Hiszpańska firma City Bike Global od roku przygotowuje się do uruchomienia systemu w oparciu o 717 stacji postoju, 51 punktów ładowania baterii (po minimum jednym w każdej z gmin) oraz 17 punktów serwisowych. W pierwszym etapie testów, który rozpoczął się 11 kwietnia, sprawdzona zostanie nowo wybudowana bądź wyremontowana infrastruktura rowerowa. Rozpoczęło się też wstępne testowanie wszystkich elementów systemu, w tym aplikacji, systemu IT, systemu GPS, call center, w oparciu o 100 rowerów: 25 tradycyjnych i 75 z napędem elektrycznym. Rowery z napędem przy w pełni naładowanej baterii powinny przejechać co najmniej 100 km. Testy przeprowadzane są przez pracowników Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot oraz gmin uczestniczących w projekcie, a także specjalistów wynajętych do sprawdzenia elementów systemu.
Jeśli wypadną pomyślnie, jeszcze tej wiosny pierwsza część rowerów może zostać udostępniona mieszkańcom, w ramach kolejnego etapu testowania.
CZYTAJ TEŻ Czerwone rowery Mevo 2.0 już w Gdańsku
- Podczas drugiego etapu, do korzystania w cenie opłaty manipulacyjnej w wysokości 1 grosza, udostępnionych zostanie 50 proc. floty rowerowej. Następnie, gdy wszystko będzie funkcjonowało w sposób należyty i nieprzerwany, na ulice metropolii wyruszy cała flota rowerów klasycznych oraz ze wspomaganiem elektrycznym – mówi Katarzyna Kołodziejska, p.o. rzecznika prasowego OMGGS.
Upadek systemu Mevo 1.0 wzbudził wątpliwości, czy system rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie nie jest zbyt ryzykowny. Debata na ten temat trwała kilka miesięcy. Na zlecenie OMGGS Uniwersytet Gdański przeprowadził badania użytkowników. Ostatecznie w wyniku rozmów w grudniu 2019 r. i styczniu 2020 r. podjęto decyzję, aby trzy czwarte systemu składało się z rowerów wspomaganych elektrycznie.
Umowę na Mevo 2.0 podpisano 8 lutego 2022 r. Operator na początku tego roku zobowiązał się, że cała flota Mevo 2.0 będzie fabrycznie nowa. Mimo technicznej możliwości uruchomienia starych rowerów, firma z Barcelony zdecydowała się na rozpoczęcie systemu z całkowicie nową flotą. Rowery z poprzedniej wersji zostały sprzedane, 200 sztuk trafiło do urzędników z gmin Obszaru Metropolitalnego, którzy będą z nich korzystać w ramach służbowych obowiązków.
CZYTAJ TEŻ 707 „starych” rowerów Mevo znalazło nowych nabywców
Umowa z City Bike Global została podpisana na 6 lat. Do dotychczasowych 14 samorządów: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo dołączyły Kolbudy i Kosakowo.
Do dyspozycji mieszkańców będzie 4099 rowerów oraz 717 stacji:
- w Gdańsku - 2 226 rowerów i 368 stacji,
- w Gdyni - 1 137 rowerów i 144 stacje,
- w Sopocie - 170 rowerów i 28 stacji,
- w Tczewie - 125 rowerów i 28 stacji,
- w Rumi - 79 rowerów i 23 stacje,
- w Pruszczu Gdańskim - 92 rowery i 29 stacji,
- w Redzie - 39 rowerów i 17 stacji,
- w Kartuzach - 60 rowerów i 16 stacji,
- w Pucku - 22 rowery i 14 stacji,
- we Władysławowie - 44 rowery i 20 stacji,
- w Sierakowicach- 15 rowerów i 5 stacji,
- w Żukowie 20 rowerów i 5 stacji,
- w Somoninie 10 rowerów i 2 stacje,
- w Stężycy 10 rowerów i 2 stacje,
- w Kosakowie 30 rowerów i 11 stacji,
- w Kolbudach 20 rowerów i 5 stacji.

























Napisz komentarz
Komentarze