autobusy miejskie w Tczewie

Jednak zwrot w sprawie Fali? Tczew: Jesteśmy otwarci na rozmowy

Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej oraz odpowiedzialna za wdrożenie systemu Fala spółka InnoBaltica odniosły się do niespodziewanej zapowiedzi prezydenta Tczewa rezygnacji z udziału w tym projekcie. InnoBaltica pisze o zaskoczeniu oraz braku oficjalnego stanowiska miasta w tej sprawie. W tczewskim magistracie w piątek, 27 stycznia z Mirosławem Pobłockim mieli na ten temat rozmawiać marszałek oraz wicemarszałek województwa.
Karol
Uliczny
27.01.2023 / 15:07

Fala za droga dla Tczewa. W zamian bezpłatna komunikacja miejska?

– Koszty tego systemu rosną lawinowo. My w tym roku mamy w budżecie przeznaczoną kwotę 440 tys. zł na kolejną dopłatę. Już pojawiały się informacje, że, w wyniku Fali, cena biletu jednorazowego papierowego dojdzie do 6 zł. W związku z tym, na najbliższym spotkaniu spółki Innobaltica, która jest operatorem tego systemu, i na najbliższym spotkaniu z panem marszałkiem powiem wprost: miasto Tczew idzie w kierunku biletu bezpłatnego i w tym momencie nie mamy żadnego interesu, żeby płacić do systemu Fala – w ten sposób prezydent Tczewa Mirosław Pobłocki zapowiedział plany wprowadzenia bezpłatnej komunikacji, z której mieliby korzystać wszyscy, nie tylko mieszkańcy.

Wypowiedź padła podczas sesji rady miasta, która odbyła się w czwartek, 26 stycznia. Stanowisko włodarza jest tym bardziej zaskakujące, że uruchomienie systemu Fala przygotowywane jest od kilku lat i w wersji testowej ma działać już za dwa miesiące.

WIĘCEJ NA TEN TEMAT PRZECZYTASZ W ARTYKULE: Bezpłatna komunikacja miejska w Tczewie od września? Fala za droga dla miasta

W ostatnich tygodniach wokół organizacji pomorskiego transportu zbiorowego pojawia się coraz więcej kontrowersji. Z jednej strony mieszkańcy zostali zaskoczeni zapowiedzią kolejnych, wysokich podwyżek cen biletów, z drugiej, widać wyraźnie, że Fala jest wciąż daleko od spełniania oczekiwań podróżnych. Potwierdza to m.in. wprowadzanie kolejnych modyfikacji, tak jak w przypadku rezygnacji z „odklikiwania się” na wyjściu z pojazdów przez posiadaczy biletów miesięcznych.

WIĘCEJ NA TEN TEMAT PRZECZYTASZ W ARTYKULE: Zamieszanie z Falą. Co czeka od lipca pasażerów na Pomorzu?

Przypomnijmy, że Fala ma być nowym systemem poboru opłat, który dzięki aplikacjom oraz tzw. walidatorom rozmieszczonym w pojazdach i na przystankach, umożliwi zaplanowanie trasy oraz rozliczenie kosztów przejazdu różnymi środkami lokomocji, natomiast organizatorowi systemu pozwoli zebrać dane i dostosować ofertę do potrzeb mieszkańców.

Zapowiedź prezydenta była dla części tczewskich radnych zaskoczeniem.

– Do tej pory prezydent ucinał wszelkie dyskusje na temat darmowej komunikacji miejskiej w Tczewie, twierdząc, że nie ma na to środków w budżecie. Jako potencjalne źródło sfinansowania pomysłu wskazał składkę naszego miasta do systemu Fala. Jest to jednak kilkaset tys. zł rocznie wobec kosztów bezpłatnej komunikacji w wysokości 5 mln zł – mówi radny Łukasz Brządkowski z klubu Tczew od Nowa. – Rodzi to kolejne pytania. Co ze środkami, które Tczew już wpłacił na prace nad systemem Fala? Czy miasto je w jakiś sposób odzyska? Czy wycofanie się prezydenta z tego systemu będzie miało też negatywny wpływ na mieszkańców Tczewa, którzy pracują w Trójmieście i posiadają bilety miesięczne PKP lub ZTM?

Fala za droga dla Tczewa. Stanowisko spółki Innobaltica oraz MZKZG

Jeszcze w czwartek, 26 stycznia do słów włodarza Tczewa odniosła się samorządowa spółka Innobaltica, odpowiedzialna za wdrożenie Fali. Poinformowała, że na 26 stycznia skład udziałowców pozostaje niezmieniony, a Tczew jest jednym z nich, z udziałem w kapitale zakładowym na poziomie 667 tys. zł. Podkreśliła też, że wdrożenie bezpłatnego biletu nie stoi w sprzeczności z korzystaniem przez miasto z Fali.

