamy organizmowi wszystkiego, co najlepsze.

Kasza to obłuszczone, polerowane lub rozdrabniane bielmo ziaren zbóż i nasion tzw. pseudozbóż (zbóż rzekomych), które zostały poddane obróbce termicznej, oczyszczone, odtłuszczone, a następnie pozbawione niejadalnej łuski, plewki kwiatowej i zarodka. Bogata w białko i węglowodany, wykorzystywana często do produkcji otrębów.

Kasze w zależności od grubości ziarna można podzielić na:

  • drobnoziarniste
  • średnioziarniste
  • gruboziarniste

 W zależności od gatunku zboża i rośliny kasze dzielimy na:

  • gryka – kasza gryczana prażona i nieprażona
  • jęczmień – kasza jęczmienna pęczak, perłowa wiejska
  • pszenica – kasza manna, kuskus, bulgur
  • proso – kasza jaglana
  • owies – kasza owsiana
  • orkisz – kasza orkiszowa
  • kukurydza - kasza kukurydziana
  • quinoa (komosa ryżowa) – quinoa
  • amarantus – amarantus

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama Kampania 1,5 % Fundacja Uśmiech dziecka