Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

Eurofightery RAF wracają do bazy. Szwedzkie Gripeny i polskie MiG-29 nadal w gotowości

Sześć samolotów myśliwskich Eurofighter Typhoon należących do brytyjskich Royal Air Force z końcem lipca opuszcza lotnisko 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Królewie Malborskim. Przez cztery miesiące brytyjscy piloci wspólnie ze swoimi szwedzkimi i polskimi kolegami zabezpieczali przestrzeń powietrzną państw wschodniej flanki NATO w ramach operacji Air Policing.
Eurofightery RAF-u wracają do bazy. Szwedzkie Gripeny i polskie MiG-29 nadal w gotowości
Eurofightery RAF zakończyły misję Air Policing w Malborku. Brytyjscy piloci spędzili w powietrzu 460 godzin, przechwycili ponad 20 rosyjskich maszyn

Autor: RAF

Eurofightery RAF kończą misję Air Policing w Malborku

Eurofightery w barwach RAF pojawiły się w Królewie Malborskim na początku lipca. Stanowiły kolejny zagraniczny kontyngent lotniczy wykonujący zadanie ochrony przestrzeni powietrznej państw NATO w ramach operacji Air Policing. W tym samym czasie w podmalborskiej bazie wylądowały szwedzkie samoloty Saab JAS Gripen, które również startowały do przechwytywania obcych samolotów, podobnie jak polskie MiG-29 z 22 BLT.

Operacja Chessman – 460 godzin w powietrzu

Dowództwo RAF - Królewskich Sił Powietrznych, nadało operacji wykonywanej przez pilotów oraz personel naziemny w oparciu o lotnisko w Królewie Malborskim kryptonim Chessman. Piloci pełnili dyżury bojowe, poza nimi wykonywali też zadania szkoleniowe w nowych dla nich warunkach. Łącznie brytyjskie samoloty przebywały w powietrzu ponad 460 godzin. 

Eurofighter Typhoon nabiera wysokości po starcie (fot. RAF)
CZYTAJ TEŻ: Rosyjski bombowiec przechwycony nad Bałtykiem, w akcji polskie samoloty myśliwskie

Przechwytywanie rosyjskich maszyn

Wykonano ponad 20 misji natychmiastowego reagowania, kiedy z dowództwa NATO w niemieckim Rammstein nadchodził rozkaz startu dla pary dyżurnej. Najczęściej dotyczyło to nierozpoznanych maszyn, zbliżających się do przestrzeni powietrznej NATO. We wszystkich przypadkach dotyczyło to samolotów rosyjskich, wykonujących loty w przestrzeni międzynarodowej, lecz bez włączonych tzw. transponderów oraz bez zgłoszenia planu lotu. Po ich przechwyceniu samoloty rosyjskie odchodziły. Wśród tych maszyn znajdowały się też myśliwce bojowe Su-22 oraz samolot rozpoznania elektronicznego Ił-20M.

Co dalej? Gripeny i MiG-29 w gotowości

W Królewie Malborskim nadal stacjonuje sześć szwedzkich samolotów Saab Gripen, ponadto oczywiście w gotowości pozostają polskie samoloty MiG-29.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama
Reklama