– Informacja, która pojawiła się w mediach, dotycząca koncepcji bezpłatnej komunikacji w Tczewie, jest zaskoczeniem dla spółki, szczególnie w kontekście prowadzonych rozmów co do uruchomienia systemu Fala – czytamy w oświadczeniu spółki. – System Fala dedykowany jest wszystkim mieszkańcom województwa pomorskiego, bez względu na lokalne rozwiązania w transporcie publicznym. Już dziś rozwiązania te są zróżnicowane – w jednych miastach darmowe przejazdy ma na przykład ucząca się młodzież aż do wieku 26 lat, w innych – do 15 lat. Warto pamiętać, że dzięki Fali tczewianie będą mieli znacząco ułatwione podróżowanie po miejscowościach Pomorza, a Pomorzanie – w Tczewie. Jednym z takich ułatwień jest możliwość płacenia kartą za bilet bezpośrednio w pojeździe.

– Nawet w przypadku bezpłatnej komunikacji dla mieszkańców, obowiązek zakupu biletów może dotyczyć innych użytkowników transportu publicznego, zatem samorząd będzie zmuszony ponosić koszty dystrybucji biletów, chyba że mieszkańcy danej miejscowości będą w podatkach pokrywać bezpłatne przejazdy wszystkich uczestników tamtejszej komunikacji publicznej, a nie jedynie własne – pisze w oświadczeniu spółka.

PRZECZYTAJ TEŻ: Nowa Lewica zapowiada uchwałę przeciwko podwyżkom cen biletów

system Fala

Na wypowiedzi Mirosława Pobłockiego zareagował również Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej, który oświadczył, że podwyżki cen biletów nie mają żadnego związku z wprowadzeniem Fali.

– Uzasadnianie wzrostu cen biletów komunikacji publicznej kosztami systemu Fala, w 85 proc. dofinansowanego ze środków unijnych, nie ma pokrycia w faktach – napisał zarząd MZKZG.

Roczny koszt udziału Tczewa w projekcie szacowany jest na ok. 850 tys. zł. Korzystanie z Fali zwalniałoby miasto z kosztów obsługi biletowej, z drugiej strony, w przypadku wprowadzenia całkowicie darmowej komunikacji, samorząd praktycznie pozbyłby się wydatków w tym zakresie. Środki pozostałyby w budżecie, a jednocześnie tczewianie wciąż mieliby możliwość pobrania aplikacji i korzystania z systemu, w przypadku podróży poza miasto. Fala nie zakłada wykluczania osób, które chcą do niej dołączyć. Pozostaje więc kwestia solidarności z innymi samorządami. Gdyby Tczew wyszedł z systemu, pozostałe gminy musiałyby przejąć na siebie część kosztów, które dotychczas miasto zobowiązywało się płacić. 

System Fala jednak zostaje w Tczewie? „Jesteśmy otwarci na rozmowy”

Zdaniem niektórych tczewskich radnych, sprawa jest wciąż otwarta.

– Od pewnego czasu dyskutowaliśmy różne warianty i możliwości – mówi Krzysztof Misiewicz, przewodniczący komisji polityki gospodarczej Rady Miejskiej w Tczewie, z klubu PnP, popierającego prezydenta miasta. – Myślę, że temat jest wciąż otwarty. Jeżeli po przeliczeniu okaże się, że miastu oraz mieszkańcom będzie opłacać się uczestnictwo w Fali, to do niej przystąpimy. Dla nas kluczowe jest zdanie mieszkańców. Dlatego jeszcze raz pochylamy się nad tym tematem. Niestety, póki co, widzimy, że system wciąż nie jest gotowy i jest na bieżąco poprawiany, co powoduje pewne wątpliwości.

PRZECZYTAJ TEŻ: Kolejna podwyżka cen biletów. Nawet 6 zł za jeden przejazd

W piątek, 27 stycznia, w tczewskim magistracie pojawili się marszałek oraz wicemarszałek województwa, którzy mieli przekonywać Mirosława Pobłockiego do pozostania w Fali. Tczewski urząd, dopytywany przez nas o przyszłość miasta w tym systemie, odpowiedział tego samego dnia krótko: Jesteśmy otwarci na rozmowy.

System Fala. Od kiedy będzie działał?

Fala to nowoczesny i potrzebny system, który ułatwi podróżowanie i korzystanie z komunikacji publicznej na terenie całego regionu – mówi Marcin Skwierawski, zastępca prezydenta Sopotu. – Głęboko wierzę, że prezydent Tczewa jako samorządowiec z krwi i kości raz jeszcze zapozna się ze wszystkimi aspektami tego projektu oraz z korzyściami, które będą płynąć z Fali, i podejmie właściwą decyzję. Oczywiście, uruchomienie systemu jest pewnego rodzaju wyzwaniem, a już nie z takimi sobie wcześniej radziliśmy.

Fala wejdzie w życie w lipcu tego roku. Ma objąć sieci komunikacji publicznej: Gdańska, Gdyni, Wejherowa, Tczewa, Malborka, Lęborka, Słupska, Starogardu Gdańskiego, Chojnic oraz Pucka, a także sieć kolejową na terenie całego województwa pomorskiego.

Wesprzyj nas,

aby mieć wybór, alternatywę i dostęp do obiektywnej, wiarygodnej i rzetelnej informacji.
BEZ PROPAGANDY

Zawsze Pomorze Logo

 

ZAPRENUMERUJ E-WYDANIE

Zaprenumeruj

Komentarze