Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Gdańsk: 15 lat temu wycofano autobusy wysokopodłogowe. Sentymentalna podróż historyczną flotą

Gdańsk był pierwszym dużym polskim miastem, które wprowadziło do swojej floty autobusy niskopodłogowe. Od tej pory minęło już 30 lat. Niespełna 15 lat później natomiast z ruchu wycofany został ostatni autobus wysokopodłogowy. Ponownie to Gdańsk jako pierwszy mógł pochwalić się w 100 proc. niskopodłogową flotą autobusową. Z tej okazji w środę, 31 stycznia można było bezpłatnie pojeździć zabytkowymi pojazdami Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Mercedes O405N, Gdańsk 2024
Mercedes O405N

Autor: Karol Makurat | Zawsze Pomorze

W Gdańsku 15 lat temu wycofano autobusy wysokopodłogowe

W 15. rocznicę wprowadzenia w Gdańsku niskopodłogowej floty autobusowej Gdańskie Autobusy i Tramwaje zachęcały do podróży historyczną flotą GAiT.

Zapraszamy w sentymentalną podróż przedstawicielami trzech epok autobusowych: kultowym „Ogórkiem”, czyli Jelczem 043, Ikarusem 260 oraz pierwszym autobusem niskopodłogowym w Gdańsku – Mercedesem O405N – zachęcali pomysłodawcy akcji.

PRZECZYTAJ TEŻ: W Gdańsku zmiany w rozkładach jazdy autobusów

Autobusy historycznej floty GAiT kursowały w środę, 31 stycznia w godz. 11.30-16.00 na trasie Śródmieście SKM-Wrzeszcz PKP. Przejazdy nimi były bezpłatne i cieszyły się dużym zainteresowaniem.

PRZECZYTAJ TEŻ: Autobusy SOS na ulicach Gdańska i Sopotu. Pomogą bezdomnym

Trzy epoki autobusowe w Gdańsku

W czerwcu 1994 roku na gdańskie ulice wyjechały autobusy Mercedes O405N. Były to pierwsze w polskiej komunikacji miejskiej fabrycznie nowe pojazdy niskopodłogowe. Gdańsk zakupił wówczas łącznie 15 takich autobusów. Był to swego rodzaju przełom, inne miasta stawiały sobie stolicę Pomorza za wzór i zaczęły powielać gdański scenariusz.

PRZECZYTAJ TEŻ: Elektryczny autobus zasilany wodorem i oczyszczonym powietrzem. Będzie kursował na sześciu liniach

Niskopodłogowe mercedesy stopniowo zastępowały wysokopodłogowe Ikarusy, które pojawiły się na ulicach Gdańska 5 października 1981 roku. Początkowo były to dwa przegubowe pojazdy, a w latach 1981-1993 dostarczono w sumie 300 tego typu autobusów:

  •  227 przegubowych
  • oraz 73 o tzw. standardowej długości.

Pierwsze gdańskie linie obsługiwane przez Ikarusy to ówczesne 108 oraz 139. Ostatni z nich został wycofany w 2009 roku. Ikarusy zastąpiły w Gdańsku Jelcze Mex 272, 021 i 043, nazywane popularnie „Ogórkami”.

PRZECZYTAJ TEŻ: Na ulicach Gdańska pojawił się kolejny autobus elektryczny

Obecnie gdańska flota autobusowa jest jedną z najnowocześniejszych w Polsce. W ostatnich latach dołączyły do niej pojazdy elektryczne, a wkrótce na ulice wyjadą autobusy zasilane wodorem.

PRZECZYTAJ TEŻ: Samochodem pod Polsat Plus Arenę, autobusem do centrum. Ruszają dwie linie

5 marca natomiast miną 3 lata, odkąd z gdańskiej floty wycofany został ostatni tramwaj wysokopodłogowy. Obecnie gdańskie linie obsługiwane są wyłącznie przez tramwaje niskopodłogowe.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama