Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Rok 2024 rokiem dużych inwestycji w całym Gdańsku

Już w I kwartale ruszy na Szadółkach Port Czystej Energii. Ta nowoczesna spalarnia śmieci będzie produkować jednocześnie energię elektryczną i ciepło. W tym roku czeka nas też dużo zadań inwestycyjnych w infrastrukturze drogowej, przeciwpowodziowej oraz związanej z zielenią.
  • Źródło: artykuł sponsorowany
Rok 2024 rokiem dużych inwestycji w całym Gdańsku
Port Czystej Energii będzie jedną z najnowocześniejszych pod kątem ochrony środowiska instalacji
odzysku energii z odpadów nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie. Z jego komina będzie wydobywać się mniej zanieczyszczeń niż z grilla ogrodowego

Autor: Karol Makurat | Zawsze Pomorze

Wielkimi krokami nadchodzi finał jednej z największych w ostatnich latach inwestycji nie tylko w Gdańsku, ale i na Pomorzu. Na I kwartał 2024 r. zaplanowano oddanie do eksploatacji Portu Czystej Energii (PCE). To zlokalizowana na Szadółkach, w pobliżu Zakładu Utylizacyjnego, spalarnia odpadów komunalnych, będąca jednocześnie elektrociepłownią.

Port Czystej Energii w liczbach

Termicznej obróbce poddane zostaną w niej pozostałości po procsie sortowania, które nie nadają się do recyklingu takie, jak zużyte pieluchy jednorazowe, podpaski, patyczki i waciki kosmetyczne, styropian, folie po słodyczach, nabiale, itp. Roczna wydajność Portu Czystej Energii wyniesie 160 tysięcy ton śmieci, a przepustowość dobowa 495 ton.

Planowana roczna produkcja energii elektrycznej w PCE to 109 GWh. Wystarczy to, dla przykładu, na pokrycie zapotrzebowania:

  • 3,5 roku gdańskiego taboru tramwajowego
  • 11 lat oświetlenia drogowego w Gdańsku
  • 54 tys. gospodarstw domowych rocznie.

Roczna produkcja energii cieplnej w PCE szacowana jest na 509 TJ. Wystarczy to np. na: zasilenie 19 tys. gospodarstw domowych (zimą) czy 70 tys. gospodarstw domowych (ciepła woda latem).

Łączny koszt budowy PCE wynosi 661 mln zł netto, z czego prawie 271 mln zł pochodzi z bezzwrotnego dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej.

W tym roku kontynuowana będzie budowa układu drogowego w obszarze Portu Północnego. Zaplanowano m.in. budowę wiaduktu, który pozwoli na bezkolizyjne włączenie się do ruchu z ul. Andruszkiewicza w Trasę Sucharskiego (na zdjęciu) w kierunku Warszawy

Budowa i modernizacja dróg

Ważnym elementem inwestycji w każdej miejscowości, także w Gdańsku, są projekty dotyczące budowy i modernizacji dróg. Omówienie tego zagadnienia zacznijmy od czterech przedsięwzięć finansowanych z rządowego programu Polski Ład.

W tym roku kontynuowana będzie przebudowa ul. Kielnieńskiej oraz budowa nowego 500-metrowego odcinka ul. Nowej Koziorożca. Ta inwestycja usprawni cały układ komunikacyjny wokół dzielnicy Osowa m.in. w połączeniu z trasą krajową S6 oraz powstałym przy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasto węzłem Chwaszczyno. Planowany termin zakończenia inwestycji to lipiec 2025 r.

Kolejne przedsięwzięcie drogowe to budowa I etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej, na odcinku od al. Havla do ul. Kampinoskiej. Zgodnie z harmonogramem dokumentacja ma być gotowa do końca 2024 roku, a umowny czas zakończenia inwestycji to grudzień 2026 r.

W tym roku kontynuowana będzie budowa układu drogowego w obszarze Portu Północnego. Zaplanowano tu budowę nowego odcinka jezdni w ciągu istniejącego już fragmentu ulicy Andruszkiewicza, budowę ronda u zbiegu ul. Andruszkiewicza i planowanej w przyszłości ul. Nowej Portowej. W ramach inwestycji zbudowany zostanie wiadukt, który pozwoli na bezkolizyjne włączenie się do ruchu z ul. Andruszkiewicza w Trasę Sucharskiego, w kierunku Warszawy. Planowana data zakończenia tej inwestycji to marzec 2027 r.

Ostatnią inwestycją, na którą miasto Gdańsk pozyskało pieniądze z Polskiego Ładu, jest modernizacja infrastruktury tramwajowej. Będzie ona dotyczyć budowy dwóch rozjazdów szynowych. Planowany termin realizacji tego zadania to 2024 r.

