Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

W Gdańsku zwodowano trawler dla szkockiego armatora

Mieszkańcy Gdańska w piątek, 25 lipca mogli zobaczyć spektakularne wodowanie trawlera. Nowo zbudowany statek rybacki Pathway dla szkockiego armatora Lunar Fishing zjechał rufą z pochylni B1. Częściowo wyposażony nowoczesny trawler powstał w Karstensen Shipyard Poland. Budowa statku trwała 11 miesięcy.
wodowanie trawlera Pathway w Karstensen Shipyard Poland w Gdańsku
Wodowanie trawlera Pathway w Karstensen Shipyard Poland w Gdańsku

Autor: Karol Makurat | Zawsze Pomorze

W Gdańsku zwodowano nowoczesny trawler dla szkockiego armatora

Uroczystość wodowania statku w Gdańsku w piątek, 25 lipca była otwarta dla publiczności i zgromadziła wielu mieszkańców oraz miłośników żeglugi. Z pochylni B1 zjechał trawler Pathway dla armatora Lunar Fishing. Częściowo wyposażona jednostka powstała w Karstensen Shipyard Poland. Trawler zbudowano w ciągu 11 miesięcy.

wodowanie trawlera Pathway w Karstensen Shipyard Poland w Gdańsku

– Wyposażony został już w silnik główny, silnik pomocniczy, przekładnię napędu głównego, prądnicę wałową oraz główne wielkogabarytowe urządzenia systemu RSW (schłodzonej wody morskiej) – wymieniał Bartłomiej Kopczewski, zastępca dyrektora stoczni Karstensen Shipyard Poland.

Zwodowany trawler ma 83,7 m długości i 17,5 m szerokości. Jego maksymalne zanurzenie to 6 m. Ładownia może pomieścić 3100 m3 ładunku.

Dalsze prace nad trawlerem

Pozostałe wyposażenie uzupełni stocznia w Skagen. W dziewiczy rejs z Gdańska do duńskiego zakładu Pathway wyruszy w czwartek, 31 lipca. Jeżeli pogoda będzie sprzyjać, to podróż zajmie dwa dni

Prace w Skagen potrwają kolejnych 6-7 miesięcy. Jeżeli wszystkie punkty harmonogramu będą realizowane bez żadnych opóźnień, to szkocki armator przejmie jednostkę w I kwartale 2026 r.

Karstensen Shipyard Poland. Stocznia z tradycjami

Karstensen Shipyard Poland działa na terenie, gdzie znajdują się zabytkowe obiekty stoczniowe należące kiedyś do Stoczni Gdańskiej im. Lenina, w tym charakterystyczne dla panoramy Gdańska 7 fińskich żurawi Kone, olbrzymia hala montażowa z 1946 r. oraz pochylnie B1 i B3.

Gdański zakład należy do duńskiej grupy kapitałowej Karstensen Gruppen z siedzibą w Skagen. Tamtejsza stocznia ma już ponad 100 lat.

Współpraca stoczni Karstensen Skibsværft A/S ze stoczniami w Trójmieście ma swój początek w latach 90. ubiegłego wieku. Dotyczyła budowy kadłubów statków. 

Pierwszą polską lokalizacją dla Duńczyków była Gdynia. Zakład powstał na terenie zajmowanym wcześniej przez Vistal Offshore, jednak zabrakło tam właściwej infrastruktury stoczniowej. W efekcie, firma przeniosła się do Gdańska.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

"konie kują a żaby łapy podstawiają"... 30.07.2025 10:59
Gdańsk chciał ten teren zaorać i zabudować. A teraz njus i chwała... Ale to inni potrafią.

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
ReklamaNewsletter Zawsze Pomorze - zapisz się
Reklama