8. Gdańskie Biennale Sztuki – Gdańska Galeria Miejska 2, 4 lipca-14 września 2025 r.
Gdańskie Biennale Sztuki to ósma edycja wydarzenia artystycznego, które zaprezentuje twórczość kilkudziesięciu artystów profesjonalnych, mieszkających i tworzących w województwie pomorskim. Konkurs i wystawa, oprócz ożywienia i integracji środowiska artystycznego, mają na celu stworzenie ciekawej propozycji kulturalnej dla mieszkańców regionu gdańskiego oraz turystów.

Ideą biennale jest przede wszystkim uchwycenie najnowszych tendencji i kierunków w sztukach wizualnych uprawianych przez rodzimych artystów. Jest to również odpowiedź na potrzebę środowiska pomorskich artystów dotyczącą możliwości cyklicznej oraz szerokiej prezentacji najnowszych prac. Na wystawie pokonkursowej zostanie zaprezentowane szerokie spektrum technik artystycznych twórców reprezentujących różne media.
W biennale biorą udział twórcy ze znaczącym dorobkiem, ale i młodzi absolwenci szkół artystycznych, którzy dopiero wchodzą w obieg wystawienniczy. Spośród 155 zgłoszeń do udziału w konkursie, Rada Ekspercka wybrała 30 prac, które można zobaczyć na wystawie. Ekspozycja będzie prezentowana w dwóch oddziałach Gdańskiej Galerii Miejskiej.

Martyna Pinkowska, „Ciało w ciało” – Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, 19 lipca-28 września 2025 r.
Wystawa Martyny Pinkowskiej jest nagrodą Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie w konkursie Najlepszych Dyplomów Akademii Sztuk Pięknych 2022. „Ciało w ciało” to opowieść o stawaniu się – o relacjach córki z matką, z własnym ciałem, o dojrzewaniu do „bycia w świecie”. Wywiedziona z osobistych doświadczeń historia przeplata się z wątkami zaczerpniętymi z literatury pięknej, w szczególności z prozy Annie Ernaux, w której ciało jest jednym z fundamentów twórczości.
Na wystawie, oprócz malarstwa, zobaczymy również obiekty rzeźbiarskie wykonane z ręcznie zszytych ze sobą fragmentów wykrojów krawieckich, dekonstruujących pojęcie kostiumu. Ze względu na bliskość morza, nie zabraknie też motywów wakacyjnych, a spalona słońcem skóra stanie się tworzywem jednej z nowo powstałych prac.

Osiem i pół tygodnia. Najdawniejsze dzieła szkoły niemieckiej – Muzeum Narodowe w Gdańsku, 18 lipca-14 września 2025 r.
Najdawniejsze ryciny i rysunki z kolekcji Muzeum Narodowego w Gdańsku sięgają początków XVI wieku, a zatem okresu, gdy sztuka niemiecka wkroczyła w fazę nowożytną. Artyści czerpali wtedy ze wzorców renesansu włoskiego, które znali z dzieł graficznych, a nieliczni – z własnych podróży do Italii (Albrecht Dürer, Hans Burgkmair, Hans Holbein Mł.). Proces przyswajania nowych wzorców stylowych miał jednak złożony przebieg i przypadł na okres propagowania idei reformacji, które w krajach niemieckich trafiły na podatny grunt.
Rozdrobnienie polityczne Niemiec sprzyjało powstawaniu regionalnych ośrodków artystycznych. U progu XVI stulecia jednym z najważniejszych była Frankonia z Norymbergą, gdzie, poza Albrechtem Dürerem i jego nauczycielem Michaelem Wolgemutem, wyróżniali się tzw. mali mistrzowie. Innymi ważnymi ośrodkami były Augsburg, a także Wittenberga.
Prezentowane obiekty niemal w całości pochodzą z XIX-wiecznej kolekcji gdańskiego kupca Jakoba Kabruna. Najcenniejszymi dziełami o międzynarodowej renomie są rysunki Wolfganga Beurera i Hansa Holbeina St., prezentowane gdańskiej publiczności po raz pierwszy od dziesięcioleci.
„Osiem i pół tygodnia” to cykl wystaw czasowych, poświęconych jednej z najcenniejszych, a zarazem najmniej znanych części zbiorów muzeum – kolekcji rycin i rysunków. Inicjatywa ta ma na celu przybliżenie publiczności bogatej kolekcji dzieł, które do tej pory prezentowane były jedynie okazjonalnie, głównie ze względu na swoją kruchą i wymagającą naturę. Wystawy będą trwać osiem tygodni, zgodnie z rygorystycznymi wytycznymi konserwatorskimi dotyczącymi ekspozycji dzieł na papierze.
(3).png)
























Napisz komentarz
Komentarze