4 marca 2023 r. uroczyście otwarto w Gdańsku linię tramwajową Nowa Warszawska. 2024 to też ważny rok dla inwestycji dotyczących komunikacji tramwajowej: w maju ma być gotowa dokumentacja projektowa trasy Gdańsk Południe – Wrzeszcz, a w listopadzie dokumentacja połączenia al. Grunwaldzkiej z dworcem kolejowym we Wrzeszczu

Prace nad dwiema liniami tramwajowymi

2024 to też ważny rok dla inwestycji dotyczących komunikacji tramwajowej. Na maj planowane jest zakończenie opracowania dokumentacji projektowej na trasę Gdańsk Południe – Wrzeszcz tzw. Nowej Politechnicznej, łączącej górny i dolny taras miasta. W pasie Nowej Politechnicznej zaprojektowana zostanie dwutorowa linia tramwajowa, która rozpoczynać się będzie od skrzyżowania Jaśkowa Dolina z ul. Rakoczego dalej ulicami Jaśkowa Dolina i Wileńską. Projekt uwzględni poprowadzenie tramwaju 350-metrowym tunelem wzdłuż ul. Wileńskiej, w okolicy ul. Migowskiej i Morenowej. W rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej zaprojektowane ma być także przejście podziemne dla pieszych. Według założeń koncepcyjnych, tramwaj ma biec dalej obok ul. Sobieskiego i nieistniejącą jeszcze ul. Nową Politechniczną. W al. Grunwaldzką tramwaj ma włączyć się z ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego.

Kolejny projekt tramwajowy, który czeka na realizację to połączenie al. Grunwaldzkiej z dworcem kolejowym Gdańsk Wrzeszcz, w ciągu ul. Klonowej. Obecnie trwają prace nad projektem tej linii. Dokumentacja ma być gotowa w listopadzie 2024 r. W obu przypadkach miasto przygotowuje się jednocześnie do złożenia wniosków o dofinansowanie na budowę nowych tras tramwajowych.

Dwa nowe naziemne przejścia dla pieszych

W 2024 r. planowana jest budowa naziemnego przejścia dla pieszych wraz z sygnalizacją świetlną w obrębie skrzyżowania ulic Rzeczypospolitej - Legionów - Hynka.

W tym roku ma także dojść do rozbudowy Węzła Integracyjnego Gdańsk Główny. W ramach tego zadania powstanie naziemne przejście dla pieszych, dojścia do przystanków, modernizacja wiat przystankowych i tablic Systemu Informacji Pasażerskiej (SIP) oraz postój Kiss&Ride.

Co jeszcze będzie projektowane?

Inne zadania infrastrukturalne na etapie projektowania w 2024 r. w Gdańsku to m.in:

  • budowa Drogi Zielonej - Zielonego Bulwaru na odcinku nr 1, od al. Hallera do ul. Obrońców Wybrzeża oraz trasy tramwajowej na odcinku od Al. Hallera do ul. Chłopskiej poprzez ulicę Obrońców Wybrzeża
  • studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) korytarza transportowego Nowej Abrahama i ul. Kołobrzeskiej
  • kompleksowa przebudowa nabrzeża na odcinku od Bramy Straganiarskiej do Mostu Wapienniczego
  • aktualizacja projektu budowlanego dla zadania pn. „Rozbudowa węzła Szadółki”
  • przebudowa infrastruktury tramwajowej w ulicy Podwale Przedmiejskie, na odcinku od węzła Unii Europejskiej do przystanku tramwajowego Brama Żuławska.

Mosty, kładki, estakady i wiadukty

Omawiając inwestycje infrastrukturalne nie sposób nie wspomnieć o modernizacji drogowych obiektów inżynieryjnych. Gdańsk przygotowuje się do realizacji w latach 2024-2025 robót budowlanych w pięciu miejscach:

  • estakadzie drogowej w ciągu ul. Elbląskiej przy Bramie Żuławskiej
  • wiadukcie nad linią PKP do Portu Północnego, w ciągu ul. Elbląskiej (kierunek Centrum)
  • kładce dla pieszych nad torami kolejowymi przy przystanku SKM Gdańsk Stocznia oraz ul. Jana z Kolna
  • moście w ciągu ul. Na Ostrowiu
  • estakadzie nad ul. Okopową (Unii Europejskiej).

Ponadto, dla 11 obiektów pozyskiwana jest dokumentacja projektowa. Są to:

  • most w ciągu ul. Litewskiej
  • most w ciągu ul. Zawodników
  • most w ciągu ul. Tarcice
  • mosty w ciągu ul. Toruńskiej
  • most w ciągu ul. Podwalu Przedmiejskim
  • most w ciągu ul. Przybrzeżna
  • estakada na węźle Kliniczna
  • obiekt w ciągu ul. Osiedle/Opłotki n przepust w ciągu ul. Dolne Młyny
  • most nad Kanałem Raduni w ciągu ul. Elżbietańskiej.

