Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
ReklamaHossa Wiczlino Gdynia

Uczniowie wybrali projekty dla swoich szkół

Pokój ciszy, kolorowa jadalnia, strefa komfortu czy nagłośnienie do radiowęzła – to zwycięskie projekty w pierwszym sopockim Młodzieżowym Budżecie Obywatelskim. Ponad 2 tysiące z ponad wszystkich 3,5 tysiąca sopockich uczniów oddało głos na wybrane przez siebie projekty. Do ich rąk trafia 180 tys. złotych.
remont al. Niepodległości w Sopocie, korki

Autor: Karol Makurat | Zawsze Pomorze

Młodzieżowy Budżet Obywatelski to pomysł radnych z Młodzieżowej Rady Miasta. W grudniu 2022 r. w sopockich podstawówkach i szkołach ponadpodstawowych uczniowie zagłosowali po raz pierwszy. Frekwencji - ok. 55 proc. - mogliby pozazdrościć organizatorzy dorosłego Budżetu Obywatelskiego – na wybrane prze siebie projekty we wrześniu ubiegłego roku zagłosowało bowiem ponad 2 tys. uczniów na ponad 3,5 tys. wszystkich uczniów.

Pomysły na projekty MBO składali tylko i wyłącznie uczniowie, tylko i wyłącznie uczniowie na nie głosowali. Na realizację zwycięskich projektów przeznaczono 180 tys. zł pochodzących z budżetu miasta. Każda szkoła miała do dyspozycji 20 tys. zł.

- Bardzo się cieszę, że udało się w Sopocie po raz pierwszy zrealizować Budżet Obywatelski w każdej szkole – mówi Magdalena Czarzyńska-Jachim, wiceprezydentka Sopotu. – Wygrały pomysły, które uczynią szkołę nie tylko miejscem nauki, ale także integracji, spotkań z rówieśnikami. Na pewno będziemy ideę młodzieżowego BO kontynuować, bo z badań, które prowadziliśmy choćby na potrzeby projektu UNICEF Miasto Przyjazne Dzieciom wynika, że dzieci i młodzież chcą decydować o swoim najbliższym otoczeniu.

Wygrały pomysły, które uczynią szkołę nie tylko miejscem nauki, ale także integracji, spotkań z rówieśnikami.

Magdalena Czarzyńska-Jachim / wiceprezydentka Sopotu

Łącznie zgłoszonych projektów, które były możliwe do realizacji w założonej kwocie 20 tys. zł było ponad 20. To dużo jak na pierwszą edycję przedsięwzięcia. W każdej szkole zgłaszanie wniosków oraz głosowanie odbywały się elektronicznie.

- Ten budżet daje nam możliwość decydowania o tym, co chcemy w naszej szkole zrobić – mówi Jakub Miecznikowski z III LO, członek Młodzieżowej Rady Sopotu. – Projekty pokazały, że chcemy nasze szkoły czynić miejscami jeszcze bardziej przyjaznymi. Młodzieżowy Budżet Obywatelski miał za zadanie pokazać, że warto oddać swój głos w takich inicjatywach, że każdy głos się liczy. Myślę, że zachęcił też do głosowania w przyszłości w miejskim budżecie obywatelskim.

Sopocki Młodzieżowy Budżet Obywatelski miał formę pilotażową, jednak ma być kontynuowany w kolejnych latach. Sopot jest pierwszym pomorskim miastem, organizującym takie przedsięwzięcie.

Wyniki głosowania w Młodzieżowym Budżecie Obywatelskim:

  • SP nr 1 – Pokój ciszy – zabudowa patio; w tym miejscu dzieci będą mogły się wyciszyć i odprężyć.
  • SP nr 7 – Zmień szkolny survival na strefę relaksu.
  • SP nr 8 – Nowocześnie kolorowa jadalnia; przebudowa wejścia do stołówki szkolnej, remont pomieszczenia jadalni oraz zakup nowych mebli, stołów i krzeseł.
  • SP nr 9 – Strefa komfortu; wyposażenie korytarzy szkolnych w kąciki do relaksu, gier, spokojnego spożycia śniadania, odrabiania lekcji.
  • I LO (dwa projekty) – Montaż zestawu nagłaśniającego (radiowęzła) oraz Aranżacja tarasu.
  • II LO (dwa projekty) – Zamykane szafki dla uczniów – 100 sztuk oraz Strefa relaksu; stworzenie miejsca do wypoczynku dla uczniów, odnowienie pomieszania Dziupli oraz zakup leżaków, puf itp.
  • III LO (dwa projekty) – Zakup wyposażenia do Artystycznej Bufeciarni – chillroomu; zakup nowego wyposażenia: puf, kanap, foteli, ławek, materiałów plastycznych, gier towarzysko-zespołowych. Drugi projekt to Litery przestrzenne 3LO – napis podświetlany LED przed wejściem do szkoły. Napis ma promować placówkę, zwiększyć rozpoznawalność szkoły w środowisku lokalnym, podnieść stopień identyfikowania się z nią uczniów.
  • ZST – Eko Szkoła – szkolna strefę wypoczynku na wewnętrznym dziedzińcu szkoły: ławki, stoliki oraz drzewka i pnącza w donicach.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
ReklamaHossa Wiczlino Gdynia
Reklama Kampania 1,5 % Fundacja Uśmiech dziecka