Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Ziaja kosmetyki kokos i pomarańcza
Reklama

Nie ma zagrożenia dla finansowania budowy obwodnicy Starogardu Gdańskiego

Pojawiły się pogłoski, że obwodnica Starogardu spadła z listy inwestycji planowanych do realizacji w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020–30. Poseł Patryk Gabriel nic o tym nie wie. Informacji o wycofaniu finansowania dla budowy starogardzkiej obwodnicy nie potwierdza także Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Autor: Olek Knitter/Zawsze Pomorze

Nieco zamieszania wprowadziła opinia, która pojawiła się w przestrzeni publicznej na temat realizacji budowy obwodnicy Starogardu. Tzw. pocztą pantoflową rozeszła wiadomość, jakoby ta ważna inwestycja spadła z listy przedsięwzięć komunikacyjnych realizowanych w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-30. Czy rzeczywiście tak jest?

– Nic mi nie wiadomo rezygnacji z finansowania budowy obwodnicy Starogardu – mówi Patryk Gabriel, poseł ze Starogardu. – Nawet złożyłem interpelację w sprawie tej inwestycji do ministra infrastruktury.

W swoim wystąpieniu poseł napisał: Szanowny Panie Ministrze, w związku z wieloletnim zaangażowaniem samorządowców, w tym moim, powiatu starogardzkiego oraz gminy i miasta Starogard w projekt budowy obwodnicy, a także wobec zmiany rządu i objęcia przez Pana funkcji ministra infrastruktury, zwracam się z prośbą o odpowiedź na następujące pytania:

  1. Czy projekt budowy obwodnicy Starogardu Gdańskiego będzie realizowany?
  2. Jeśli tak, to czy będzie się to odbywało zgodnie z wcześniej zatwierdzonym harmonogramem?

Jak przyznał poseł, co prawda nie otrzymał jeszcze oficjalnej odpowiedzi, ale z rozmów jakie przeprowadził nic nie wskazuje, aby realizacja budowy obwodnicy była zagrożona.
 

Potwierdzenie braku zagrożenia uzyskaliśmy także w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jeszcze w grudniu 2023 roku GDDKiA informowała, że na przełomie I i II kwartału 2024 roku ma zostać ogłoszony przetarg na wyłonienie wykonawcy obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu drogi krajowej numer 22.

– Pierwsze słyszę od pani, że zagrożone jest finansowanie obwodnicy Starogardu – mówi Mateusz Brożyna, specjalista ds. komunikacji społecznej w gdańskim oddziale GDDKiA. – Cały czas prowadzimy prace związane z projektowaniem i procedowaniem nowych dróg, w tym m.in. obwodnicy Starogardu Gdańskiego, Człuchowa i Sztumu. Prace prowadzone są zgodnie z przyjętym harmonogramem. Ogłoszenie przetargu planowane jest najpóźniej w drugim kwartale tego roku.

Przypomnijmy, w planie jest zbudowanie nowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o łącznej długości 16,1 km z układem pasów ruchu 2+1. Z innymi drogami połączona będzie poprzez ronda turbinowe. Nawierzchnia trasy zostanie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku na oś 11,5 t. Po oddaniu do użytku nowa trasa wyprowadzi ruch tranzytowy, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 22.

W ramach inwestycji powstaną także wiadukty, mosty, przejścia dla zwierząt oraz przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym. Wykonane zostaną także ekrany akustyczne i nasadzenia zieleni izolacyjnej oraz tzw. „zespoły podczyszczające wody opadowe z jezdni” oraz zbiorniki retencyjne/infiltracyjne.
Obwodnica ma się zaczynać w Sucuminie, a kończyć za Stadem Ogierów w Starogardzie. Przewidziano budowę czterech węzłów drogowych (ew. skrzyżowań, w zależności od wyników analiz): Starogard Zachód, Starogard Południe, Jabłowo i Starogard Wschód.

Jeszcze w ubiegłym roku Kazimierz Chyła, starosta starogardzki podkreślał, jak ważna jest decyzja środowiskowa. To kluczowy dokument, który pozwoli na dalszą część realizacji inwestycji. Zapewnione jest finansowanie, samorządy swoje zadanie wykonały naprawdę bardzo dobrze. Jesteśmy blisko tego, aby wszelkie przeszkody stojące na drodze budowy obwodnicy ostatecznie usunąć. Myślę, że w przyszłym roku będziemy już mogli mówić o wyłonieniu wykonawcy i budowa ruszy. Te słowa okazały się wręcz prorocze.
Obwodnica Starogardu Gdańskiego ma zostać oddana do użytku w 2028 r. Dzięki niej w ciągu DK22 poprawi się poziom bezpieczeństwa mieszkańców i wzrośnie przepustowość ruchu w samym mieście.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama