Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

Remontowa Shipbuilding z kontraktem na budowę siedmiu promów

Polska stocznia umocniła swoją pozycję jednego z europejskich liderów w budowie jednostek z napędem elektrycznym
Remontowa Shipbuilding z kontraktem na budowę siedmiu promów
Wizualizacja promu elektrycznego - serię 7. takich promów ma zbudować Remontowa Shipbuilding dla szkockiego armatora CMAL (kontrakt z marca br.)

Autor: Ilustracja: NaValue

28 marca 2025 r. stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. wchodząca w skład Grupy Kapitałowej Remontowa Holding, podpisała kontrakt na budowę siedmiu promów dla szkockiego armatora Caledonian Maritime Assets Limited (CMAL). Promy będą wyposażone w napęd elektryczny, który znacząco zmniejszy emisję CO2, przyczyniając się do bardziej zrównoważonej żeglugi. Jednostki te będą obsługiwały dziewięć połączeń promowych zlokalizowanych na zachodnim wybrzeżu Szkocji w regionie Clyde & Hebrides.

Oferta stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. została najwyżej oceniona na bazie kryteriów jakości i ceny. Podpisany kontrakt to największe w historii tej stoczni zlecenie na budowę serii statków pasażerskich pod względem liczby jednostek i wartości całej umowy. Oznacza to również, że stocznia ta, która w poprzednich latach dostarczyła 6 promów elektrycznych, obecnie buduje jeden i mając do zbudowania 7 kolejnych, powiększyła swój portfel niskoemisyjnych statków o napędach bateryjnych do 14 takich jednostek, co umacnia jej pozycję jako lidera produkcji takiego tonażu w Europie.

W wyścigu o to zamówienie, Remontowa Shipbuilding pokonała pięciu konkurentów, m.in. stocznie Cammell Laird (Anglia), Cemre Marin Endustri A.S (Turcja), Damen Offshore and Specialized Vessels B.V (Ni derlandy) czy szkocką Ferguson Marine Port Glasgow.

Podpisanie kontraktu odbiło się szerokim echem w mediach branżowych, w tym brytyjskich. Jak podkreślono, podpisana umowa to kamień milowy w realizacji pierwszej fazy Programu Wymiany Małych Statków (Small Vessel Replacement Programme – SVRP). Szkockie media podkreślają również wcześniejszą współpracę z gdańską stocznią.

- W 2011 roku Remontowa dostarczyła prom MV Finlaggan, a wcześniej MV Bute i MV Argyle. Jesteśmy przekonani, że ten zespół zbuduje i dostarczy wysokiej jakości promy, które przyniosą korzyści społecznościom w całej Szkocji, dzięki zwiększonej odporności i niższej emisji – podkreślił Kevin Hobbs, prezes CMAL. - Pracując nad odmłodzeniem szkockiej floty promowej i towarzyszącej jej infrastruktury, wymienimy do 16 nowych promów w ciągu najbliższych sześciu lat. Podpisanie umowy na siedem z nich to duży krok naprzód.

Podpisanie przez CMAL kontraktu na budowę siedmiu nowych małych statków dla floty Clyde i Hebrydów jest znaczącym krokiem w programie modernizacji promów.

- Po ich dodaniu do sześciu nowych, dużych statków, dołączających do floty w nadchodzących latach, nowe promy elektryczne będą oznaczać rządowe inwestycje w odnowienie około jednej trzeciej całej floty CalMac - powiedziała sekretarz transportu Fiona Hyslop.

Użytkownikiem promów będzie Caledo nian MacBrayne Ltd (CalMac) - firma, której tradycje sięgają niemal 200 lat. W 2006 roku została ona podzielona na spółkę operatorską (CalMac) i Caledonian Maritime Assets Ltd (CMAL) - armatora (właściciela) statków oraz infrastruktury lądowej, np. terminali i nabrzeży i samego CalMac Ferries Ltd, która to spółka czarteruje flotę od CMAL i utrzymuje połączenia na różnych trasach.

Armator poinformował, że „pierwsza faza programu jest wspierana przez inwestycję szkockiego rządu w wysokości 160 milionów funtów. Wartość kontraktu na budowę statków wynosi 147,5 mln funtów, natomiast pozostałe 12,5 mln funtów obejmuje 3-proc. rezerwę budżetową i koszty dodatkowe związane z projektem”.

Będą to promy w pełni elektryczne, dwustronne, umożliwiające załadunek i wyładunek zarówno od dziobu jak i rufy, z salonem pasażerskim na jednej burcie. Wyposażone będą w cztery pędniki azymutalne o mocy 187 kW, zasilane przez duży zespół baterii (5746 kWh). Jego wielkość wynika przede wszystkim z tego, że będzie on doładowywany jedynie konwencjonalnym przyłączem z lądu i wyłącznie w czasie nocnego postoju jednostek, który w zależności od połączenia, będzie trwał od 8 do 12 godzin. Poza bateriami na pokładzie będą także dwa agregaty pomocnicze na paliwo diesel, stanowiące jedynie back-up dla baterii. Promy będą kursowały z prędkością ok. 9 węzłów.

Sześć z zamówionych promów będzie mogło jednorazowo zabrać na pokład 150 pasażerów i 24 samochody, natomiast siódmy przewozić będzie 250 pasażerów i 16 samochodów. Dostawa pierwszego promu przewidziana jest na III kwartał 2027 r., a realizacja całego kontraktu zakończy się w I kwartale 2029 roku.

- Podpisanie tego kontraktu jest zwieńczeniem wielu miesięcy wytężonej pracy - mówi Michał Jaguszewski, dyrektor handlowy w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. – Procedura przetargowa, do której przystąpiło kilkanaście stoczni, została uruchomiona w lipcu 2024 roku. Z tej długiej listy do następnej fazy, która polegała na przygotowaniu projektu kontraktowego statku i jego wycenie, czyli po prostu na złożeniu formalnej oferty, zakwalifikowano sześć stoczni. Ten etap został uruchomiony pod koniec października 2024 r., a termin składania ostatecznych ofert ustalono na 24 stycznia 2025 roku.

Po niewiele ponad miesiącu zamawiający rozstrzygnął przetarg, a my zostaliśmy poinformowani o tym, że uzyskaliśmy najwyższą ocenę spośród wszystkich potencjalnych wykonawców.

Przed przystąpieniem do przetargu przeprowadziliśmy dogłębną, bardzo wnikliwą analizę, na czym powinniśmy się skupić w ofercie, którą zamierzamy zaprezentować i zdecydowaliśmy, że najmocniejszy akcent postawimy na szeroko rozumianą jakość projektu, a w mniejszym stopniu na cenę. Postawiliśmy na dostawców urządzeń i elementów z najwyższej półki i zaawansowane technologicznie rozwiązania. I finalnie okazało się, że to był optymalny wybór.

- Mamy doświadczenie i wiedzę, aby dostarczyć szkockiemu armatorowi nowoczesne, wysoce wydajne i przyjazne dla środowiska statki na czas i zgodnie z budżetem, z wyraźnym naciskiem na niezawodność. Chciałbym podziękować za zaangażowanie wszystkim, którzy mieli udział w tym ogromnym sukcesie naszej stoczni, bo to właśnie w takich kategoriach powinniśmy rozpatrywać wygranie tego przetargu – zakończył swoją wypowiedź Michał Jaguszewski.

Warto podkreślić, że stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. dostarczyła na przestrzeni blisko 20 lat renomowanym armatorom m.in. z Norwegii, Kanady czy Wlk. Brytanii aż 50 promów. Posiada także duże doświadczenie w projektowaniu takich jednostek z uwzględnieniem wymagań administracji morskich różnych państw i towarzystw klasyfikacyjnych.

Dzięki zdobyciu kontraktu na budowę 7. nowych promów elektrycznych dla Szkocji, portfel produkcyjny stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. wzrósł obecnie do 13 w pełni wyposażonych jednostek, w tym 5 okrętów oraz 8 promów o napędzie elektrycznym.

Parametry główne promów dla Szkocji: Długość całkowita 49,90 m Szerokość 12,48 m Wysokość do pokładu głównego 3,50 m Zanurzenie 2,10 m Liczba pasażerów 150 / 250 osób Liczba aut osobowych 24 / 16 szt. Pojemność baterii 5746 kWh Napęd 4 x pędnik azymutalny 187 k.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama
Reklama