Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

24. Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni za nami. Rekordowa frekwencja i projekt następcy Daru Młodzieży

Projekt następcy Daru Młodzieży zaprezentowano w piątek, 10 października podczas 24. Forum Gospodarki Morskiej, które odbyło się w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni. Uczestnicy wydarzenia omawiali również sytuację w poszczególnych sektorach gospodarki morskiej oraz wyzwania stojące przed branżą morską w świetle obecnej sytuacji geopolitycznej Wydarzenie zgromadziło rekordową liczbę uczestników, w tym ekspertów, przedstawicieli firm i instytucji związanych z gospodarką morską.
Forum Gospodarki Morskiej 2025 w Gdyni
Za nami Forum Gospodarki Morskiej 2025 w Gdyni. Ta edycja była rekordowa

Autor: Karol Makurat | Zawsze Pomorze

Goście specjalni i tematyka Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni

Do Gdyni na 24. edycję Forum Gospodarki Morskiej przyjechali m.in. eksperci oraz przedstawiciele firm i instytucji związanych z przemysłem morskim. Podczas wydarzenia wspólnie z jego uczestnikami analizowali aktualne wyzwania związane z poszczególnymi obszarami branży morskiej. W wydarzeniu uczestniczyło około 30 prelegentów.

Gośćmi specjalnymi tegorocznej edycji byli: Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, dr Gavin Gulia, ambasador Republiki Malty w Polsce oraz dr Dorota Lost-Siemińska, dyrektorka Wydziału Prawnego i Stosunków Zewnętrznych Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).

Forum Gospodarki Morskiej 2025 w Gdyni

Tegoroczne Forum zawarto w blokach tematycznych dotyczących: 

  • portów morskich,
  • logistyki morskiej,
  • energii odnawialnej,
  • biznesu w żeglarstwie,
  • cyberbezpieczeństwa,
  • żeglugi autonomicznej.

Tegoroczną edycję forum otworzyli Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni oraz Sławomir Kalicki, lider Forum Gospodarki Morskiej i prezes zarządu Grupy Firm Inter Marine.

– Gdynia jest miastem, które powstało po to, żeby Polska miała port morski i żeby ta łączność Polski z morzem była już na zawsze zagwarantowana – podkreśliła Aleksandra Kosiorek.

Sławomir Kalicki zaznaczył natomiast, że tegoroczna edycja forum jest rekordowa pod względem frekwencji.

– Bardzo się z tego cieszymy, bo bardzo nas to motywuje do dalszej pracy – dodał Sławomir Kalicki

Budujemy farmy wiatrowe na Bałtyku, porty instalacyjne, porty serwisowe dla morskich farm wiatrowych. Powstaje pierwsza w Polsce elektrownia jądrowa i to właśnie drogą morską będą przypływać na plac budowy największe elementy konstrukcyjne dla tej inwestycji. Inwestujemy w porty, w gospodarkę morską, bo zdajemy sobie sprawę z tego, że to filar naszego bezpieczeństwa, a wydatki na gospodarkę morską w przyszłym roku, które zaplanował rząd, są rekordowe, bo o 50 proc. wyższe niż w tym roku.

Arkadiusz Marchewka / sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury

Budowa następcy Daru Młodzieży. Kluczowy temat Forum Gospodarki Morskiej

Prezentacja projektu nowego żaglowca szkolnego

Pierwszym tematem, który poruszono, była budowa następcy Daru Młodzieży. Prof. dr hab. inż. kpt. ż.w. Adam Weintrit, rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni w towarzystwie mgr. inż. kpt. ż. w. Dariusza Jellonnka, dyrektora Działu Armatorskiego i Praktyk Morskich UMG zaprezentowali uczestnikom forum projekt budowy następcy Daru Młodzieży. 

Jak mówił prof. dr hab. inż. kpt. ż. w. Adam Weintrit, przez kilka lat starano się o to, żeby przekonać środowisko o potrzebie budowy następcy Daru Młodzieży. 

– To się udało – podkreślił rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. – Zarówno posłowie, senatorowie, jak i Ministerstwo Infrastruktury, wreszcie premier naszego rządu, podjęli słuszną decyzję o budowie następcy.

Nowy żaglowiec, jak poinformował rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, ma być gotowy w 2028 roku, rok później szkolenia na jednostce rozpoczną kadeci. Następca Daru Młodzieży ma być trzymasztowym pełnorejowcem o długości kadłuba wynoszącej ok. 96 m, na statku, oprócz 120 praktykantów, ma znaleźć się miejsce także dla 33 członków załogi stałej i 12 pasażerów.

Znaczenie Daru Młodzieży dla polskiej gospodarki morskiej

Rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni podał, że następca Daru Młodzieży, oprócz funkcji szkoleniowej, będzie też pełnił tę reprezentacyjną, uczestnicząc w międzynarodowych zlotach żaglowców i regatach, a także promując uczelnię i Polskę.

Konkurs na nazwę następcy Daru Młodzieży

Podczas prezentacji rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni ogłosił również konkurs na nazwę następcy Daru Młodzieży. Propozycje można zgłaszać od piątku, 10 października do 17 lutego 2026 roku na adres mailowy: [email protected]. Szczegółowe informacje znajdują się w regulaminie konkursu.

Inwestycje w porty i rozwój gospodarki morskiej

Podczas forum zaprezentowano także nowe inwestycje w Porcie Gdynia, które omówił Piotr Gorzeński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Wskazał on na znaczenie tego wydarzenia jako platformy do prezentacji najważniejszych projektów infrastrukturalnych i rozwojowych w sektorze morskim.

Dekarbonizacja żeglugi i nowe wyzwania branży morskiej

Ważnym tematem była dekarbonizacja światowej żeglugi, o której mówiła Dorota Lost-Siemińska z IMO. Dyskutowano także m.in. o współzależności między portem a miastem, globalnych rynkach towarowych i transportowych w dobie strukturalnej zmiany, czy energii elektrycznej z polskiego offshoru.

Partnerem strategicznym wydarzenia był Port Gdynia.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama
Reklama