Dla mostu w ciągu ul. Siennickiej planowane jest w 2024 r. podpisanie umowy z wykonawcą dokumentacji projektowej.

Inwestycje zapobiegające powodzi

Wiele zadań inwestycyjnych zaplanowano w Gdańskim Programie Przeciwpowodziowym. W 2024 r. zaplanowano roboty budowlane w ramach:

  • budowy sieci kanalizacji sanitarnej w ul. Oliwkowej, Ostrzyckiej i Turzycowej
  • budowy kanalizacji deszczowej wraz ze szczelnym zbiornikiem retencyjno- odparowującym przy ul. Ostrzyckiej
  • przebudowy układu odwodnieniowego na terenie po byłych Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego (ZNTK) na Przeróbce
  • zabezpieczeniu przeciwpowodziowym terenu w rejonie przystani Żabi Kruk

W 2024 r. zaplanowano też pozyskanie dokumentacji projektowej dla następujących zadań:

  • budowa zbiornika retencyjnego Wileńska II na potoku Królewskim
  • budowa kanalizacji deszczowej w ul. Stromej
  • przebudowa Potoku Kowalskiego wraz z budową zbiornika retencyjnego K2 na Potoku Kowalskim wraz z przejściami nad potokiem
  • budowa fragmentu ulicy Klonowicza wraz z budową kanalizacji deszczowej
  • budowa drogi dojazdowej wraz z kanalizacją deszczową od ul. Geodetów do ul. Nowej Bysewskiej nbudowa pompowni wspomagającej przy ul. Swojskiej
  • budowa zbiornika nr 10 na Potoku Oliwskim
  • przebudowa umocnienia kanału Warzywód I na odcinku przed pompownią Nowy Port
  • poprawa odwodnienia w rejonie ul. Mamuszki.

W 2021 roku otwarto Centrum Aktywności Lokalnej przy ul. Wadowickiej 5. Miejsce połączyło trzy różne placówki świadczące usługi dla mieszkańców dzielnic Siedlce, Ujeścisko-Łostowice, Chełm z Orunią Górną oraz Wzgórze Mickiewicza. W tym roku planowane jest pozyskanie dokumentacji do budowy dwóch Centrów Aktywności Lokalnej: na Jasieniu i Osowej

Edukacja i pomoc niepełnosprawnym

Ważne dwie inwestycje czekają nas też w Gdańsku w kategorii edukacji i polityki społecznej. Mowa tu o budowie szkoły przy ul. Morenowe Wzgórze dla ok. 700 uczniów. Jej koszt szacowany jest na ok. 45 mln zł. Drugi obiekt to Centrum Opiekuńczo-Mieszkalne przy ul. Węsierskiej dla osób dorosłych z orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności. Budowa tego ośrodka pochłonie 7,1 mln zł. Planowany termin realizacji obu inwestycji to lata 2024-2025. Miasto przymierza się też do budowy dwóch Centrów Aktywności Lokalnej: na Jasieniu i Osowej. Pozyskanie dokumentacji projektowej dla pierwszej wymienionej placówki ma nastąpić w II, a dla drugiego ośrodka w IV kwartale 2024 r.

Teren Parku Południowego z lotu ptaka. Na marzec-kwiecień zaplanowano w nim realizację czterech przestrzeni wzdłuż głównej ścieżki rekreacyjnej: ogrodu motyli, tradycyjnego sadu, warzywnika sąsiedzkiego oraz grillowiska. Na marzec zaplanowano natomiast uruchomienie postępowania na opracowanie projektu architektonicznego całego Parku

Aby w Gdańsku było bardziej zielono Kilka ciekawych i znaczących projektów inwestycyjnych przewidziano również w zakresie zieleni i zagospodarowania przestrzeni rekreacyjnej dla mieszkańców. Dla przykładu, na koniec czerwca 2024 r. ma być gotowa dokumentacja projektowo-kosztorysowa rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej. Do połowy stycznia 2024 r. ma się zaś rozstrzygnąć postępowanie na budowę dwóch ścieżek rekreacyjnych na terenie Parku Południowego, a na marzec zaplanowano uruchomienie postępowania na opracowanie projektu architektonicznego całego Parku. Z kolei na marzec-kwiecień zaplanowano realizację w Parku Południowym czterech przestrzeni wzdłuż głównej ścieżki rekreacyjnej tj. ogrodu motyli, tradycyjnego sadu, warzywnika sąsiedzkiego oraz grillowiska. Koszt tego przedsięwzięcia ma wynieść ok. 330 tys. zł

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama