Co zrobić ze zużytym sprzętem elektronicznym? Można go oddać w dowolnym paczkomacie, i jednocześnie dać mu nowe życie. To nowa usługa InPost o nazwie Elektro Zwroty. Nadanie paczki z elektroniką jest bezpłatne.
Paweł Olechnowicz spotkał się ze środowiskiem akademickim Politechniki Gdańskiej, by opowiedzieć o kulisach swojej działalności biznesowej oraz promować książkę pt. „Dziwne przypadki polskiego menedżera”. Mówił o sukcesach, ale również o wpadkach, bo, jak przekonywał, nie było w jego karierze sytuacji, które jednoznacznie zdefiniowałby jako porażki. Nie odmówił sobie również przywileju skomentowania operacji przejęcia Lotosu przez Orlen.
Model przepływu wiatru przez morskie farmy wiatrowe gotowy. Pozwoli oszacować produktywność przyszłych farm wiatrowych na morzu i zaplanować efektywne rozmieszczenie turbin. To pierwsze takie rozwiązanie w Polsce. Stworzyły je Instytut Maszyn Przepływowych PAN w Gdańsku i PGE Baltica, kierowana przez kuzynkę premiera Mateusza Morawieckiego – Monikę Morawiecką.
Rekorodowe zamówienie gdyńskiego Radmoru. Spółka dostarczyła siłom zbrojnym, jak poinformowała, „jednego z pozaeuropejskich państw”, dużą partię radiostacji doręcznych. To największa w historii firmy sprzedaż urządzeń nadawczo-odbiorczych tego typu.
Petrolinvest złożył w Sądzie Rejonowym Gdańsk-Północ wniosek o ogłoszenie upadłości. Jak podano w komunikacie, „w związku z tragiczną sytuacją finansową spółki”. Gdyńska firma Petrolinvest to pierwsza w Polsce prywatna spółka poszukiwawczo-wydobywcza. Jej głównym akcjonariuszem był Ryszard Krauze.
Wykonawca – firma Strabag, 15 listopada zamknęła wiadukt na ul. Nowy Rynek w Tczewie. Wprowadzona została tymczasowa organizacja ruchu dla kierowców. Inaczej też kursują autobusy linii 4 i 6.
Dojeżdżasz do pracy? Możesz liczyć na dodatkowe 300 zł do pensji z tytułu podwyższonych kosztów uzyskania przychodów. Oto, co trzeba zrobić.
Trwa przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. Komisja Europejska do 14 stycznia 2022 r. przedłużyła termin na przedstawienie środków zaradczych, które koncern zobowiązał się zrealizować, zanim przejmie kontrolę nad gdańską spółką. Zgodnie z zapowiedziami Orlenu, fuzja obu firm ma nastąpić w pierwszym półroczu 2022 r.
Zielona transformacja dosięgnie nie tylko najbardziej energochłonny przemysł – swoje piętno będzie odciskała także na pozostałych, zdecydowanie mniej emisyjnych obszarach gospodarki. Wraz z narastającą presją – przede wszystkim sektora finansowego – przedsiębiorstwa nie będą miały alternatywy wobec azymutu proekologicznego. Dobrze jednak, by kierunek ten nie wynikał jedynie z przymusu, lecz także z faktycznych przekonań polskich liderów biznesowych. Jak je zbudować? Dlaczego nie powinniśmy nadmiernie piętnować greenwashingu? Jaki jest najskuteczniejszy sposób na komunikowanie społeczeństwu zmian klimatu?
Zrównoważona, zdrowa i silna gospodarka, prężnie działający sektor prywatny, rosnąca świadomość ekologiczno‑klimatyczna obywateli, wysokiej jakości kapitał ludzki – tymi określeniami można zdefiniować nie tylko globalnych liderów gospodarczych, lecz także Polskę. Gdy dodamy do tego fakt, że dziś, rozpoczynając wielką zieloną transformację, jesteśmy mądrzejsi o doświadczenia przemian ustrojowych sprzed 30 lat, okazuje się, że adaptacja Europejskiego Zielonego Ładu wcale nie musi być dla nas taka straszna, jak ją malują. Czy pomimo naszych mankamentów i zapóźnień, mamy potencjał, by ponownie odnieść sukces, który zadziwi świat?
Zielona transformacja wpłynie na większość elementów naszego systemu społeczno-gospodarczego. Nie da się jej uniknąć, a sposób jej przeprowadzenia zdeterminuje naszą przyszłość na kolejne dziesięciolecia. Zmiana nieudolna, na zasadzie: „nie chcę, ale muszę”, będzie prowadzić do podważenia fundamentów gospodarczego sukcesu minionych 30 lat, nie oferując nic w zamian. Z kolei proaktywne, strategiczne, długofalowe podejście do tego procesu to olbrzymia, rzadko spotykana w naszej historii szansa na to, by dołączyć do wąskiego grona państw, które wyznaczają globalne trendy. To, który scenariusz wybierzemy, zależy od nas – sami zdecydujemy, czy zielona fala wyniesie nas, czy też zatopi.
Stocznia Sunreef Yachts z Gdańska zaprezentowała superjacht. 100 Sunreef Power, bo taką nazwę nosi katamaran, jest nowoczesny i luksusowy. Wnętrza zaprojektowane na życzenie właściciela robią wrażenie. Aż trudno uwierzyć, że takie jednostki powstają na Pomorzu. A jednak! Zobaczcie zdjęcia.