Gdynia, szpital św. Wincentego a Paulo, ul. Świętojańska i Portowa

Gdynia: Uchwała krajobrazowa zaczyna obowiązywać od 12 października

Zapisy gdyńskiej uchwały krajobrazowej wchodzą w życie od czwartku, 12 października. Będą regulować wygląd oraz usytuowanie tablic i urządzeń reklamowych, ogrodzeń oraz obiektów małej architektury w dużej części miasta.
Karol
Uliczny
11.10.2023 / 16:43

Gdyńska uchwała krajobrazowa wchodzi w życie 12 października

Od momentu wejścia w życie zapisów uchwały krajobrazowej, wszystkie nowe reklamy będą musiały przestrzegać wypracowanych wytycznych. Te, które zawisły lub stanęły wcześniej, będą musiały zostać dostosowane do zasad najpóźniej przed upływem kolejnych dwunastu miesięcy.

Co zmieni uchwała krajobrazowa w Gdyni?

Przede wszystkim wprowadza jasne reguły umieszczania reklam w przestrzeni wspólnej, tak aby nie wpływały negatywnie na wizerunek miasta – począwszy od obszarów zabytkowych, przez dzielnice mieszkaniowe, tereny przemysłowe, a na terenach rekreacyjnych kończąc. Poszczególne zapisy dotyczą m.in. kolorystyki niektórych elementów małej architektury, ich maksymalnych wymiarów czy standardów jakościowych – chociażby w przypadku automatów wysyłkowych. Ogrodzenia muszą z kolei uwzględniać swoją formą różny rodzaj zabudowy.

PRZECZYTAJ TEŻ: W Gdyni wraca temat uchwały krajobrazowej. Ruszają konsultacje

Zmiany będą obowiązywać niemal na całym terenie Gdyni – na potrzeby uchwały podzielono miasto na dwie strefy.

  • Wyznaczono tereny szczególnie ważne ze względu na swoje walory krajobrazowe, historyczne i przestrzenne – dla nich obowiązują dodatkowe obostrzenia. To m.in. Śródmieście, część Redłowa, Wzgórza św. Maksymiliana czy nadmorskich Orłowa i Oksywia.
  • Dla pozostałego obszaru przewidziano ograniczenie ilości informacji wizualnej, zachowanie proporcji reklam w stosunku do otoczenia oraz dbałość o ich wysoką jakość wykonania.
PRZECZYTAJ TEŻ: Uchwała krajobrazowa przegłosowana. Gdynia uporządkuje reklamy?

– Nadchodzi czas, w którym uporządkujemy reklamy w przestrzeni publicznej na terenie naszego miasta, w tym także dzikie reklamy, które do tej pory wymykały się obowiązującym przepisom – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. – Dzięki uchwale podjętej przez miejskich radnych mamy narzędzie, aby nie tylko oczyścić krajobraz w newralgicznych miejscach, jak chociażby przy dosłownie zalanym reklamami skrzyżowaniu alei Zwycięstwa z ulicą Wielkopolską, ale także będziemy mogli czuwać nad każdym nowym nośnikiem pojawiającym się w przestrzeni miasta. Efekty, czyli estetyczną, spójną przestrzeń publiczną, zauważymy stosunkowo szybko.

Wesprzyj nas,

aby mieć wybór, alternatywę i dostęp do obiektywnej, wiarygodnej i rzetelnej informacji.
BEZ PROPAGANDY

Zawsze Pomorze Logo

 

ZAPRENUMERUJ E-WYDANIE

Zaprenumeruj

Komentarze