Goście specjalni i tematyka Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni
Do Gdyni na 24. edycję Forum Gospodarki Morskiej przyjechali m.in. eksperci oraz przedstawiciele firm i instytucji związanych z przemysłem morskim. Podczas wydarzenia wspólnie z jego uczestnikami analizowali aktualne wyzwania związane z poszczególnymi obszarami branży morskiej. W wydarzeniu uczestniczyło około 30 prelegentów.
Gośćmi specjalnymi tegorocznej edycji byli: Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, dr Gavin Gulia, ambasador Republiki Malty w Polsce oraz dr Dorota Lost-Siemińska, dyrektorka Wydziału Prawnego i Stosunków Zewnętrznych Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).

Tegoroczne Forum zawarto w blokach tematycznych dotyczących:
- portów morskich,
- logistyki morskiej,
- energii odnawialnej,
- biznesu w żeglarstwie,
- cyberbezpieczeństwa,
- żeglugi autonomicznej.
Tegoroczną edycję forum otworzyli Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni oraz Sławomir Kalicki, lider Forum Gospodarki Morskiej i prezes zarządu Grupy Firm Inter Marine.
– Gdynia jest miastem, które powstało po to, żeby Polska miała port morski i żeby ta łączność Polski z morzem była już na zawsze zagwarantowana – podkreśliła Aleksandra Kosiorek.
Sławomir Kalicki zaznaczył natomiast, że tegoroczna edycja forum jest rekordowa pod względem frekwencji.
– Bardzo się z tego cieszymy, bo bardzo nas to motywuje do dalszej pracy – dodał Sławomir Kalicki.
Budujemy farmy wiatrowe na Bałtyku, porty instalacyjne, porty serwisowe dla morskich farm wiatrowych. Powstaje pierwsza w Polsce elektrownia jądrowa i to właśnie drogą morską będą przypływać na plac budowy największe elementy konstrukcyjne dla tej inwestycji. Inwestujemy w porty, w gospodarkę morską, bo zdajemy sobie sprawę z tego, że to filar naszego bezpieczeństwa, a wydatki na gospodarkę morską w przyszłym roku, które zaplanował rząd, są rekordowe, bo o 50 proc. wyższe niż w tym roku.
Arkadiusz Marchewka / sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury
Budowa następcy Daru Młodzieży. Kluczowy temat Forum Gospodarki Morskiej
Prezentacja projektu nowego żaglowca szkolnego
Pierwszym tematem, który poruszono, była budowa następcy Daru Młodzieży. Prof. dr hab. inż. kpt. ż.w. Adam Weintrit, rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni w towarzystwie mgr. inż. kpt. ż. w. Dariusza Jellonnka, dyrektora Działu Armatorskiego i Praktyk Morskich UMG zaprezentowali uczestnikom forum projekt budowy następcy Daru Młodzieży.
Jak mówił prof. dr hab. inż. kpt. ż. w. Adam Weintrit, przez kilka lat starano się o to, żeby przekonać środowisko o potrzebie budowy następcy Daru Młodzieży.
– To się udało – podkreślił rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. – Zarówno posłowie, senatorowie, jak i Ministerstwo Infrastruktury, wreszcie premier naszego rządu, podjęli słuszną decyzję o budowie następcy.
Nowy żaglowiec, jak poinformował rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, ma być gotowy w 2028 roku, rok później szkolenia na jednostce rozpoczną kadeci. Następca Daru Młodzieży ma być trzymasztowym pełnorejowcem o długości kadłuba wynoszącej ok. 96 m, na statku, oprócz 120 praktykantów, ma znaleźć się miejsce także dla 33 członków załogi stałej i 12 pasażerów.
Znaczenie Daru Młodzieży dla polskiej gospodarki morskiej
Rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni podał, że następca Daru Młodzieży, oprócz funkcji szkoleniowej, będzie też pełnił tę reprezentacyjną, uczestnicząc w międzynarodowych zlotach żaglowców i regatach, a także promując uczelnię i Polskę.
Konkurs na nazwę następcy Daru Młodzieży
Podczas prezentacji rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni ogłosił również konkurs na nazwę następcy Daru Młodzieży. Propozycje można zgłaszać od piątku, 10 października do 17 lutego 2026 roku na adres mailowy: [email protected]. Szczegółowe informacje znajdują się w regulaminie konkursu.
Inwestycje w porty i rozwój gospodarki morskiej
Podczas forum zaprezentowano także nowe inwestycje w Porcie Gdynia, które omówił Piotr Gorzeński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Wskazał on na znaczenie tego wydarzenia jako platformy do prezentacji najważniejszych projektów infrastrukturalnych i rozwojowych w sektorze morskim.
Dekarbonizacja żeglugi i nowe wyzwania branży morskiej
Ważnym tematem była dekarbonizacja światowej żeglugi, o której mówiła Dorota Lost-Siemińska z IMO. Dyskutowano także m.in. o współzależności między portem a miastem, globalnych rynkach towarowych i transportowych w dobie strukturalnej zmiany, czy energii elektrycznej z polskiego offshoru.
Partnerem strategicznym wydarzenia był Port Gdynia.
























Napisz komentarz
Komentarze