Olga Boznańska i… malarstwo polskie XIX i początku XX wieku z kolekcji Muzeum Narodowego w Gdańsku, Pałac Opatów w Oliwie, Muzeum Narodowe w Gdańsku, 2 sierpnia 2025 r.-29 marca 2026 r.
Muzeum Narodowe w Gdańsku przegląda magazyny i wyciąga z nich dawno niewidziane przez publiczność dzieła, gromadzone w zbiorach przez dziesiątki lat. Tym razem organizatorzy mają ogromną przyjemność zaprezentować bezcenny zbiór malarstwa z przełomu XIX i XX wieku z kolekcji Oddziału Sztuki Nowoczesnej, Pałacu Opatów w Oliwie. Bezpośrednim impulsem do prezentacji tej kolekcji jest również fakt, że patronką roku 2025 jest Olga Boznańska. W naszych zbiorach nie mogło zabraknąć obrazów jednej z najważniejszych przedstawicielek sztuki portretu i modernizmu. To właśnie postać tej wybitnej artystki i jej twórczość stała się bezpośrednią inspiracją do naszej opowieści o malarstwie polskim przełomu wieków.

Wystawa skupia się na dorobku artystów, którzy trwale wpisali się w kanon sztuki narodowej. Prace zgromadzone w gdańskim Muzeum reprezentują szerokie spektrum stylów i nurtów: od romantyzmu, poprzez realizm i symbolizm, aż po Młodą Polskę, ukazując bogactwo i różnorodność sztuki tego okresu. Każde z prezentowanych dzieł to nie tylko arcydzieło samo w sobie, ale także świadectwo epoki, która obfitowała w przemiany społeczne, kulturowe i artystyczne.
Alicja Wyszogrodzka. Polskie projekty, polscy projektanci,Muzeum Miasta Gdyni, 27 lipca 2025 r.-22 lutego 2026 r.
Projekt w Muzeum Miasta Gdyni jest pierwszą monograficzną wystawą prezentującą dorobek projektantki Alicji Wyszogrodzkiej. Ekspozycja dotykać będzie tematów użytkowości dizajnu, jego „działania” w codziennym życiu i powszechnym odbiorze oraz roli w budowaniu międzypokoleniowej wspólnoty.

Poruszono na niej również wątek dizajnu rodzimego i międzynarodowego, ich granice, powiązania i napięcia. W pionierski, przełamujący schematy i atrakcyjny poznawczo sposób przedstawiono na wystawie cały proces twórczy Wyszogrodzkiej, od pomysłów i inspiracyjnych szkiców, przez projekty, po gotowe produkty wytwarzane przemysłowo i nierzadko eksportowane za granicę, powstałe w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie i w Centralnym Biurze Wzornictwa Przemysłu Lekkiego w II połowie XX wieku.

Przestrzeń ekspozycji, złożona z obiektów będących zapisem kreatywnej drogi twórczej Alicji Wyszogrodzkiej, stanie się polem budowania relacji między odbiorcą a przedmiotem. W tym przypadku relacji z tkaniną użytkową (materiałem na zasłonę, sukienkę, obrus, pościel czy ręcznik kuchenny), z perspektywy dorosłych odbiorców często opartej na wspomnieniach z dzieciństwa oraz tęsknocie za minionym czasem, nasyconej emocjami i sentymentalnej. Wystawa będzie również polem do międzypokoleniowej wymiany myśli, inspiracji i skojarzeń związanych z funkcją dizajnu w codziennym życiu i jego roli w kształtowaniu tożsamości kulturowej.
Ciche terytorium. Magda Król, Galeria Eskaem w Gdańsku, 8 sierpnia-7 września 2025 r.
Ciche terytorium – ten proces rozgrywa się poza widownią. Nie ma wielkich gestów, dramatycznych zwrotów akcji. Zamiast tego znajdujemy powolne, czułe gesty: przesuwanie granic tożsamości, rytualne zdejmowanie masek, integracja sprzeczności w sobie, „pożeranie” dawnych wersji siebie.

Magda Król tworzy w samotności i milczeniu, to nie ucieczka – to świadoma strategia. Jej praktyka opiera się na nieustannym przekształcaniu: samej siebie, własnego obrazu, form wyrazu i komunikacji. W tym procesie, przypominającym kształt Uroborosa, stare nigdy nie zostaje odrzucone. Zostaje wchłonięte, przetrawione, przemienione, aby stworzyć nową formę ekspresji. To, co proponuje, jest jej „miękką strategią przetrwania”. Bez dominacji, bez narzędzi walki – z delikatnością, która nie jest naiwna, lecz w pełni świadoma. Jej twórczość staje się polem redefinicji.
Wystawa pokazuje ten proces nie jako spektakl, ale jako cichy, powtarzalny rytuał. Zamiast linii prostej: pętla. Zamiast przełomu: obrót. Zamiast manifestu: gest.

(3).png)
























Napisz komentarz
Komentarze